J jliljeha skrev:
Det är en väl förankrad myt som är avfärdad många gånger. Brandkåren har full koll (iaf de jag frågat). Klart svårare att antända också jämfört med framför allt bensin.
Nej det är ingen myt.

Brandingenjören Joakim Ilmrud skriver.

”Vi har inget hundraprocentigt sätt att släcka en brand i en elbil, säger Joakim Ilmrud, brandingenjör på räddningstjänsten Syd.”

https://www.sydsvenskan.se/skane/darfor-ar-brinnande-elbilar-svara-att-slacka/

https://yle.fi/a/7-10003068

https://www.ri.se/sv/berattelse/brander-i-elbilar-kraver-ny-kunskap

En granne för längesen så att att plantering av tujahäck är en krigsförklaring. Nä men skämt åsido. Det är så trist att se tujahäckar ta över bostadsområden och begränsa siktlinjer och kontakter med grannar. Vi själva har drabbats av tujahäckar runtom vilket gör vår trädgård väldig mörk. Förstår inte varför man väljer tuja framför andra finare och trevligare lösningar. Största problemet är ju att tujan tillåts växa på höjden och bredden och inte sköta om. Begränsa försäljningen av tuja!

• Haha
Fel av Åke
  • Laddar…
Claes Sörmland
E supergoofy skrev:
En granne för längesen så att att plantering av tujahäck är en krigsförklaring. Nä men skämt åsido. Det är så trist att se tujahäckar ta över bostadsområden och begränsa siktlinjer och kontakter med grannar. Vi själva har drabbats av tujahäckar runtom vilket gör vår trädgård väldig mörk. Förstår inte varför man väljer tuja framför andra finare och trevligare lösningar. Största problemet är ju att tujan tillåts växa på höjden och bredden och inte sköta om. Begränsa försäljningen av tuja!
Det är nog så enkelt att det finns olika typer av människor/familjer.

1. T ex de som liksom du vill bo i ett sorts bykollektiv med hög social kontroll där man har nära kontakter med och kontroll av sina grannar. Där s a s du vet allt som händer hos grannen och grannen vet allt om dig och din familj. Dina ekonomiska problem eller bråk med din partner är s a s hela grannskapets samtalsämne.

2. En annan grupp grannar vill mer bli lämnade ifred och känner ett obehag av dina bevakande ögon när tomterna ligger vidöppna så att du ser rakt in i deras vardagsrum. Och de vill heller inte veta allt om dig och ständigt behöva prata med dig i tid och otid. Vi känner igen det här från flerbostadshus där många inte går ut i trapphuset om någon rör sig där. Och denna grupp lär växa till i urbana områden.

Det är i stort är förbjudet att bygga plank och murar som insynsskydd p g a detaljplaner (prickad mark) och p g a att de som arbetar med bygglovsprövning ofta tillhör grupp 1 ovan och vanligen har sin ideologiska hemvist i kollektivismen på vänstersidan. Man upplever att det är en del av det professionella uppdraget att fostra allmogen att bo nära inpå varandra i en sorts kollektiv och man är misstänksam mot den isolerade kärnfamiljen (otrygghet, kvinnomisshandel, övergrepp på barn, individualism/egoism, et c). Man gillar instinktivt inte tydliga gränser mellan privat och offentligt, allt ska vara offentligt och gränserna ska vara otydliga.

Då finns egentligen bara tujahäcken kvar som städsegrönt alternativ i stora delar av Sverige för grupp 2. Inget bygglov krävs och byggnadsnämndens tillsyn kan knappast agera om det inte handlar om risker för trafiken. I Skåne kan man lyxa till det med häckar av t ex idegran, lagerhägg, hybridjärnek o s v men det är en liten del av landet.

• Gilla
  • Haha
Goran0 och 2 till
  • Laddar…
Många med mig sätter upp insynsskydd då många har skräpiga och ovårdade tomter, många väljer just thuja för att dom är året runt gröna och växer till sig hyfsat snabbt.

Vi är många som bara vill kunna plantera vad vi vill, leva vår liv utan inblandning från allmänheten. Dit räknas då även grannar. Om det är fult, asocialt, provocerande eller på annat sätt stör någon annan är det på samma sätt ett problem för betraktaren som att jag ligger i min baden-baden i tomtgräns, inoljad iförd lädertanga och slickar mig om munnen.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vi är många som bara vill kunna plantera vad vi vill, leva vår liv utan inblandning från allmänheten. Dit räknas då även grannar. Om det är fult, asocialt, provocerande eller på annat sätt stör någon annan är det på samma sätt ett problem för betraktaren som att jag ligger i min baden-baden i tomtgräns, inoljad iförd lädertanga och slickar mig om munnen.
Ola laa vart bor du😉😂

• Haha
Bart och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ola laa vart bor du😉😂
Det väl alla? Jag är ju världsberömd i hela området!

Bart Bart skrev:
Det väl alla? Jag är ju världsberömd i hela området!
Är rätt ny kan du skicka PM🤓😂

Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Ja, det är väl bara jag då, och jag inser att den jag själv har också hämtats utifrån, fast från annat håll, och även länge sedan så lite mer tradition kanske man kan säga

Häckkaragan, Caragana arborescens, vilken också kallas sibirisk ärtbuske är en växtart i familjen ärtväxter. Arten infördes på 1740-talet till Sverige från Sibirien av Linnes vän Sten Carl Bielke och lärjungen Pehr Kalm

Sedan finns det ju den här sidan som jag tycker redovisar lämpliga och fina häckväxter för svenska trädgårdar: [länk]

Men det är klart, fördel är det ju om man då även har en kåk som passar därtill
Har en särskilt hatrelation till sibirisk ärtbuske. Fanns i föräldrahemmet. Växte fult, blev för stor, stickig att klippa och täcktes av mjöldagg varje sommar. Jag är inget fan av tujahäckar men jag väljer nog en tujahäck före sibirisk ärtbuske...

• Haha
krambriw
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Hur är temperaturen på sommaren?
T Träkirurgen skrev:
Där råder det nog subtropiskt klimat 🤔
Tropiskt, upp till 36 eller ibland mer på dagen och 26 på natten dar Es Salaam.
Men samtidigt svenskt klimat typ 24 på dagen och 15 på natten i karagwe.
Man vänjer sig, men det blir inte så varm inomhus som man kan tro,det räcker med en takfläkt stora delar av året, 95% eller mer har ingen AC, många har inte ens en fläkt.

Så här års
IMG_20260807_202908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

1. T ex de som liksom du vill bo i ett sorts bykollektiv med hög social kontroll där man har nära kontakter med och kontroll av sina grannar. Där s a s du vet allt som händer hos grannen och grannen vet allt om dig och din familj. Dina ekonomiska problem eller bråk med din partner är s a s hela grannskapets samtalsämne.

2. En annan grupp grannar vill mer bli lämnade ifred och känner ett obehag av dina bevakande ögon när tomterna ligger vidöppna så att du ser rakt in i deras vardagsrum. Och de vill heller inte veta allt om dig och ständigt behöva prata med dig i tid och otid. Vi känner igen det här från flerbostadshus där många inte går ut i trapphuset om någon rör sig där. Och denna grupp lär växa till i urbana områden.

Det är i stort är förbjudet att bygga plank och murar som insynsskydd p g a detaljplaner (prickad mark) och p g a att de som arbetar med bygglovsprövning ofta tillhör grupp 1 ovan och vanligen har sin ideologiska hemvist i kollektivismen på vänstersidan. Man upplever att det är en del av det professionella uppdraget att fostra allmogen att bo nära inpå varandra i en sorts kollektiv och man är misstänksam mot den isolerade kärnfamiljen (otrygghet, kvinnomisshandel, övergrepp på barn, individualism/egoism, et c). Man gillar instinktivt inte tydliga gränser mellan privat och offentligt, allt ska vara offentligt och gränserna ska vara otydliga.

Då finns egentligen bara tujahäcken kvar som städsegrönt alternativ i stora delar av Sverige för grupp 2. Inget bygglov krävs och byggnadsnämndens tillsyn kan knappast agera om det inte handlar om risker för trafiken. I Skåne kan man lyxa till det med häckar av t ex idegran, lagerhägg, hybridjärnek o s v men det är en liten del av landet.
Spot on! Jag tillhör grupp 2 som vill vara privat i min trädgård utom synhåll för grannar och förbipasserande. Jag har jättetrevliga grannar som jag gärna byter några ord med vid lämpligt tillfälle och några har vi dessutom middag ihop med någon gång per år men jag vill kunna välja när jag är social och när jag vill vara ifred. Med all respekt för att andra kan känna på annat sätt. Precis som du skriver Claes är tujahäck det som står till buds när krånglet med plank blir övermäktigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror att många har gått på myten att tuja slutar växa på höjden när toppen klipps av. De börjar klippa först när tujorna är över önskad höjd, men då är det ofta så pass breda att de ej kan klippas in.

Finns några "nybyggen" en bit bort och de planterade tujor dag 1 och har fortfarande inte klippt dem 10-15 år senare. >4 meter breda och 8-10 meter höga. Husen syns ej längre.

Några andra i området har toppat, men varit dåliga att klippa in dem årligen och när de täckte gångvägen utanför blev de åtsagda av kommunen att klippa bort överhänget med resultat att den publika sidan är utan barr och de kommer inte heller få det.

Jag tycker ändå generellt att tujahäckar är bättre vårdade än andra. Klipps inte häckar varje år blir de snabbt fula. Finns många bladhäckar som är riktigt dåligt skötta.

Mitt inlägg var lite halvt på skämt men tycker det är ett otyg. Det handlar inte om social kontroll utan mer av trygghet. Det har visat sig i undersökningar att otryggheten ökar när man minskar siktlinjer i tidigare öppna områden och tappade kontakter med grannar. Så man undrar ju varför man bosätter sig i villa om man har beteendet att inte vilja ha kontakt med sina grannar som i flerbostadshus. Ideologi spelar nog ingen roll här. Förut fanns det hjälpsamhet mellan grannar som är alltmer sällsynt idag pga den tilltagande avskärmningen. Uppväxt i ett villaområde med låga staket och häckar så kändes det helt klart mer öppet och trevligare än instängda områden som växer fram idag. Man skapar ju problem för sina grannar när man väljer ha den typen av växter och sen skiter i att sköta den och man får en riktig mörk trädgård tack vare den skygga grannen. Då får man bosätta sig i en lgh eller i ett ensligt torp i skogen om man har så stort avskärmande behov.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
G Grönamarie skrev:
Spot on! Jag tillhör grupp 2 som vill vara privat i min trädgård utom synhåll för grannar och förbipasserande. Jag har jättetrevliga grannar som jag gärna byter några ord med vid lämpligt tillfälle och några har vi dessutom middag ihop med någon gång per år men jag vill kunna välja när jag är social och när jag vill vara ifred. Med all respekt för att andra kan känna på annat sätt. Precis som du skriver Claes är tujahäck det som står till buds när krånglet med plank blir övermäktigt.
Självklart ska man kunna få vara privat i sin trädgård men att plantera tuja och låta det växa så pass högt så det skapar problem för grannar är inte ok. Många som har höga tujahäckar bredvid tomten som grannar valt att plantera är inte så glada åt det. Man har respekt om grannen vill isolera sig men man tappar respekt när man får en evig skugga på sin trädgård som gör det svårt att ha vissa växter eller en fin gräsmatta. Det finns bättre lösningar som avskärmad uteplats isåfall.

Har en särskilt hatrelation till sibirisk ärtbuske. Fanns i föräldrahemmet. Växte fult, blev för stor, stickig att klippa och täcktes av mjöldagg varje sommar. Jag är inget fan av tujahäckar men jag väljer nog en tujahäck före sibirisk ärtbuske...
Sibirisk häckkargan eller ärtbuske säljs fortfarande men jag har nog aldrig sett en nyplantering av den. De som finns i mitt område var gamla redan när jag var barn. Jag håller med om att den inte är särskilt vacker. Den är nog dessutom en sån som blivit fulare av våra mildare vintrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.