12 340 läst ·
145 svar
12k läst
145 svar
Två eluttag på varsin fas via arbetsbrytare
Felsökning räknas inte upp här, och det är ganska uppenbart att felsökning är behörighetskrävande. Felsökning är inte enkelt.5 AlmostDwarf skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/
Beskriv gärna ett par till scenarion då.Bo.Siltberg skrev:
Ett scenario kan t.ex. vara att nån monterat en vanlig enpolig strömbrytare till ett uttag, men kopplat så det bryter nollan och inte fasen. Då är uttaget spänningsförande trots att man inte mäter nån spänning mellan fas och nolla. Man måste mäta mot jord för att upptäcka att det faktiskt fortfarande är spänningsförande.
Det vore skillnad det inte satt en 3-polig arbetsbrytare intill uttagen. Men nu sitter det en 3-polig arbetsbrytare alldeles intill.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Om du bara håller dig till uttaget som du dessutom får byta själv så ser jag ingen skillnad på att öppna det och konstatera att ledarna har åkt ur, varmgång etc mot att göra ett byte.N Nerre skrev:
Är det varmgång så att du måste byta kabel, ja då är det behörighetskrävande.
Har en av ledarna åkt ur så kan du lägga in den igen.
Felsökning behöver inte vara avancerat å helt obegripligt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Faktum är att felsökning inte är behörighetskrävande så länge man inte måste göra några ändringar i elinstallationen (vilket skulle vara installationsarbete). Att öppna, titta och mäta är ok (eftersom det inte explicit är förbjudet). Man kan diskutera om det är lagstiftarens intention men jag kan inte se något i ellagen som hindrar mätningar.
Man kan inte förutsätta att alla användare är okunniga. Nu är vi dock väldigt långt OT.
Jag finner inte heller någon anledning att frångå kravet på tvåpolig brytning för att använda detta uttag när det finns en enkel och korrekt lösning i fallet att tvåpolig brytning inte kan ordnas. Detta är att dosa av och dra två enfasmatningar till utanpåliggande uttag.
Man kan inte förutsätta att alla användare är okunniga. Nu är vi dock väldigt långt OT.
Jag finner inte heller någon anledning att frångå kravet på tvåpolig brytning för att använda detta uttag när det finns en enkel och korrekt lösning i fallet att tvåpolig brytning inte kan ordnas. Detta är att dosa av och dra två enfasmatningar till utanpåliggande uttag.
Det är inte felsökning, det är symptomsökning. Felet (varför ledarna åkt ur eller varför det blivit varmgång) är felsökningen.5 AlmostDwarf skrev:
Det är de där "titta och mäta" som jag är väldigt tveksam kring.tommib skrev:
Och varför ska den tvåpoliga brytningen vara överströmsskyddet? Räcker inte arbetsbrytaren?
Det är ju det jag sagt i princip hela tiden: De borde kunnat speca "tvåpolig säkring eller tvåpolig arbetsbrytare" istället för att enbart speca 2-polig säkring. Då skulle folk med gamla diazed-centraler också kunna använda uttaget och inte behöva installera dvärgbrytare bara för att kunna ta ett uttag som tar två faser.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ok,N Nerre skrev:
Hehe ja du...N Nerre skrev:
Ja jag skulle ha skrivit med "uttaget fungerar inte"
Och fortsättningen kan vara..
" ledarna har åkt ur för att jag drog åt för löst och gjorde inget dragprov"
Felsökning var ett sidospår på diskussionen och tillför inget för huvudämnet...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja, det är synd om alla med en gängsäkringscentral...N Nerre skrev:Det är de där "titta och mäta" som jag är väldigt tveksam kring.
Och varför ska den tvåpoliga brytningen vara överströmsskyddet? Räcker inte arbetsbrytaren?
Det är ju det jag sagt i princip hela tiden: De borde kunnat speca "tvåpolig säkring eller tvåpolig arbetsbrytare" istället för att enbart speca 2-polig säkring. Då skulle folk med gamla diazed-centraler också kunna använda uttaget och inte behöva installera dvärgbrytare bara för att kunna ta ett uttag som tar två faser.
Sidospår och sidospår, det handlar fortfarande om frågan: varför skulle man börja rota i uttaget utan att bryta arbetsbrytaren som sitter precis bredvid?
Eller snarare vem skulle börja rota i uttaget utan att bryta arbetsbrytaren som sitter precis bredvid?
Eftersom starkströmsförordningen säger att:
5 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen eller anordningen sker på ett sådant sätt och utförs av, eller under ledning av, personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada.
Det är där jag menar att om nån börjar rota i uttaget utan att bryta arbetsbrytaren så utförs det jobbet inte av någon som har sådana kunskaper som avses i ovanstående paragraf.
Hade arbetsbrytare saknats hade det varit en annan femma. Då hade det varit säkringen som varit "frånskiljare" och då hade det behövts en som bryter båda faser.
Men att båda faser skulle behöva brytas vid överlast ser jag ingen anledning till. Det är när man bryter för att göra arbete som det behövs brytning av bägge faster. Men detta löser ju arbetsbrytaren.
Eller snarare vem skulle börja rota i uttaget utan att bryta arbetsbrytaren som sitter precis bredvid?
Eftersom starkströmsförordningen säger att:
5 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska se till att arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen eller anordningen sker på ett sådant sätt och utförs av, eller under ledning av, personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot person- eller sakskada.
Det är där jag menar att om nån börjar rota i uttaget utan att bryta arbetsbrytaren så utförs det jobbet inte av någon som har sådana kunskaper som avses i ovanstående paragraf.
Hade arbetsbrytare saknats hade det varit en annan femma. Då hade det varit säkringen som varit "frånskiljare" och då hade det behövts en som bryter båda faser.
Men att båda faser skulle behöva brytas vid överlast ser jag ingen anledning till. Det är när man bryter för att göra arbete som det behövs brytning av bägge faster. Men detta löser ju arbetsbrytaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Visst kan man diskutera ifall en arbetsbrytare ger tillräckligt hög säkerhet, men jag tror aldrig vi kommer fram till ett svar då det handlar om ett uttag som inte kräver behörighet för att byta. Somliga tolkar det som att det inte heller krävs kunskap.
När det är så pass enkelt att montera ett tvåpoligt överströmsskydd ser jag heller inte riktigt anledningen till att söka alternativa lösningar. För gamla diazedcentraler ska det väl ändå finnas 4 cm ledigt plats bredvid någonstans för en tvåpolig dvärg.
När det är så pass enkelt att montera ett tvåpoligt överströmsskydd ser jag heller inte riktigt anledningen till att söka alternativa lösningar. För gamla diazedcentraler ska det väl ändå finnas 4 cm ledigt plats bredvid någonstans för en tvåpolig dvärg.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Saxat ur SS 436 40 00
Ett sätt att anordna säker frånkoppling vid ett enfasigt fel för en gruppledning som matar både enfasiga och flerfasiga elutrustningar är att använda ett flerpoligt överströmsskydd som automatiskt frånkopplar samtliga fasledare. Undantag kan dock göras för gruppledningar
– t ex inom industriella lokaler där man har kontroll på användningen, eller
– som matar materiel som tål de påkänningar som kan uppstå om en ström fortsätter att flyta i felkretsen.
Detta tillsammans med att tillverkaren kräver en tvåpoligt öveström och kortslutningsskydd anser jag att det inte finns skäl för att förbigå tillverkarens krav.
Och som Bo nämner, det är inte nån större sak att montera upp en kapsling brevid, eller på annat ställe
Ett sätt att anordna säker frånkoppling vid ett enfasigt fel för en gruppledning som matar både enfasiga och flerfasiga elutrustningar är att använda ett flerpoligt överströmsskydd som automatiskt frånkopplar samtliga fasledare. Undantag kan dock göras för gruppledningar
– t ex inom industriella lokaler där man har kontroll på användningen, eller
– som matar materiel som tål de påkänningar som kan uppstå om en ström fortsätter att flyta i felkretsen.
Detta tillsammans med att tillverkaren kräver en tvåpoligt öveström och kortslutningsskydd anser jag att det inte finns skäl för att förbigå tillverkarens krav.
Och som Bo nämner, det är inte nån större sak att montera upp en kapsling brevid, eller på annat ställe
Redigerat: