Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Branschen har inte ansett det rimligt att alla ska förstå när och varför man behöver dra flera säkringar i centralen för att göra ett uttag strömlöst.
Men bryter i centralen gör man väl inte om det finns en arbetsbrytare man kan bryta med istället? Att bryta med säkringen (oavsett om det är diazed eller dvärgbrytare) är väl nödlösningen?

Men situationen att ena säkringen löser vid överström finns ju kvar, det kan jag hålla med om. Men i såna lägen är väl första stegen att dra ur lasten, byta säkring och sen prova att ansluta lasten igen? I vilken situation börjar man öppna uttaget om en säkring har gått?

Men helt klart så går det att kringgå hela problematiken genom att sätta två enkel-uttag sida vid sida.

5
N Nerre skrev:
Men bryter i centralen gör man väl inte om det finns en arbetsbrytare man kan bryta med istället? Att bryta med säkringen (oavsett om det är diazed eller dvärgbrytare) är väl nödlösningen?

Men situationen att ena säkringen löser vid överström finns ju kvar, det kan jag hålla med om. Men i såna lägen är väl första stegen att dra ur lasten, byta säkring och sen prova att ansluta lasten igen? I vilken situation börjar man öppna uttaget om en säkring har gått?

Men helt klart så går det att kringgå hela problematiken genom att sätta två enkel-uttag sida vid sida.
Om du får en kortis i uttaget på ena fasen tex

5 AlmostDwarf skrev:
Fast det är ju ingen instruktion, bara en märkning.
Fick vi märka ord i denna tråd ;) Uppmärkning finns bland de regler fluxio tog fram när jag skrev trefasartikeln där. Det är dock ingen heltäckande säkerhetslösning.
N Nerre skrev:
I vilken situation börjar man öppna uttaget om en säkring har gått?
I de allra flesta situationer skulle jag säga då ELKO's tvåfasiga uttag är ovanliga så till 999.4% av fallen så är hela uttaget strömlöst när en (1) säkring löst. Det är just nymodigheten med dessa uttag som jag tycker man bör vara extra försiktig med.

tommib
Det finns givetvis inga regler för detta utan det är "vi" som har hittat på detta
I just detta fall är det tillverkarens anvisning som blir styrande. Den är tydlig.

Jag vet inte om ELKOs uttag har någon märkning som upplyser om ev faror
Insatsen är märkt La resp Lb med ett streck mellan. För de flesta kommer det inte upplysa om någon fara. En elektriker eller rutinerad hempulare drar möjligen öronen åt sig när det går fyra ledare till uttaget istället för de väntade tre men en "normal" person kanske inte tänker så mycket på det utan bara flyttar över trådarna till nästa uttag.

I mitt fall hemma så är det inget problem eftersom det är samma fas till La och Lb. Den ena tråden går via ett relä för att kunna centralstyra fönsteruttagen. Bägge ledarna utgår från samma dvärgbrytare. Jag skulle inte använda dessa uttag i den normala installationen i huset i övrigt. Just TM/TT är i mitt tycke det enda rimliga undantaget i en normal villa.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I just detta fall är det tillverkarens anvisning som blir styrande. Den är tydlig.
Tillverkare utfärdar inga regler vad jag vet. De kan bara beskriva vad de själva har för krav för att de ska ha ryggen fri vid användning av deras produkter. I detta fall har de god grund, trots att kravet inte bottnar i någon standard. Men nu kanske jag märker ord, sorry.

tommib
Meh... Jag märker väl också ord lite längre upp.

Min tanke var snarast att regeln lyder att man ska installera enligt tillverkarens anvisning vilket i förlängningen gör anvisningen till regel. Jag tror vi är eniga i att det är bra att göra som tillverkaren vill.

God Jul i vilket fall :)

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
5
Fick vi märka ord i denna tråd ;) Uppmärkning finns bland de regler fluxio tog fram när jag skrev trefasartikeln där. Det är dock ingen heltäckande säkerhetslösning.
Läste
Det var precis det jag menade, en tydlig uppmärkning och jag finner ingen nackdel med att tydliggöra att just det uttaget matas med två faser, då det ser ut som vilket schuko-uttag som helst.
Sen ska givetvis alla andra föreskrifter följas som med allt annat och se till så att anläggningen är säker för människa,djur och egendom. :)
Sedan om Kalle Svensson inte bryr sig om att ta till sig informationen vet jag faktiskt inte hur man ska råda bot på.
Hellre en märkning för mycket än för lite, så länge det är tydligt och inte rör till det, men det finns ju regler för hur saker och ting skall märkas med. Eller om det är en märkinstruktion ;)
Förlåt skall inte fortsätta märka ord, jag vet att jag får igen det på ett eller annat sätt :rofl:;)
God jul!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Om du får en kortis i uttaget på ena fasen tex
Men då är det inte DU som bryter, det är säkringen som går. Och då tar du reda på varför den gick och sen byter du den. Du börjar ju knappast öppna uttag och grejer utan att bryta arbetsbrytaren som sitter inom synhåll?

5
N Nerre skrev:
Men då är det inte DU som bryter, det är säkringen som går. Och då tar du reda på varför den gick och sen byter du den. Du börjar ju knappast öppna uttag och grejer utan att bryta arbetsbrytaren som sitter inom synhåll?
Du frågade i vilket läge man öppnar uttaget?
Ja om felet kvarstår trots att apparaterna ej är anslutna så får man gå vidare i felsökningen och ev. Öppna uttaget.

Nej, jag frågade när man börjar med att öppna uttaget.

Om det av nån outgrundling anledning är kortis i själva uttaget så upptäcker man inte det förrän man först har provat att byta säkring med lasten urkopplad. Så det första man gör är drar ur alla laster ur uttaget och byter säkring. Om säkringen då löser igen kanske man får för sig att öppna uttaget.

Men eftersom felsökning inte är nåt man får göra utan behörighet så bör det vara en elektriker som gör det. Och en elektriker som inte bryter arbetsbrytaren innan han öppnar uttaget är nog inte så vanligt. Sitter det en arbetsbrytare en halvmeter från uttaget är det i alla fall i mina ögon rätt självklart att man bryter den även om uttaget är "strömlöst".

Särskilt om uttaget är tydligt uppmärkt med att det matas av två faser.

Sen undrar jag om det är nån här som nånsin varit med om att det blivit kortslutning inuti i ett normalt uttag som inte utsatts för våld? Det lär vara betydligt vanligare att kortisen är på vägen till uttaget (t.ex. att man dragit en skruv genom ett VP-rör eller att nåt lossnat i en dosa med toppklämmor).

5
N Nerre skrev:
Nej, jag frågade när man börjar med att öppna uttaget.

Om det av nån outgrundling anledning är kortis i själva uttaget så upptäcker man inte det förrän man först har provat att byta säkring med lasten urkopplad. Så det första man gör är drar ur alla laster ur uttaget och byter säkring. Om säkringen då löser igen kanske man får för sig att öppna uttaget.

Men eftersom felsökning inte är nåt man får göra utan behörighet så bör det vara en elektriker som gör det. Och en elektriker som inte bryter arbetsbrytaren innan han öppnar uttaget är nog inte så vanligt. Sitter det en arbetsbrytare en halvmeter från uttaget är det i alla fall i mina ögon rätt självklart att man bryter den även om uttaget är "strömlöst".

Särskilt om uttaget är tydligt uppmärkt med att det matas av två faser.

Sen undrar jag om det är nån här som nånsin varit med om att det blivit kortslutning inuti i ett normalt uttag som inte utsatts för våld? Det lär vara betydligt vanligare att kortisen är på vägen till uttaget (t.ex. att man dragit en skruv genom ett VP-rör eller att nåt lossnat i en dosa med toppklämmor).
Varför skulle du inte få felsöka ett uttag som lekman?
Om det är vanligt eller ej spelar ju inte så stor roll.
Nollsläpp är heller inte så vanligt, men det händer...

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B
Att ha vanligt uttag för stickpropp är ju smidigare för ev byte av tvätt eller tork...

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
B Boan skrev:
Att ha vanligt uttag för stickpropp är ju smidigare för ev byte av tvätt eller tork...
Det är iofs tusen miljarder gånger jobbigare att bära ut åbäkena oavsett inkopplingssätt :)

• Gilla
Boan
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du beskriver ett scenario. Det finns fler ;) Om man utan större kostnader kan göra det idiotsäkert mha ett tvåpoligt överströmsskydd så har man täckt in det mesta.
5 AlmostDwarf skrev:
Sedan om Kalle Svensson inte bryr sig om att ta till sig informationen vet jag faktiskt inte hur man ska råda bot på.
Uppmärkning ska göras ja, men att förlita sig på att folk läser och förstår bör man inte göra. Uppmärkning är därför inte lösningen utan bara ett komplement. Tekniska lösningar går före.

5
Du beskriver ett scenario. Det finns fler ;) Om man utan större kostnader kan göra det idiotsäkert mha ett tvåpoligt överströmsskydd så har man täckt in det mesta.

Uppmärkning ska göras ja, men att förlita sig på att folk läser och förstår bör man inte göra. Uppmärkning är därför inte lösningen utan bara ett komplement. Tekniska lösningar går före.
Visst går de före, det var inte så jag menade.
Och det skrev jag i tidigare inlägg, att man skall följa alla föreskrifter :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.