Hej

Var hemma hos min mor och far idag, dom saknade ström i några eluttag i garaget. Jag snokade runt lite och hittade denna kopplingsdosa. Vad kan ha orsakat detta? Överbelastning? Jag tror det är frysbox, motorvärmare, kupéfläkten samt några lampor och laddare till skruvdragare som belastat, dessutom har pappa kört en 2000W byggfläkt i korta perioder. Borde inte säkringen ha löst ut? Eller är det en slarvig installation som är orsaken?

Jag antar att dom har haft en jäkla tur eller? Kunde det ha utvecklats till en brand?

• En elcentral med brännskadade kablar, säkringar och smuts. Farlig och i behov av omgående elservice eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på glappkontakt i skruven med gnistbildning/överhettning som följd.
Ju närmare skruven desto mer värme har de varit.

Förbrända, skadade elektriska kablar och komponenter, indikerar kortslutning eller elektrisk brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Dåligt dragna förband kan var orsak till detta. Den typen av skruvförband är lite luriga och kan inte dras till max, då kalvar dom gängade uppstående delarna inåt och släpper, så ett byte av kopplingsdosa är nog på plats, kan bi att sätta två stycken bredvid varandra då till synes ledarna har blivit brända och koppla mellan dom.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tommty
inte sett/jobbat med den modellen av kopplingsdosa innan, men just 3 kablar är lurigt i en kopplingsdosa med skruvklämma. för på ena sidan hamnar 2st och på andra sidan hamnar 1. Blir det glappkontakt så finns det riskt att den sidan med 2 kablar börjar röra på sig i värmen och glider de isär så är det helt plöstligt en väldigt lös skruv.

• Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
Vad jag kan se så är det en terminal av denna typ:

Teknisk ritning av en bult och mutter med mätmarkeringar i skärningsvy.
Den är svår att misslyckas med, trots tre ledare.
Med tanke på hur skruvskallen ser ut så har man kanske dragit åt för kung o fosterland och kapat ett antal kardeler? Skruven ska dras med ca 0.5 Nm - det känns ganska "lite" i handen, man vill gärna dra det dubbla, minst, för att det ska kännas bra. Här har man kanske dragit med uppåt 5 Nm.

• Gilla
Carl-Olof Almbladh och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
Kanske lämpligt att byta till fjädrande klämmor, typ wago?

• Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
men just 3 kablar är lurigt
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den är svår att misslyckas med, trots tre ledare.
Det är 4 kablar i detta fallet (bara för😉 ordningens skull).

• Gilla
Tommty och 2 till
  • Laddar…
Tack samtliga för snabba och kloka svar!

Bästa svaret

Har du provat att känna hur de sitter i plinten? Var någon ledare relativt lös? Annars ser den ledaren längst till vänster uppe ut att ha ett kraftigt veck. Kanske kallflytning och värme av det?

Men jag tror också mer på varmgång av dålig kontakt i plinten.

Det brukar vara självslocknande plast i de flesta elmaterial idag så det ska mycket till för att brinna men får det hålla på nog länge så finns alltid risken. Det som är bakom dosan och väven kanske är mer lättantändligt.

Säkring hjälper tyvärr inte mot detta. Det blir ingen överström eller kortslutning. Bara en kontakt som glappar och upprepade gånger öppnar och stänger kretsen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Inlägg 1.

Hur många av belastningarna kan tänkas ha varit inkopplade samtidigt.

Är det avsäkrat med en 10 A säkring?

Man vet aldrig hur det kan se ut i centralen / proppskåpet.

Börja med att bryta spänningen.
Och om du hittar rätt säkring, plocka ur denna.

Kontrollmät i uttaget så att det inte finns spänning mellan ledarna innan du börjar röja, om du tror dig ha tillräckligt kompetens.

Säkrast är att anlita en elektriker som undersöker ordentligt. Kanske t o m säkrast att byta kablar.
Detta bedömmer elektrikern

• Gilla
RolfRolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.