Hej! Vi har ett obehandlat furugolv från 1905 som vi tagit fram för att slipa och behandla. Nu till saken, leverantören vi valt som genomföra slipningen och behandlingen rekommenderar oss inte att välja hårdvaxolja då vi har springor mellan plankorna (en del på 5 mm) och hen menar att det blir en stor brandfara då oljan rinner ner i springorna och ev aldrig torkar och därmed kan antända nere i bjälklaget. Han hänvisade till en hel del bränder som skett i Majorna, Göteborg, av denna anledning.
Min sambo vill nu absolut inte ha hårdvaxolja pga risken men innan hade vi beslutat att det är den känslan vi vill åt på trägolven samt flexibiliteten i att kunna lägga på nytt om skador uppstår etc. Jag vill gärna ha hårdvaxolja och undrar nu hur mycket vi ska lyssna på leverantören? Försökt googla men läser ingenstans att hårdvaxolja avrekommenderas för dem med stora springer mellan brädorna.
Tacksam för bollning!
Min sambo vill nu absolut inte ha hårdvaxolja pga risken men innan hade vi beslutat att det är den känslan vi vill åt på trägolven samt flexibiliteten i att kunna lägga på nytt om skador uppstår etc. Jag vill gärna ha hårdvaxolja och undrar nu hur mycket vi ska lyssna på leverantören? Försökt googla men läser ingenstans att hårdvaxolja avrekommenderas för dem med stora springer mellan brädorna.
Tacksam för bollning!
Hej, vi har liknande golv i gran som vi tänkte slipa och använda hårdvaxolja. Valde ni att använda hårdvaxolja och hur blev det isåfall 🙂 Finner att ingen vet och kan ge råd. Har fått linoljefärg såpa som förslag men det kräver ett annat underhåll.M Mribjer skrev:Hej! Vi har ett obehandlat furugolv från 1905 som vi tagit fram för att slipa och behandla. Nu till saken, leverantören vi valt som genomföra slipningen och behandlingen rekommenderar oss inte att välja hårdvaxolja då vi har springor mellan plankorna (en del på 5 mm) och hen menar att det blir en stor brandfara då oljan rinner ner i springorna och ev aldrig torkar och därmed kan antända nere i bjälklaget. Han hänvisade till en hel del bränder som skett i Majorna, Göteborg, av denna anledning.
Tacksam för bollning!
Hej igen ☺️ tack missade jag att skriva förra gången. Jag glömde att fråga om ni har mellanrum mellan era plankor och vad ni valde där?yonna skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Jag skulle olja golven istället, det är bara att olja igen om man vill fräscha upp, byta till mörkare färg, tvätta med VITsåpa, det är lite pigment som gör att det inte gulnar så fort, hårdvaxolja kräver mer underhåll, bör hårdvaxas om varje år helst. Vi stod inför det valet nu, gällande Ek, vi var så inne på hårdvaxolja men när fått alla information så var det ingen tvekan, det bli oljat.M Mribjer skrev:Hej! Vi har ett obehandlat furugolv från 1905 som vi tagit fram för att slipa och behandla. Nu till saken, leverantören vi valt som genomföra slipningen och behandlingen rekommenderar oss inte att välja hårdvaxolja då vi har springor mellan plankorna (en del på 5 mm) och hen menar att det blir en stor brandfara då oljan rinner ner i springorna och ev aldrig torkar och därmed kan antända nere i bjälklaget. Han hänvisade till en hel del bränder som skett i Majorna, Göteborg, av denna anledning.
Tacksam för bollning!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Vi har oljade golv i hela huset, (utom i vardagsrummet) vi valde oljad Ask vilken är ett ljust trä. De första åren är det bra att vitsåpa golvet ofta, med lite mer såpa i vattnet första åren, så gjorde jag, inte för blött givetvis, såpan gör att det blir också som en barriär mot väta, har även detta golv i köket. Det är väl runt 10 år sedan som golven lades in, numera så blir det inte så ofta man såpar golven i sovrummen, golvet har hållit sig väldigt bra. Skulle det bli skador är det bara att pga upp det med en våt trasa och strykjärn.M Mribjer skrev:Hej! Vi har ett obehandlat furugolv från 1905 som vi tagit fram för att slipa och behandla. Nu till saken, leverantören vi valt som genomföra slipningen och behandlingen rekommenderar oss inte att välja hårdvaxolja då vi har springor mellan plankorna (en del på 5 mm) och hen menar att det blir en stor brandfara då oljan rinner ner i springorna och ev aldrig torkar och därmed kan antända nere i bjälklaget. Han hänvisade till en hel del bränder som skett i Majorna, Göteborg, av denna anledning.
Tacksam för bollning!
Det lackade i vardagsrummet ska nu slipas oljas. Aldrig mer lackade golv.
Vissa torkande oljor oxiderar. Det är en kemisk reaktion som ger värme. Särskilt trasor med linolja är känt för att under olyckliga omständigheter ha en antändningstemperatur som bara ligger strax över normal rumstemperatur.
Förutsättningen är att det är precis rätt blandning av luft och fluffigt media som oljan finns i.
För att tillräcklig värme skall genereras behövs viss fart i oxidationen. När all olja oxiderat upphör reaktionen. Således är det en risk under en kort tid efter applicering.
De förutsättningar som krävs uppstår troligen inte i golvspringor. Är det för lite luft och andra material nära blir det inte tillräckligt varmt.
Mvh Findus
Förutsättningen är att det är precis rätt blandning av luft och fluffigt media som oljan finns i.
För att tillräcklig värme skall genereras behövs viss fart i oxidationen. När all olja oxiderat upphör reaktionen. Således är det en risk under en kort tid efter applicering.
De förutsättningar som krävs uppstår troligen inte i golvspringor. Är det för lite luft och andra material nära blir det inte tillräckligt varmt.
Mvh Findus
Hejsan, är det hårdvaxolja som ni använt när du menar olja? Ursäkta är novis i ämnet 😊H HEM2121 skrev:Vi har oljade golv i hela huset, (utom i vardagsrummet) vi valde oljad Ask vilken är ett ljust trä. De första åren är det bra att vitsåpa golvet ofta, med lite mer såpa i vattnet första åren, så gjorde jag, inte för blött givetvis, såpan gör att det blir också som en barriär mot väta, har även detta golv i köket. Det är väl runt 10 år sedan som golven lades in, numera så blir det inte så ofta man såpar golven i sovrummen, golvet har hållit sig väldigt bra. Skulle det bli skador är det bara att pga upp det med en våt trasa och strykjärn.
Det lackade i vardagsrummet ska nu slipas oljas. Aldrig mer lackade golv.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Ja, hårdvaxolja var vi inne på först men när vi fick information om skillnaden mellan hårdvaxolja och olja, så valde vi olja, ingen tvekan det är absolut bästa för oss. Vi har ju också oljade ljusa Askgolv sedan tidigare och vet dess egenskaper, lättstädat, får man ett märke, ånga upp, låt torka och på med lite olja, klart. Vill man ha en mörkare ton efter några år, ja då oljar man in det med en mörkare olja. Man säger att hårdvaxolja är bättre för slitage men man utsätter inte ett golv i hemmiljö för ett sånt slitage, våra andra har ju legat i drygt 10 år och ser helt nya ut. Nästan igen gulhet i parketten. För att hålla borta gulheten en längre tid (alla trägolv gulnar med tiden om det inte är väldig mörka golv) så använd ViTsåpa. Jag rekommenderar oljade golv, dvs. inte hårdvaxolja. Menar heller inte linolja utan annan olja som är till golv. Gå in och läs på Bona.com. Det står en massa där men jag har även pratat med dem för att få klarhet om de olika metoderna olja eller hårdvaxolja. När vi fick den informationen så var det ingen tvekan om att det var vanlig golvolja som gällde för oss.N Nadu skrev:
som jag skrev tidigare, hårdvaxoljade golv bör om vaxas varje år i början, det är helt otänkbart för oss.
Våra oljade golv är aldrig oljade igen sen installations-oljningen, den inoljningen som man gör när golvet är slipat eller nytt. Bara tvättat med vitsåpa i vattnet med mer vitsåpa i vattnet de första åren. Vi tvättade nog golven första året, tror att var 14 dag. Tvätta aldrig trägolv med syntetmaterial. Det blir statisk elektricitet som gör att träfibrer reser sig. Det syns ju inte direkt utan det blir synligt med åren.
Redigerat:
Inte i springorna, men det som kan rinna ner under golvet. Linolja inte om det finns springor, brandrisk. Nu kan även sägas att jag inte vet om det är rå linolja eller kokt linolja som är så där brandfarligt, men någon annan vet säkertfindus42 skrev: