12 340 läst ·
145 svar
12k läst
145 svar
Två eluttag på varsin fas via arbetsbrytare
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Antingen så måste den elektrikern ha tänkt på nåt annat eller missuppfattat en del eller sovit på lektionen när de kom till kapitlet trefasM Marcussjogren skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Angående kontinuitetsmätning så är det nåt man alltid skall göra vid installation där du har jord inblandad. Det är den viktigaste mätningen man gör.
När du har installerat, ett uttag eller en apparat så måste du kontrollera att jorden är intakt och fungerande.
När du har installerat, ett uttag eller en apparat så måste du kontrollera att jorden är intakt och fungerande.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Om du har riktig 3 Faser så går dett aldrig max ström samtidigt.M Marcussjogren skrev:
Strömmen i Nollan kan aldrig bli högre än vad som går i en enskild fas! (Tack @Bo.Siltberg)
Däremot om det är en 1 Fas lägenhet med separata säkringar till TT o TM då adderas strömmen i en gemensam nolla.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det låter som en elektriker som du till varje pris skall undvika att anlita, ens för att skruva i o ur en glödlampa.M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jo - men ska man göra en fullvärdig kontinuitetsmätning, så ska man väl egentligen ha en ledning som går direkt från PE-plinten i Centralen och mäta mellan den och den jord som man har installerat.5 AlmostDwarf skrev:
Ett så noggrant test skulle jag se om ganska svårt att genomföra och så kan jag inte ens tänka mig att en elektriker hade gjort?
Vid nybygge, fine, men annars har jag svårt och tro det?
Att mäta mellan höljet på maskinen och PE i arbetsbrytaren borde ju gå för att verifiera att den jord som jag själv har installerat är OK, men det säger ju fortfarande inget om hur vida det är jordat mellan arbetsbrytaren och centralen (om man ska vara riktigt petig). Det var därför jag undrade om man kan mäta mellan jord i ett uttag i rummet och arbetsbrytare/installerade uttag, detta då dessa har olika matningar.
Det finns ju inget som _garanterar_ att de har olika jordmatning, men det vore väldigt konstigt om det inte var så.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
H hempularen skrev:
Ja jag blev tämligen mållös när jag hörde honom säga det, jag var väldigt tydlig med att jag hade en arbetsbrytare med L1, L2, L3 och ville lägga ett uttag var på faserna L1 & L2.5 AlmostDwarf skrev:
Och jag vill mena på att om jag har sagt att det är en 3-fas arbetsbrytare och dessutom är så tydlig att jag till och med anger vilket fasnummer jag vill ha, så borde han förstå att det inte är tre faser på samma matande fas, det hade ju vart en rolig installation annars
Nollan skulle bli överbelastad och riskera att brinna upp enligt honom :-D
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
E18 414 50 från elko är godkänt att mata med två faser vilket löser problemet med kopplingsdosa
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Så är det men det var även därför jag skrev att du kunde kolla mot ett uttag som du vet har jord.M Marcussjogren skrev:Jo - men ska man göra en fullvärdig kontinuitetsmätning, så ska man väl egentligen ha en ledning som går direkt från PE-plinten i Centralen och mäta mellan den och den jord som man har installerat.
Ett så noggrant test skulle jag se om ganska svårt att genomföra och så kan jag inte ens tänka mig att en elektriker hade gjort?
Vid nybygge, fine, men annars har jag svårt och tro det?
Att mäta mellan höljet på maskinen och PE i arbetsbrytaren borde ju gå för att verifiera att den jord som jag själv har installerat är OK, men det säger ju fortfarande inget om hur vida det är jordat mellan arbetsbrytaren och centralen (om man ska vara riktigt petig). Det var därför jag undrade om man kan mäta mellan jord i ett uttag i rummet och arbetsbrytare/installerade uttag, detta då dessa har olika matningar.
Det finns ju inget som _garanterar_ att de har olika jordmatning, men det vore väldigt konstigt om det inte var så.
När jag själv installerar tex en tvättmaskin så kollar jag av att den är jordad mot uttaget och att uttaget är jordat genom att mäta mot tex en vattenkran och i annat fall får man mäta mot tex centralen eller ett uttag man vet har jord. Det var mest för att beskriva att du skulle säkerhetsställa att jorden var ok. Lite överarbetat kanske, det var mest för att belysa att du ser till att jord finns.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Precis - det är väl fasförskjutningen som gör detta möjligt.L Leif i Skåne skrev:
De där uttagen har jag faktiskt missat - det är ju faktiskt en rätt skön lösning också om man vill ha stickpropp, vilket faktiskt har sina fördelar. Såg att både Schneider och Elko hade lite olika varianter, även med IP44-klassning. Tack!Andreas_kalmar skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag förstår, tack så hemskt mycket för all din hjälp!5 AlmostDwarf skrev:Så är det men det var även därför jag skrev att du kunde kolla mot ett uttag som du vet har jord.
När jag själv installerar tex en tvättmaskin så kollar jag av att den är jordad mot uttaget och att uttaget är jordat genom att mäta mot tex en vattenkran och i annat fall får man mäta mot tex centralen eller ett uttag man vet har jord. Det var mest för att beskriva att du skulle säkerhetsställa att jorden var ok. Lite överarbetat kanske, det var mest för att belysa att du ser till att jord finns.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Kontrollera att dom isåfall är ok med 400v så dom inte är för att ha en fast och en bruten fasM Marcussjogren skrev:
Elkouttaget är godkänt för 440 V. Tyvärr står det i installationsanvisningen att det ska vara avsäkrat med ett tvåpoligt överströmsskydd (i praktiken en tvåpolig dvärgbrytare) så det är inte formellt korrekt med diazed.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg