Detta verkar ha blivit en hata Thuja tråd, helt klart finns det många som gillar thuja jag själv trycker den gör sitt jobb som gräns när man önskar insynsskydd, men den kräver klippning för att inte bli för stor och det är väl där många lata husägare brister med sitt underhåll.

• Gilla
Grönamarie
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag har personligen inget emot import. Jag bara tyckte och tycker fortfarande att det finns mycket vackrare och bättre passande häckväxter här i svenska trädgårdar än tuja
Då har jag nog tolkat det lite fel. Ber om ursäkt. Ibland kan det bli tokigt när det skrivs. Allt blir tolkningsbart 😉

Redigerat:
Frerider Frerider skrev:
Detta verkar ha blivit en hata Thuja tråd
Och jag ber om ursäkt för det och för att jag svävat ut från ämnet. Andra häckar lär också brinna fint när dom är tillräckligt torra

Frerider Frerider skrev:
Detta verkar ha blivit en hata Thuja tråd, helt klart finns det många som gillar thuja jag själv trycker den gör sitt jobb som gräns när man önskar insynsskydd, men den kräver klippning för att inte bli för stor och det är väl där många lata husägare brister med sitt underhåll.
Ja, skulle nog säga att alla häckar kräver klippning och underhåll. Bodde tidigare i ett hus där det var en annan typ av häck som ägaren innan inte skötte. Den var typ 2,5 meter bred och tog bort ganska mycket av tomten. Och för högt. Blev ett jävla jobb att klippa ner den eftersom det knappt gick att nå hela vägen utan ställning.
Klipper man en thuja så växer den i alla fall inte mer i höjden. Sen är det bara att ansa runt om kontinuerligt. Det enda som inte kräver kontinuerligt skötsel är en mur eller plank.

Frerider Frerider skrev:
Är det inte bara o klippa höjden?
Tuja kan inte klippas ner mycket för då riskerar den att dö. Man behöver klippa toppen 1-3 ggr om året när den har nått den höjd som man vill ha.

T Träkirurgen skrev:
Där råder det nog subtropiskt klimat 🤔
Utan växtlighet blir betong och plåttak ganska varmt, med växtlighet kan man sänka temperaturen ganska rejält vilket kan vara trevligt. Detta gäller även I Sverige även om just låga Tujahäckar inte bidrar så mycket. De gör däremot mer nytta på vintern.

Så att få bort växtlighet generellt är troligen ingen bra idé även sett till brandskyddet.

• Gilla
Grönamarie
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Och jag ber om ursäkt för det och för att jag svävat ut från ämnet. Andra häckar lär också brinna fint när dom är tillräckligt torra
Det är nog enbart den idag ovanliga granhäcken som innehåller torkade kvistar på samma sätt som tujahäck under sommarhalvåret. Och tuja innehåller också lättantändlig olja och kåda. Du kan inte få fyr på lövhäckar under sommarhalvåret. Och under vintern, ja då är allt dränkt med väta i alla fall och brandspridning av denna typ är inte en större fråga.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.

Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?

[länk]

(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Myndigheten för civilförsvar skrev om bland annat barrväxter tidigare i år. Man såg t.ex efter den stora skogsbranden i Västmanland 2014 att det spelar roll vad och var man har växter mm i trädgården.
https://www.mcf.se/sv/rad-till-priv...radgard/skydda-ditt-hus-mot-vegetationsbrand/

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Såg att man funderar över om just talrika tujahäckar kan ha förvärrat brandförloppet i bostadsområdet som brann ned så förödande i Norge. Och just tujahäckar är väl ofta förknippade med tät småhusbebyggelse och inte minst radhus och parhus.

Borde vi dra ned på planteringen av tuja i dessa sammanhang av brandskyddsskäl?

[länk]

(Även DN har plockat upp denna nyhet.)
Det är säkert en brandrisk. Om du sedan ställer en gasolgrill vid varje hus och en elbil på uppfarten så har du ett brandförlopp som det i Norge

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.