12 340 läst ·
145 svar
12k läst
145 svar
Två eluttag på varsin fas via arbetsbrytare
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
http://www.elko.se/uttag/2-vags-utp-ip44-mj-med-lock-sep-mat-article3741-650.htmlAndreas_kalmar skrev:
Den är det som jag fluktar på framförallt.
Det hjälps inte, installationsanvisningen specificerar tvåpolig dvärgbrytare, vilket arbetsbrytaren inte är. Syftet är förmodligen att man inte ska tro att hela uttaget är strömlöst när ena fasen gick.Andreas_kalmar skrev:
Lustigt nog, när jag tittar igenom godkännandena från Intertek och Semko som är upplagda, så är uttaget endast testat med 250 V. De skriver dock specifikt på sin sida att det är godkänt för 440 V.
Det låter som de blandar ihop spänningen fas-jord med spänningen fas-fas. 440 V trefas innebär ju 254 V mellan fas och jord. Så det är den spänningen man testar efter mellan fas och berörbara delar (för dubbel/förstärkt isolation).
Däremot ska det väl även vara isolation mellan faserna som tål 440 V, men där tror jag det räcker med grundisolation (blir det kortis där går säkringen).
Däremot ska det väl även vara isolation mellan faserna som tål 440 V, men där tror jag det räcker med grundisolation (blir det kortis där går säkringen).
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Då är det alltså jättefel att ansluta ett sånt uttag efter arbetsbrytaren?tommib skrev:
Det hjälps inte, installationsanvisningen specificerar tvåpolig dvärgbrytare, vilket arbetsbrytaren inte är. Syftet är förmodligen att man inte ska tro att hela uttaget är strömlöst när ena fasen gick.
Lustigt nog, när jag tittar igenom godkännandena från Intertek och Semko som är upplagda, så är uttaget endast testat med 250 V. De skriver dock specifikt på sin sida att det är godkänt för 440 V.![]()
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej men det måste vara matat via en tvåpolig säkring
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har du en normcentral eller en diazedcentral? En trefasgrupp måste inte matas med tre säkringar. Den kan även matas med en trepolig säkring. Och nog måste det väl vara ok att nämnda uttag föregås av en trepolig säkring i stället för en tvåpolig?M Marcussjogren skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja bara att 1 samma säkring bryter all spänning till uttaget 2 att det är tydligt uppmärkt om man använder porslinssäkringar
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är en diazed och ja, en trepolig hade ju så klart funkat lika bra som en tvåpolig. Poängen är ju som sagt att båda faserna ska skyddas av samma säkring.A Avemo skrev:
Edit: jag är lite ute efter hur regelvidrigt det blir om man kör med två säkringar och märker upp det.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är nr 2. som jag är ute och fiskar lite efter. Om man skulle märka upp ordentligt på kablarna/i uttaget och i centralen, är det då fortfarande helt åt helvete att inte ha en tvåpolig?Andreas_kalmar skrev:
Precis som Tommyb skriver så förstår jag tanken bakom det, men ser som lekman inte någon ytterligare fara utöver att någon skulle tro att en säkring bryter båda faserna.
Väldigt, eftersom du inte följer tillverkarens anvisningar.M Marcussjogren skrev:
Om du istället frågar hur farligt det i praktiken är så blir svaret möjligen ett annat. I ditt fall hade jag nog satt tre separata envägsuttag och fördelningen i en kopplingsdosa. Arbetsbrytaren behöver du inte men jag förstod det som att du inte ville ta bort den. På vilket sätt ser en dosa mitt på väggen sämre ut än en arbetsbrytare?
Apropå kabeldimension så ska du inte växla ute i anläggningen utan bra skäl, det är kluddigt och kan förvirra framöver. Om det är framdraget 2,5 kvmm till arbetsbrytaren skulle jag fortsätta med det hela vägen till uttagen. Du kan ändå säkra 10 A.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det lutar åt olika uttag istället, ville bara försäkra mig om att 2-fasuttaget var en dålig idé, har man inte frågat så får man inget vetatommib skrev:
Väldigt, eftersom du inte följer tillverkarens anvisningar.
Om du istället frågar hur farligt det i praktiken är så blir svaret möjligen ett annat. I ditt fall hade jag nog satt tre separata envägsuttag och fördelningen i en kopplingsdosa. Arbetsbrytaren behöver du inte men jag förstod det som att du inte ville ta bort den. På vilket sätt ser en dosa mitt på väggen sämre ut än en arbetsbrytare?
Apropå kabeldimension så ska du inte växla ute i anläggningen utan bra skäl, det är kluddigt och kan förvirra framöver. Om det är framdraget 2,5 kvmm till arbetsbrytaren skulle jag fortsätta med det hela vägen till uttagen. Du kan ändå säkra 10 A.
Precis - jag tycker det ser mindre konstigt ut med en arbetsbrytare mitt på väggen än en kopplingsdosa.
Gällande kabeldimensionen så reviderade jag den tanken tidigare i tråden då jag insåg att det både var onödigt, omständigt och förvirrande.
Det känns ju lite som om tillverkaren har specificerat lite för oflexibelt. Det finns väl ingen anledning att ha tvåpolig dvärgbrytare om man istället har en allpolig arbetsbrytare (som kanske t.o.m. bryter nollan)? Varför skulle det behövas tvåpolig dvärgbrytare bara för att de två brunnarna sitter i samma kapsling, när det inte behövs tvåpolig brytare om man sätter två enkla uttag bredvid varandra?