Claes Sörmland
Fanns ideal om öppenhet och insyn också. Hög häck, vad har du för mystiskt att dölja?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men då har du ju isolerat dig i din privata bubbla som grupp 2. Inga grannar och inga förbipasserande där du bor skriver du.

Och vad är det med dina tankar om "stirrande" grannar? Bor du med öppen tomt och fönster så behövs inget stirrande för att grannar eller förbipasserande ska iaktta dig.
Jag sa inte att jag inte har några grannar. En till höger och en till vänster. Sen blir det flera hundra meter till nästa med lite skog emellan. Så har nog inte isolerat mig i en bubbla.

Men om ena grannen står på kvällen när det är mörkt och stirrar in genom mitt fönster i flera minuter kan jag inte anse det som en normal grej som ger trygghet. Finns skillnad mellan att passera och tittar in och att stå i flera minuter och stirrar. Enligt mig inte samma sak.

Bart Bart skrev:
Så det är egoistiskt att sätta sina egna behov och önskemål framför sina grannars?
Ja, det är väl nästintill definitionen på egoism; att sätta sina egna behov och önskemål framför andras?

B b8q skrev:
Ja, det är väl nästintill definitionen på egoism; att sätta sina egna behov och önskemål framför andras?
Ja, i den mån att alla är egoister. Utan undantag. Vi tar alla beslut dagligen som i någon mån påverkar andra, utan ifrågasätta om det går emot någon annans önskemål. Att inte fråga grannen vilka växter jag får plantera måste då vara den mest utbredda formen av egoism.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Samtidigt är ju grannen också egoist som sätter sitt behov av sol före någons behov av en rejäl thuja.
Är viss egoism finare än annan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har en särskilt hatrelation till sibirisk ärtbuske. Fanns i föräldrahemmet. Växte fult, blev för stor, stickig att klippa och täcktes av mjöldagg varje sommar. Jag är inget fan av tujahäckar men jag väljer nog en tujahäck före sibirisk ärtbuske...
Sibirisk ärtbuske var i princip det du kunde välja norrut, typ Västerbotten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.

Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?

[länk]

(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Betänk alla elbilar vid ett brandförlopp i tät bebyggelse! ( i Norge finns många elbilar )
Kan inte släckas på vanligt sätt, måste i princip ”doppas” ner i vatten, och kan blossa upp efter flera dygn.

• Haha
jannebmw
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Göran Karlsson5049 skrev:
Betänk alla elbilar vid ett brandförlopp i tät bebyggelse! ( i Norge finns många elbilar )
Kan inte släckas på vanligt sätt, måste i princip ”doppas” ner i vatten, och kan blossa upp efter flera dygn.
Är det ett problem som faktiskt påverkade brandförloppet i Norge?

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Ser jag ett hus omgivet av höga häckar utgår jag från att där innanför pågår hemska saker, typ att man gräver ner torterade småbarnslik eller liknande. Om du inte vill att dina grannar misstänker dig för hemska saker, skaffa inte en hög tujahäck!

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
...typ att man gräver ner torterade småbarnslik eller liknande.
Eller att man bedriver utveckling av nya thuja-varianter.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ser jag ett hus omgivet av höga häckar utgår jag från att där innanför pågår hemska saker, typ att man gräver ner torterade småbarnslik eller liknande. Om du inte vill att dina grannar misstänker dig för hemska saker, skaffa inte en hög tujahäck!
Ett väldigt svenskt synsätt. Men så tänker man inte internationellt, eller ens i våra yngre betydligt mer utåtvända och multikulturella generationer. Där vill man ha enskildhet, en privat zon, utan grannars dömande ögon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.