12 340 läst ·
145 svar
12k läst
145 svar
Två eluttag på varsin fas via arbetsbrytare
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag håller med om det resonemanget, men logiken att en säkring ska bryta båda faserna som matar ett och samma uttag känns också korrekt, så att man inte av misstag tror att båda uttagen är strömlösa.N Nerre skrev:Det känns ju lite som om tillverkaren har specificerat lite för oflexibelt. Det finns väl ingen anledning att ha tvåpolig dvärgbrytare om man istället har en allpolig arbetsbrytare (som kanske t.o.m. bryter nollan)? Varför skulle det behövas tvåpolig dvärgbrytare bara för att de två brunnarna sitter i samma kapsling, när det inte behövs tvåpolig brytare om man sätter två enkla uttag bredvid varandra?
Sen kan man ju orda fram och tillbaka med alla möjliga argument kring kontrollmätning innan arbete osv, men sagt är sagt och så får vi följa de reglerna
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
N Nerre skrev:Det känns ju lite som om tillverkaren har specificerat lite för oflexibelt. Det finns väl ingen anledning att ha tvåpolig dvärgbrytare om man istället har en allpolig arbetsbrytare (som kanske t.o.m. bryter nollan)? Varför skulle det behövas tvåpolig dvärgbrytare bara för att de två brunnarna sitter i samma kapsling, när det inte behövs tvåpolig brytare om man sätter två enkla uttag bredvid varandra?
Det är ovanligt att man bör/behöver bryta nollan och då behöver man säkerställa att brytaren är lämplig till detta dvs bryter faserna innan
Redigerat:
Precis. En JFB eller PSA bryter nolla och tillhörande fas(er). Även en säkerhetsbrytare kan bryta nollan men är ofta utformad för att nollan ska brytas sist och slutas först.
Att bryta nollan utan att bryta fasledarna är inte någon bra idé, det stämmer.
Skyddsjord däremot ska inte brytas.
Syftet med att kräva tvåpoligt (eller trepoligt) överströmsskydd med detta Elkouttag är att en lekman som kopplat in saker i båda brunnarna och blåser ena säkringen inte ska förledas att tro att det är strömlöst i uttaget när det egentligen ligger full fasspänning på den andra brunnen. Jag tycker att det är ett rimligt krav på en uttalad specialprodukt. Den enkla lösningen om man har diazed är som sagt att dosa av trefasgruppen och dra ut tre separata enfasmatningar till uttag.
Att bryta nollan utan att bryta fasledarna är inte någon bra idé, det stämmer.
Skyddsjord däremot ska inte brytas.
Syftet med att kräva tvåpoligt (eller trepoligt) överströmsskydd med detta Elkouttag är att en lekman som kopplat in saker i båda brunnarna och blåser ena säkringen inte ska förledas att tro att det är strömlöst i uttaget när det egentligen ligger full fasspänning på den andra brunnen. Jag tycker att det är ett rimligt krav på en uttalad specialprodukt. Den enkla lösningen om man har diazed är som sagt att dosa av trefasgruppen och dra ut tre separata enfasmatningar till uttag.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hittar ingen brytare som är för att bryta nollan jfb och psa är ju inte samma sak och bör inte användas som arbetsbrytare eller?
Edit: i reservkraftssammanhang så används dom ju tydligen
Edit: i reservkraftssammanhang så används dom ju tydligen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är just detta som skiljer detta fall med ELKOs tvåvägsuttag mot andra två- eller trefaslösningar där man t.ex man fördela faserna i en kopplingsdosa. Det krävs ingen behörighet för att byta ett uttag så man vill där göra det så säkert och okomplicerat som möjligt. Om man inte kan undvika flera faser bakom locket till ett uttag så vill man därför använda ett trepoligt överströmsskydd så att (nästan) all brytning, vad den än må bero på, bryter samtliga faser. Man får dock inte med sig enpoliga säkringar i högre led här, men det får man ta. Det är ett exempel på att selektivitet även kan ha säkerhetsmässiga skäl.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag håller helt med i argumentationen för den tvåpoliga brytaren, men det är lätt att tycka att det är larvigt om det är man själv som installerar det, då har man ju koll på att det är två olika faser.Bo.Siltberg skrev:
Det är just detta som skiljer detta fall med ELKOs tvåvägsuttag mot andra två- eller trefaslösningar där man t.ex man fördela faserna i en kopplingsdosa. Det krävs ingen behörighet för att byta ett uttag så man vill där göra det så säkert och okomplicerat som möjligt. Om man inte kan undvika flera faser bakom locket till ett uttag så vill man därför använda ett trepoligt överströmsskydd så att (nästan) all brytning, vad den än må bero på, bryter samtliga faser. Man får dock inte med sig enpoliga säkringar i högre led här, men det får man ta. Det är ett exempel på att selektivitet även kan ha säkerhetsmässiga skäl.
Det betyder ju dock inte att frugan eller nästkommande ägare vet om det, därav är det ett fullt rimligt krav.
Det finns ju oftast ingen orsak att bryta nollan. Men du gick lite längre i ditt förra påstående.Andreas_kalmar skrev:
Det är ett ganska stort steg mellan att det finns få arbetsbrytare som bryter nollan och att det är generellt livsfarligt att bryta nollan.Andreas_kalmar skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
En tydlig märkning skulle jag lägga till om det är nåt som frångår det "normala"
Dvs märka upp uttaget
"Från grupp xx och xx"
Samt en kommentar i gruppschemat
Dvs eliminera förväxlingsrisker
Dvs märka upp uttaget
"Från grupp xx och xx"
Samt en kommentar i gruppschemat
Dvs eliminera förväxlingsrisker
Nja. Det får bara förekomma en grupp i det aktuella uttaget. Det kan vara en tvåfasgrupp (eller trefas, med vidarematning) men det är fortfarande bara en grupp.
Jag förstår hur du tänker men nu märker jag ord eftersom det är en viktig distinktion.
Jag förstår hur du tänker men nu märker jag ord eftersom det är en viktig distinktion.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja det är en (1) grupp, en trefasgrupp så jag skrev lite fel om vi nu skall märka ord.tommib skrev:
Då skriver man antingen
" från central xxxx-xx-xx trepolig brytning"
Allt.
"Från grupp xx pos x och x"
Eller
"Uttaget matas med två separata faser grupp xx trepolig brytning"
Byt ut tre mot två om så är fallet
Dvs om dosan innan innehåller 3 faser fram
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det hänger på vilken kunskapsnivå man anser att gemene innehavare har. Det finns givetvis inga regler för detta utan det är "vi" som har hittat på detta med att "1 uttag == 1 säkring/brytare", och detta gäller då den vanliga typen tvåvägsuttag dvs alla brunnar inom samma uttag. Branschen har inte ansett det rimligt att alla ska förstå när och varför man behöver dra flera säkringar i centralen för att göra ett uttag strömlöst. Det finns faktiskt en del fall med vidarekoppling etc som kan fälla även en erfaren elektriker i hastigheten. Så, såväl vid manuell brytning som vid automatisk brytning så bör hela uttaget bli strömlöst, inklusive eventuella andra trådar som sitter på överkopplingsklämmor på uttaget. Instruktioner i alla ära, men man ska läsa dem också. Blir uttaget plötsligt strömlöst i ena brunnen så är det lätt att tro att även den andra brunnen är strömlös. Jag vet inte om ELKOs uttag har någon märkning som upplyser om ev faror - det ska ju inte behövas eftersom de föreskriver tvåpoligt överströmsskydd.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Fast det är ju ingen instruktion, bara en märkning.Bo.Siltberg skrev:
Det hänger på vilken kunskapsnivå man anser att gemene innehavare har. Det finns givetvis inga regler för detta utan det är "vi" som har hittat på detta med att "1 uttag == 1 säkring/brytare", och detta gäller då den vanliga typen tvåvägsuttag dvs alla brunnar inom samma uttag. Branschen har inte ansett det rimligt att alla ska förstå när och varför man behöver dra flera säkringar i centralen för att göra ett uttag strömlöst. Det finns faktiskt en del fall med vidarekoppling etc som kan fälla även en erfaren elektriker i hastigheten. Så, såväl vid manuell brytning som vid automatisk brytning så bör hela uttaget bli strömlöst, inklusive eventuella andra trådar som sitter på överkopplingsklämmor på uttaget. Instruktioner i alla ära, men man ska läsa dem också. Blir uttaget plötsligt strömlöst i ena brunnen så är det lätt att tro att även den andra brunnen är strömlös. Jag vet inte om ELKOs uttag har någon märkning som upplyser om ev faror - det ska ju inte behövas eftersom de föreskriver tvåpoligt överströmsskydd.
Jag jobbar förvisso inte som installationselektriker så jag är väl lite skadad av uppmärkningar från industrin kanske.
Jag skulle nog lämna nån form av information antingen vid centralen eller vid uttaget om det är ett uttag med två faser, som ser ut som vilket annat uttag som helst.
Men det är jag det