38 062 läst ·
95 svar
38k läst
95 svar
trött på vägföreningar
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Tonkilometermetoden som nämns ovan är väldigt bra och enkel. Man räknar hur långt varje fastighet nyttjar vägen och multiplicerar det med en faktor som är beroende på vilken typ av fastighet det handlar om. Faktirn kommer från hur mycket slitage och trafik som fastighetssorten genererar.
Att göra det så enkelt som att alla fastigheter betalar 500 kr st oavsett hur mycket av vägen man använder hade jag aldrig accepterat. Sen sliter ju och kostar ett åretrunt nyttjande otroligt mycket mer än ett fritidshus pga fler körningar på vägen, snöskottning etc etc.
Då tonkm-beräkningen är så enkel hade jag helt enkelt förseslagit det för de olika föreningarna och börjat där. Det är ju ändå det som lantmätaren kommer göra sen, och då slipper man betala hans arvode. Sen kommer det säkert krävas att lantmätare kopplas in ändå då de inblandade inte kommer komma överrens. De som blivit gynnade av att betala lite för stort nyttjande har en tendens att vilja behålla det upplägget......:|
Att göra det så enkelt som att alla fastigheter betalar 500 kr st oavsett hur mycket av vägen man använder hade jag aldrig accepterat. Sen sliter ju och kostar ett åretrunt nyttjande otroligt mycket mer än ett fritidshus pga fler körningar på vägen, snöskottning etc etc.
Då tonkm-beräkningen är så enkel hade jag helt enkelt förseslagit det för de olika föreningarna och börjat där. Det är ju ändå det som lantmätaren kommer göra sen, och då slipper man betala hans arvode. Sen kommer det säkert krävas att lantmätare kopplas in ändå då de inblandade inte kommer komma överrens. De som blivit gynnade av att betala lite för stort nyttjande har en tendens att vilja behålla det upplägget......:|
Jag ska förtydliga mig. Det är alltså din del av vägföreningens HELA utgift du får lyfta momsen för, inte enbart den del du betalar i avgift. Eftersom den största delen av vägföreningens kostnader täcks av bidrag, så kan det för vissa näringsidkare innebära en ren vinst att vara med i en vägförening.andersmc skrev:Jag kan också tipsa om att du har rätt att lyfta "din" del av momsen som vägföreningen betalt (förutsätter då att dina skogslotter är näringsfastigheter). Så kräv in årsbokslut med momsen redovisad och en andelsförteckning, så man ser hur stor del av föreningen du står för. Du behöver också ett undertecknat intyg från föreningens kassör som visar detta. Sen drar du den momsen i deklarationen.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Så har vi ett par fastigheter som gör i vår vägförening. Tar ut virke var 15e år, och återställer då vägen till befintligt skick efteråt. Skulle vara ett bättre upplägg för TS, speciellt då det rör sig om så små fastigheter att det knappast rör sig om frekvent nyttjande.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
I och för sig skulle en skogsfastighet på 3 ha få så liten andel enligt tonkm-metoden att det inte har så stor betydelse.
Tack för alla svar. Det var verkligen intressant att läsa!
De som var riktiga samfälligheter är nr 3 där vi betalar 1500kr och den sista, nr 5, som jag försöker gå ur för den vägen går ju tvärs över vår åker som går utefter en stor allmän väg.
Tack, jag ringde till lantmätaren och vi är medlem i 2 vägföreningar som har gjort lantmäteriförättningar och han sa att jag inte behövde betala fakturorna från de andra tre.billy_baver skrev:Om någon av föreningarna har uppstått ur lantmäteriförrättning framgår det i fastighetsregistret. Du behöver bara ringa och kolla 0771-63 63 63, så får du besked direkt i vilka samfälligheter dina fastigheter har andel. Min gissning är att inte en enda av dina föreningar är beslutad hos lantmäterimyndighet.
.
De som var riktiga samfälligheter är nr 3 där vi betalar 1500kr och den sista, nr 5, som jag försöker gå ur för den vägen går ju tvärs över vår åker som går utefter en stor allmän väg.
Tack. De vägar som inte har statsbidrag är den vi betalar 1500kr för samt den vi betalar 500kr för (nr 4). De andra 3 har bidrag.pelpet skrev:
Redigerat:
Fundera på vad som händer om de föreningar som du inte behöver betala för bestämmer sig att göra en lantmäteriförrättning, dom kan bli rätt dyra, och då kan det komma en faktura som du måste betala, som kan bli lite dyr...oliva skrev:Tack för alla svar. Det var verkligen intressant att läsa!
Tack, jag ringde till lantmätaren och vi är medlem i 2 vägföreningar som har gjort lantmäteriförättningar och han sa att jag inte behövde betala fakturorna från de andra tre.
Tack. De vägar som inte har statsbidrag är den vi betalar 1500kr för samt den vi betalar 500kr för (nr 4). De andra 3 har bidrag.
Vägen som går genom er åker? är det en ny väg som gjorts utan er vetskap eller mot er vilja eftersom om ni anser att ni skall ha betalt för vägsträckningen?
Och att "gå ur" den vägen kanske kan bli svårt om den nu har en riktig lantmäteriförrättning??
Och hur skall ni lösa det när ni behöver transporter till eller från er mark över de vägar ni anser att ni inte skall vara med och betala på? Skall ni göra en egen väg då? Eller betala engångsavgifter för transporterna till vägföreningarna?
Det vore troligen mycket förnuftigt att begära en förrättning. När en sådan slutförts kommer kostnaden att fördelas efter de beslutade andelstalen.Zixten skrev:
Det är mycket vanligt att samfälligheter blir föråldrade. Kanske ett pensionat med tät trafik försvinner och en annan fastighet öppnar populär gårdsbutik eller ridskola. Plötsligt borde grannarna rätteligen ha helt andra andelstal än de från början haft. Ett annat exempel är - som i exemplet med åkervägen - att vissa vägsträckor blir överflödiga på grund av nya kommunikationer. Dessa problem kan med svensk lag bara lösas med ny lantmäteriförrättning. I exempelvis Finland har samfällighetsföreningarna en viss frihet att själva lösa sådana situationer. Men icke här.Zixten skrev:
Det är en ganska ny väg som bara är till besvär och inte blir det lättare att plöja åkern efter att vägen kom till om man säger så. Vi har ingen anv för vägen. Jag tror vi kan gå ur. Anledningen till att vi blev med är att ingen i fam gick på årsmötet så då blir man invald om man inte är på plats och säger ifrån, men man kan gå ur om de tillåter det och efter man betalat 1000kr till lantmäteriet.Zixten skrev:Vägen som går genom er åker? är det en ny väg som gjorts utan er vetskap eller mot er vilja eftersom om ni anser att ni skall ha betalt för vägsträckningen?
Och att "gå ur" den vägen kanske kan bli svårt om den nu har en riktig lantmäteriförrättning??
Och hur skall ni lösa det när ni behöver transporter till eller från er mark över de vägar ni anser att ni inte skall vara med och betala på? Skall ni göra en egen väg då? Eller betala engångsavgifter för transporterna till vägföreningarna?
På din andra frågar tror jag det i mitt fall blir billigare efter lantmäteriförättning för mig och dyrare för andra grannar. Vid avverkning kan man skriva att skogsbolagen betalar ev. vägavgifter.
Det du beskriver är en ideel förening, det är en ok förvaltningsform som innebär att du som person ingår avtal med föreningen. Finns det andelstal faställda av en förrättning så är dessa för fastigheten och inget man kan gå ur.
Jag hade kanske väntat med att begära förättning då det verkar pågå ett arbete att förenkla processen, dvs att vägföreningen själva gör mycket av underlaget för att avlasta lantmätare och ev få ned kostnaden.
Men är för dåligt påläst om hur det kommer påverka i praktiken, men det finns ett problem med andelstal faställda långt bak i tiden som är inaktuella och skulle samtliga vägföreningar få för sig att göra förättningar så skulle lantätarna bli fullständigt överlastade.
Jag hade kanske väntat med att begära förättning då det verkar pågå ett arbete att förenkla processen, dvs att vägföreningen själva gör mycket av underlaget för att avlasta lantmätare och ev få ned kostnaden.
Men är för dåligt påläst om hur det kommer påverka i praktiken, men det finns ett problem med andelstal faställda långt bak i tiden som är inaktuella och skulle samtliga vägföreningar få för sig att göra förättningar så skulle lantätarna bli fullständigt överlastade.
Jaha.. Har kommit mig för att undersöka hur man går ur en av föreningarna som bara är en förening vi kom med av misstag för att en viss person i familjen inte brydde sig om att dyka upp på lantmäteriförättningen, då blir man invald i vägföreningen vare sig man vill eller ej om man har mark efter deras skitväg. Är man invald får man faktura varje år på 238kr i vårt fall. Orsaken till att personen inte gick på mötet är för han inte tyckte det var någon vägförening han ville vara med i då vägen bara "är till besvär" då den går över vår åker. Jag skulle gärna plöja upp vägen men jag får nog inte det enl lag.
Nu till saken, man får gå ur föreningen, men då ska lantmäteriet ha 5000-6000kr för alla lantmäterikostnader.
Frågan är: Vad skulle ni göra? Gå ur och betala 6000kr eller betala avgiften på 238kr/år. Det tar ju ändå 25 år innan man har betalt avgiften.
Är (straff)avgiften till lantmäteriet avdragsgill mot inkomster på gården?
Nu till saken, man får gå ur föreningen, men då ska lantmäteriet ha 5000-6000kr för alla lantmäterikostnader.
Frågan är: Vad skulle ni göra? Gå ur och betala 6000kr eller betala avgiften på 238kr/år. Det tar ju ändå 25 år innan man har betalt avgiften.
Är (straff)avgiften till lantmäteriet avdragsgill mot inkomster på gården?
Tvivlar på att du pratat med lantmäteriet utifrån hur du utrycker dig. Processen för en förättning är ganska tydlig och du har säkert haft flera chanser att påtala dina invändningar. Utifrån avgiften så låter det som du har en hel del andelar i vägen. Du vet att andelar också bestäms utifrån aktiv åkermark och skogsmark som du kommer nyttja vägen för.
Ja, jag har pratat med lantmäteriet och det kostar 5000-6000kr att gå ur. Har du någon annan uppgift. Du får tro vad du vill men varför skulle jag ljuga?pbengtsson skrev:Tvivlar på att du pratat med lantmäteriet utifrån hur du utrycker dig. Processen för en förättning är ganska tydlig och du har säkert haft flera chanser att påtala dina invändningar. Utifrån avgiften så låter det som du har en hel del andelar i vägen. Du vet att andelar också bestäms utifrån aktiv åkermark och skogsmark som du kommer nyttja vägen för.
Visst är det klantigt att inte förstå att någon gör en lantmäteriförättning och visst är det klantigt att inte dyka upp på möten, så det är helt rätt att vi haft flera chanser att påtala något om man dykt upp på mötet. Men lantmäteriet eller om det nu var vägföreningen, skickar bara brev. De ringer inte upp och frågar om man vill vara med i förättningen. Personen i fråga (i min fam) gick aldrig på möten eftersom den inte tyckte att vägen berörde denne.
När det gäller dina sista meningar har du helt fel. Vägen börjar på vår åker och vi skulle lika gärna kunna plöja upp den där vägen för vi har ingen användning av den. Vår åker går dessutom efter en stor allmän väg. Åkern är i form av en lång rektangel vars långsida går efter en allmän väg. Denna vägförening har en väg som går i 90 graders vinkel mot vägen, dvs tvärs över åkern.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jo men de måst väl ha någon form av servitut eller annat som ger dem rätten att ha vägen där? Det låter märkligt om Lantmäteriet skulle skapa en samfällighet för en väg "som inte finns", i legal mening.
Problemet är, om man tittar på en karta, att vägen ligger i en by som heter Forsta, och den heter Forstavägen men kommer inte upp när man söker på eniro. Bor man efter vägen bor man på adresser som Forsta 110, 115 osv. Sen har de dragit ned vägen till byn Rise, och där bor vi. Det hade ju räckt om vägen gick i Forsta, där de har behov av en väg. Jag tror inte det är någon människa som använder vägen på den vägsträckan som går över min åker, och att hålla på att grusa och underhålla den biten är bara slöseri på pengar.