E Eddietheguy skrev:
Mitt inlägg var lite halvt på skämt men tycker det är ett otyg. Det handlar inte om social kontroll utan mer av trygghet. Det har visat sig i undersökningar att otryggheten ökar när man minskar siktlinjer i tidigare öppna områden och tappade kontakter med grannar. Så man undrar ju varför man bosätter sig i villa om man har beteendet att inte vilja ha kontakt med sina grannar som i flerbostadshus. Ideologi spelar nog ingen roll här. Förut fanns det hjälpsamhet mellan grannar som är alltmer sällsynt idag pga den tilltagande avskärmningen. Uppväxt i ett villaområde med låga staket och häckar så kändes det helt klart mer öppet och trevligare än instängda områden som växer fram idag. Man skapar ju problem för sina grannar när man väljer ha den typen av växter och sen skiter i att sköta den och man får en riktig mörk trädgård tack vare den skygga grannen. Då får man bosätta sig i en lgh eller i ett ensligt torp i skogen om man har så stort avskärmande behov.
Vill du ha utsikt över min mark skulle du ha köpt min mark. Nu gjorde jag det och bestämmer vad som finns där. varför ska ett område vara öppet bara för att att du tycker det är det rätta?

• Gilla
  • Haha
Grönamarie och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vill du ha utsikt över min mark skulle du ha köpt min mark. Nu gjorde jag det och bestämmer vad som finns där. varför ska ett område vara öppet bara för att att du tycker det är det rätta?
Nej. Du uppfattar det fel. Jag vill inte att du skuggar min mark med enorm skugga. Då får du sätta den ovårdade 10 meter höga häcken längre in. Du har ingen rätt att försätta min mark i evig skugga.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
E Eddietheguy skrev:
Nej. Du uppfattar det fel. Jag vill inte att du skuggar min mark med enorm skugga. Då får du sätta den ovårdade 10 meter höga häcken längre in. Du har ingen rätt att försätta min mark i evig skugga.
Visa mig en 10 meter hög tujahäck i så tätbebyggt område. Sen kommer frågan varför ska du ha rätten att bestämma vad som ska växa på min mark och hur högt det får vara? Om du vill säkerställa din sol får du bosätta dig så att det inte är en risk.

• Gilla
Grönamarie och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eddietheguy skrev:
Mitt inlägg var lite halvt på skämt men tycker det är ett otyg. Det handlar inte om social kontroll utan mer av trygghet. Det har visat sig i undersökningar att otryggheten ökar när man minskar siktlinjer i tidigare öppna områden och tappade kontakter med grannar. Så man undrar ju varför man bosätter sig i villa om man har beteendet att inte vilja ha kontakt med sina grannar som i flerbostadshus. Ideologi spelar nog ingen roll här. Förut fanns det hjälpsamhet mellan grannar som är alltmer sällsynt idag pga den tilltagande avskärmningen. Uppväxt i ett villaområde med låga staket och häckar så kändes det helt klart mer öppet och trevligare än instängda områden som växer fram idag. Man skapar ju problem för sina grannar när man väljer ha den typen av växter och sen skiter i att sköta den och man får en riktig mörk trädgård tack vare den skygga grannen. Då får man bosätta sig i en lgh eller i ett ensligt torp i skogen om man har så stort avskärmande behov.
Jag tror att de jag kallade grupp 2 är på tillväxt, att vi har en kulturförändring i skeende. Dels p g a urbaniseringen, dels på grund av att den privata sfären är mer central för de yngre generationerna än de äldre men också p g a invandringen. Vi är liksom lite onormala i det här landet med våra fönster som står utan luckor och täckande gardiner för förbipasserade som skyltfönster in i våra liv och tomter som saknas normalt mur/plank.

Så det planteras mer och mer tuja, den svenska muren.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Visa mig en 10 meter hög tujahäck i så tätbebyggt område. Sen kommer frågan varför ska du ha rätten att bestämma vad som ska växa på min mark och hur högt det får vara? Om du vill säkerställa din sol får du bosätta dig så att det inte är en risk.
Bara och titta runt i ett hyfsat nybyggt område där man tappat kollen över sina tujahäckar. Har sett allt mellan 5-10 meter. Jag besökte en kollega vars granne hade 10 och det var det värsta jag sett. Har aldrig liksom förstått behovet att ha flera meter höga häckar. Det räcker med 2 meter hög och 60 cm in på sin egen tomt om man vill bevara grannsämjan och samtidigt ha insynsskydd. Har man liten trädgård så blir det tråkigt om grannen valt att skugga den utan att ha kommunicerat syftet med den höga häcken. Det handlar inte om ngn bestämmer vad den andra får ha och inte får ha. Det är trist med den tilltagande egoismen.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
E Eddietheguy skrev:
Bara och titta runt i ett hyfsat nybyggt område där man tappat kollen över sina tujahäckar. Har sett allt mellan 5-10 meter. Jag besökte en kollega vars granne hade 10 och det var det värsta jag sett. Har aldrig liksom förstått behovet att ha flera meter höga häckar. Det räcker med 2 meter om man vill bevara grannsämjan och samtidigt ha insynsskydd. Har man liten trädgård så blir det tråkigt om grannen valt att skugga den utan att ha kommunicerat syftet med den höga häcken. Det handlar inte om ngn bestämmer vad den andra får ha och inte får ha. Det är trist med den tilltagande egoismen.
Så det är egoistiskt att sätta sina egna behov och önskemål framför sina grannars?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Så det är egoistiskt att sätta sina egna behov och önskemål framför sina grannars?
Ja det är egoistiskt att försätta grannens tomt i evig mörker med höga ovårdade häckar. Vad du vill göra på din tomt har andra inte göra med men orsaka inte problem för din granne bara.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
E Eddietheguy skrev:
Ja det är egoistiskt att försätta grannens tomt i evig mörker med höga ovårdade häckar. Vad du vill göra på din tomt har andra inte göra med men orsaka inte problem för din granne bara.
Om grannen vill säkerställa att inte få skugga får väl denne bosätta sig där det inte är en risk?

• Arg
Bengt Numelin
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om grannen vill säkerställa att inte få skugga får väl denne bosätta sig där det inte är en risk?
Eller den som inte vill ha insyn kan ju skaffa sig en enslig gård eller hus? Varför ens bosätta sig där det finns massor med folk? Der blir bara konstigt om man bosätter sig bland folk isåfall.
Kollegan jag skrev om förlorade 1-2 meter av sin tomt då tujan var så bred. Tycker du det är rimligt?

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Är det bredd eller höjd vi diskuterar? Varför klippte inte din kollega allt som växte över på sin tomt i så fall? Det känns som om du fabulerar för att göra en poäng.

Bor du i väldigt tätbebyggda områden kommer du råka ut för olägenheter du inte vill ha. Så är det bara. Grannarna har sina tomter och sina skäl til vad de gör. Vill du inte veta av konsekvenserna av dessa får du bosätta dig så att du inte kan råka ut för det.

• Wow
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
E Eddietheguy skrev:
Kollegan jag skrev om förlorade 1-2 meter av sin tomt då tujan var så bred. Tycker du det är rimligt?
Kollegan ht ju rätt att klippa bort allt som inkräktar på tomten, så vad är problemet?

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
En av de två kompisarna, en ung kvinna, kissade sedan i skogen och tände eld på toalettpapperet efteråt.

… elden spred sig – först till en buske och sedan vidare.
Är det bara jag, eller …?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
E Eddietheguy skrev:
Eller den som inte vill ha insyn kan ju skaffa sig en enslig gård eller hus? Varför ens bosätta sig där det finns massor med folk? Der blir bara konstigt om man bosätter sig bland folk isåfall.
Thuja är nog omtyckt av en hel del för att den blir som en mur/plank. Väldigt tät och grönt året runt så att det även vintertid inte blir insyn.
Men, den ska skötas. 2-2,5 meter i höjd räcker för insyn. Blir den högre så är ägaren för lat för att klippa. Ingen skulle sätta upp ett plank på 5 meter om man inte vill ha fängelsekänsla.
Det du skrev om din kollega är nog lätt att hantera. Växer det in på annans tomt så ber man grannen att klippa så den inte hänger över på tomten. Vägrar grannen så har man rätt att själv klippa tillbaka. Så förlorade han 1-2 meter av sin egen tomt så är det ju lite hans fel också om han låter det vara.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är det bredd eller höjd vi diskuterar? Varför klippte inte din kollega allt som växte över på sin tomt i så fall? Det känns som om du fabulerar för att göra en poäng.

Bor du i väldigt tätbebyggda områden kommer du råka ut för olägenheter du inte vill ha. Så är det bara. Grannarna har sina tomter och sina skäl til vad de gör. Vill du inte veta av konsekvenserna av dessa får du bosätta dig så att du inte kan råka ut för det.
Man ska nog inte driva sin egoism och sina behov alltför hårt så andra påverkas negativt. Det kan uppfattas som negativt av grannar och omgivningen. Bor man bredvid varandra så bör man prata med varandra vad man vill och tänker göra. Det är alltför få som gör det idag vilket märks i det här forumet. Olägenheter när man bor tätt som ljud, buller och sådana normala saker är en del av boendet. Men inte evig skugga på sin egendom orsakad av onormalt höga häckar.

Jag fick ta bort mina växter som var beroende av sol då nya grannen valde utan att kommunicera att ta bort den lägre gamla häcken och planterade tuja och lät den växa så hög så växterna tog stryk av den eviga skuggan. Tack för det liksom.

Kollegans granne var (utan att gå in på detaljer) väldig aggressiv så om man klippte häcken den så blev det väldig liv. Inget man vill vara med även om rätten är på ens sida. Att alltid utöva sin rätt kan kosta mkt mer än vad det smakar. Dessutom, varför ska man behöva lägga ner tid och pengar för att grannen skiter i att sköta? Numera äger inte kollegan huset då denne blev less på situationen.
Prata med grannen är mitt råd. Välj gärna andra lösningar än den trista tujan.Också av brandsäkerhetsskäl. Det är inte så svårt och jobbigt sätta upp plank som många påstår. Det är ett bättre alternativ än att ha tuja som man sen skiter i.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att de jag kallade grupp 2 är på tillväxt, att vi har en kulturförändring i skeende. Dels p g a urbaniseringen, dels på grund av att den privata sfären är mer central för de yngre generationerna än de äldre men också p g a invandringen. Vi är liksom lite onormala i det här landet med våra fönster som står utan luckor och täckande gardiner för förbipasserade som skyltfönster in i våra liv och tomter som saknas normalt mur/plank.

Så det planteras mer och mer tuja, den svenska muren.
Jag vet kanske inte riktigt vilken grupp jag tillhör. Jag har inga problem att prata med mina grannar om allt möjligt när vi träffas ute. Men jag har faktiskt ett problem när min granne står fyra meter från mitt fönster och tittar in på kvällen när jag sitter på soffan och tittar på tv. Det tror jag har mindre med en kulturförändring att göra utan mer med ett konstigt beteende. Varför ska jag titta vad min granne gör inne i huset på kvällen när det är mörkt ute? Då skaffar jag hellre insynsskydd.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.