5
N Nerre skrev:
Det är de där "titta och mäta" som jag är väldigt tveksam kring.

Och varför ska den tvåpoliga brytningen vara överströmsskyddet? Räcker inte arbetsbrytaren?

Det är ju det jag sagt i princip hela tiden: De borde kunnat speca "tvåpolig säkring eller tvåpolig arbetsbrytare" istället för att enbart speca 2-polig säkring. Då skulle folk med gamla diazed-centraler också kunna använda uttaget och inte behöva installera dvärgbrytare bara för att kunna ta ett uttag som tar två faser.
Ja annars så går det ju att sätta två envägsuttag brevid varandra så har man löst det ändå om man inte vill installera ett tvåpoligt överlastskydd.
Eller helt enkelt bara fastansluta maskinerna direkt och montera dit en sk. "Tvättmaskinsbrytare" eller direkt in i en dosa utan brytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Saxat ur SS 436 40 00
Ett sätt att anordna säker frånkoppling vid ett enfasigt fel för en gruppledning som matar både enfasiga och flerfasiga elutrustningar är att använda ett flerpoligt överströmsskydd som automatiskt frånkopplar samtliga fasledare. Undantag kan dock göras för gruppledningar
– t ex inom industriella lokaler där man har kontroll på användningen, eller
– som matar materiel som tål de påkänningar som kan uppstå om en ström fortsätter att flyta i felkretsen.
Jag har fetmarkerat några nyckelord.

I det här fallet så matar gruppledning bara enfasiga utrustningar (eller menar du att uttaget räknas som en 2-fasig utrustning?).

Och i och med att det inte finns några 3-faslaster så uppfylls ju även andra exemplet för undantag: Det finns ingen utrustning som skadas av att det finns spänningen på ena fasen men inte den andra.

5 AlmostDwarf skrev:
Eller helt enkelt bara fastansluta maskinerna direkt och montera dit en sk. "Tvättmaskinsbrytare" eller direkt in i en dosa utan brytare.
Varför ska man sätta dit en brytare när det redan sitter en där?

5
N Nerre skrev:

I det här fallet så matar gruppledning bara enfasiga utrustningar (eller menar du att uttaget räknas som en 2-fasig utrustning?).

Och i och med att det inte finns några 3-faslaster så uppfylls ju även andra exemplet för undantag: Det finns ingen utrustning som skadas av att det finns spänningen på ena fasen men inte den andra.
Ja utrustningen dvs TM och TT är enfasiga, men uttaget matas med två faser och skall bli spänningslöst vid fel. Vilket återigen är ett krav från tillverkaren hur du än vrider och vänder på det.

5
N Nerre skrev:
Varför ska man sätta dit en brytare när det redan sitter en där?
Ja och varför då sätta dit ett uttag som kräver en tvåpolig brytning i form av överlastskydd om man ändå inte vill följa tillverkarens anvisning?

5
N Nerre skrev:

Vidare så stannade du i läsningen där det står "
N Nerre skrev:

Vidare så stannade du att läsa när texten "flerpoligt överströmsskydd som bryter samtliga faser" kom

Om Nollan ska vara till båda faserna behöver du 2,5 kvadrat nolla. Är det till tvättstuga är det väl krav på att det är en jordfelsbrytare i kedjan. Annars kan du bara dra ut en 4 ledare 4G2,5 till en dosa och koppla båda uttagen från där.

tommib
E Edgarsven skrev:
Om Nollan ska vara till båda faserna behöver du 2,5 kvadrat nolla. Är det till tvättstuga är det väl krav på att det är en jordfelsbrytare i kedjan. Annars kan du bara dra ut en 4 ledare 4G2,5 till en dosa och koppla båda uttagen från där.
Varför skulle det vara så?

tommib tommib skrev:
Varför skulle det vara så?
10 A säkring klarar du med 1,5 ledare. Nollan ska då jobba mot båda faserna. Visserligen blir det som en nollpunkt. Sedan faserna ligger lite efter varandra. Hur stor effekten blir på nollan blir knepigt. Bättre att anta att det blir över 1,5 kvadrat antar jag.

tommib
I korthet så har du fel. I en trefasgrupp kan nollan dimensioneras på samma sätt som fasledarna förutom i extrema fall med asymmetriska/ickelinjära laster med övertoner. Så nej, det är inte bättre att anta något.

5 AlmostDwarf skrev:
Vidare så stannade du att läsa när texten "flerpoligt överströmsskydd som bryter samtliga faser" kom
Kravet gällde ju bara om gruppen matar både enfasiga och flerfasiga apparater. Och det gör det ju inte här. Allt är anslutet via vanliga stockproppar så det finns därmed inget krav på brytning av samtliga faser.

Det där kravet är ju för att det finns en massa 3-fasapparater som inte klarar av att bara en fas faller bort (fast det är nog ovanligt, de elsäkerhetsstandarder jag provat mot anser att bortfall av en fas är ett Single Fault Condition som apparaten ska klara utan att bli farlig).

tommib
Nej. För just det uttaget gäller att det ska föregås av ett tvåpoligt skydd oavsett vad annat som kan finnas monterat i gruppen. Det är alltså uttaget i sig som gör att det blir krav på tvåpoligt skydd (när det kopplas på två olika faser).

Jag kan inte se någon anledning till att försöka kringgå detta krav från tillverkaren. Varför vill du så gärna göra det?

Ja men det är ju två helt skilda saker.

Att tillverkaren specificerar nåt är en sak, att elsäkerhetsföreskrifterna kräver nåt är en annan sak.

Jag har ifrågasatt varför tillverkaren har specificerat detta krav.

Det blandas ihop två olika situationer i diskussionen.

Det ena är om en säkring löser på grund av överström. Där finns det knappast nån anledning till att bägge brunnarna måste bli spänningslösa. Tvärtom gör ju det att man faktiskt inte vilken apparat som gjorde att säkringen löste.

Det andra är om man ska öppna uttaget för att meka, och sitter det en arbetsbrytare precis bredvid uttaget så borde alla som är vid sina sinnens fulla bruk använda arbetsbrytaren för att göra uttaget spänningslöst istället för att gå bort till centralen och skruva ur en propp.

5
N Nerre skrev:
Kravet gällde ju bara om gruppen matar både enfasiga och flerfasiga apparater. Och det gör det ju inte här. Allt är anslutet via vanliga stockproppar så det finns därmed inget krav på brytning av samtliga faser.

Det där kravet är ju för att det finns en massa 3-fasapparater som inte klarar av att bara en fas faller bort (fast det är nog ovanligt, de elsäkerhetsstandarder jag provat mot anser att bortfall av en fas är ett Single Fault Condition som apparaten ska klara utan att bli farlig).
Läs texten igen sedan letar du efter ordet utrustning i länken till elsäkerhetspocketen som du länkade.
Kolla där vad som definieras som utrustning.

5
N Nerre skrev:
Det andra är om man ska öppna uttaget för att meka, och sitter det en arbetsbrytare precis bredvid uttaget så borde alla som är vid sina sinnens fulla bruk använda arbetsbrytaren för att göra uttaget spänningslöst istället för att gå bort till centralen och skruva ur en propp.
Du sa det med egna ord "borde"
Det är just därför uttaget ska utrustas med ett tvåpoligt överströmsskydd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.