Keiller Keiller skrev:
Ja, herregud. Strukturtapet var ju djävulens påfund. Jag skrev tidigare i tråden om mina personliga erfarenheter av just strukturtapet:
[länk]
Gärna tapetserat på dörrarna också, så man kan vara säker på att det inte finns en slät yta i huset.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
P
Tråden tycks ha övergått till att berätta om vilka slags inredningsdetaljer man ogillar. Ska vi återgå till att spekulera om vad som ses som snyggt idag men som kommer att ses som tidstypiskt fult för 20-talet om ett par decennier?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tråden tycks ha övergått till att berätta om vilka slags inredningsdetaljer man ogillar. Ska vi återgå till att spekulera om vad som ses som snyggt idag men som kommer att ses som tidstypiskt fult för 20-talet om ett par decennier?
Köksinredningar är ju ofta trendstyrda, så det är en lågoddsare att dagens trendiga luckor, färger, skivmaterial och kakel etc känns gamla om tio år. Ett kök med profilerade luckor i någon dämpad grå eller grön ton och tunnelbanekakel kommer förmodligen kännas väldigt omodernt 2032. De sk "industriella" inslagen med svarta fönster etc likaså. Det har inget att göra med huruvida jag tycker att det är snyggt elelr fult idag, men det är typiskt sådant som går i vågor och som oftast får vara kvar i ens hem även när trenden passerat, om man nu inte vill byta kök var femte år etc.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
AXS
I mitt hus såldes nyss två lägenheter av samma storlek och läge. Den ena renoverad på tidigt 00-tal, den andra original 50-tal men allt nymålat med hög finnish.

3,6 miljoner för den ena, 4,5 för den andra. Gissa vilken som gick dyrast?

Så en trend från förr behöver ju inte sänka värdet.
 
AXS AXS skrev:
Så en trend från förr behöver ju inte sänka värdet.
Det beror ju så mycket på vilka spekulanter som lockas av området, lägenhetsstorleken och hustypen också. Om jag ska vara krass så är tex mina egna renoveringar förmodligen inte särskilt värdehöjande, lägenheterna här i huset lockar ofta unga köpare som troligen gärna river ut mitt överskåpsrika kök i vitt och vitbonad ask till förmån för ett mörkt bodbyn-kök, men i andra områden hade förmodligen mitt kök ansetts "bättre".
 
AXS
T TowaTei skrev:
Det beror ju så mycket på vilka spekulanter som lockas av området, lägenhetsstorleken och hustypen också. Om jag ska vara krass så är tex mina egna renoveringar förmodligen inte särskilt värdehöjande, lägenheterna här i huset lockar ofta unga köpare som troligen gärna river ut mitt överskåpsrika kök i vitt och vitbonad ask till förmån för ett mörkt bodbyn-kök, men i andra områden hade förmodligen mitt kök ansetts "bättre".
Håller helt med!

I söderort verkar iaf original 50-tal rankas högt.
 
T TowaTei skrev:
Köksinredningar är ju ofta trendstyrda, så det är en lågoddsare att dagens trendiga luckor, färger, skivmaterial och kakel etc känns gamla om tio år. Ett kök med profilerade luckor i någon dämpad grå eller grön ton och tunnelbanekakel kommer förmodligen kännas väldigt omodernt 2032. De sk "industriella" inslagen med svarta fönster etc likaså. Det har inget att göra med huruvida jag tycker att det är snyggt elelr fult idag, men det är typiskt sådant som går i vågor och som oftast får vara kvar i ens hem även när trenden passerat, om man nu inte vill byta kök var femte år etc.
Här tror jag personligen du tar helt fel vad som kommer vara omodernt.

Ett gammalt seklskifteshus/lägenhet med ett "tidstypiskt" men inte överdrivet "kitschigt" kök tror jag själv kommer hålla bättre än ett "modernt" kök med högblanka luckor. Varför? Jo, när man passerat "första vågen" av "omodernt" (typiskt att man spikade masonit på gamla spegeldörrar) så återställer många äldre hus i tidstypisk stil. När man väl passerat den puckeln så kommer alltid ett gammalt hus som är tidstypiskt renoverat att kännas - just det, inte modernt utan tidstypiskt. De som renoverar tidstypiskt med historiska tapeter, material och stil som inte kan åldersbestämmas, de kommer inte datera huset. Sen kan förvisso komma någon som vill just inreda med något "trendigt" och därför riva ut kakelugnar, spegeldörrar och fiskbensparkett.

Jag skulle nog säga att det övre köket kommer vara betydligt mer "daterat" än det nedre. Sen kommer givetvis färger och annat kunna datera kök också. Men det klassiska blir mer tidlöst och därmed mindre daterat eftersom det hade kunnat monterats med nästan detta utseende även 1930, 1960 eller 1990.

ringhult-doerr-hoegglans-vit__0863279_pe682543_s5.jpg

vanadisplan-1024x682.jpg

...min morfar och mormor renoverade en gård från 1700-talet under 1960-80 skulle jag tro. När jag tittar på bilder hur de renoverade då så skulle jag kunna gjort samma val idag. Nu finns inte gården kvar i släkten sen 1980-talet så jag baserar detta mest på bilder eftersom jag bara var barn när jag var där. Men, klassisk renovering blir inte daterad. Samma historiska tapeter som användes 1970 finns att köpa idag. Sen skulle jag tro att badrum och kök även där var daterat (eller, de hade faktiskt två kök, ett "gammelkök" som var orört och historiskt och ett nytt kök i en nybyggd "ryggsäck"). Det nyare köket skulle säkert vara väldigt daterat då det inte fanns någon önskan att göra det historiskt korrekt. Jag har inte sett några bilder på det och minns inte hur det såg ut, dock minns jag hur kopparna mormor serverade varm choklad i såg ut. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Här tror jag personligen du tar helt fel vad som kommer vara omodernt.

Ett gammalt seklskifteshus/lägenhet med ett "tidstypiskt" men inte överdrivet "kitschigt" kök tror jag själv kommer hålla bättre än ett "modernt" kök med högblanka luckor. Varför? Jo, när man passerat "första vågen" av "omodernt" (typiskt att man spikade masonit på gamla spegeldörrar) så återställer många äldre hus i tidstypisk stil. När man väl passerat den puckeln så kommer alltid ett gammalt hus som är tidstypiskt renoverat att kännas - just det, inte modernt utan tidstypiskt. De som renoverar tidstypiskt med historiska tapeter, material och stil som inte kan åldersbestämmas, de kommer inte datera huset. Sen kan förvisso komma någon som vill just inreda med något "trendigt" och därför riva ut kakelugnar, spegeldörrar och fiskbensparkett.
Om du anser att jag har helt fel så måste jag ha varit väldigt otydlig, för som jag tolkar resten av ditt inlägg så är vi ju helt eniga. :)

De bodbyn-kök jag nämner har ju inte det där tidlösa utan har just kraftiga 2020-markörer. Det går givetvis att göra tidlösa kök med bodbynluckor (trots profilen) förutsatt att du gör rätt färg- och kakelval etc. Det "gammaldags"-kök du visar är inte ett sådant som jag menar, och din övre bild är också just en väldigt tydlig tidsmarkör (dvs inte på något sätt tidlöst) men inte för just 2020-talet som ju denna tråd handlar om.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag pratar om ribbväggar. Inomhus. Som en fondvägg. Akustikvägg brukar en del kalla denna detalj för.
Vad tror ni, kommer ribbväggen att överleva 2020-talet?
Tror inte den överlever, nej. Men den fyller helt klart en funktion i 2020-talets minimalistiska hem, där akustiken annars skulle vara fruktansvärd. Inga gardiner, inga mattor, inga dukar - till nöds någon stoppad möbel i dansk design som får stå i ett hörn på nåder. Att det i hemmet finns sängar som tyvärr är stoppade och dessutom bäddade med textilier är illa nog för den rättrogna minimalisten!
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Om du anser att jag har helt fel så måste jag ha varit väldigt otydlig, för som jag tolkar resten av ditt inlägg så är vi ju helt eniga. :)

De bodbyn-kök jag nämner har ju inte det där tidlösa utan har just kraftiga 2020-markörer. Det går givetvis att göra tidlösa kök med bodbynluckor (trots profilen) förutsatt att du gör rätt färg- och kakelval etc. Det "gammaldags"-kök du visar är inte ett sådant som jag menar, och din övre bild är också just en väldigt tydlig tidsmarkör (dvs inte på något sätt tidlöst) men inte för just 2020-talet som ju denna tråd handlar om.
Jo, fejkade pressade luckor i MDF tror jag också är daterat, men ett riktigt byggt kök kan hålla i decennier.

Det högblanka släta kanske redan är hopplöst ute och 2010-tal? Men jag har sett sådana kök i annonser med i övrigt rätt stylade och trendiga bostäder?

Jag läste just en artikel om klimatsmarta och ekonomiska möbelval. Myran, lamino, jetson är väl bara några möbler som kan kännas rätt under många, många år. De blir inte daterade på samma sätt. De är redan klassiska. Ungefär som klassiska bilar. En 60-tals-sportbil kommer förbli cool många år framåt i tiden. Om det är ett praktiskt och ekonomiskt val låter jag vara osagt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tror inte den överlever, nej. Men den fyller helt klart en funktion i 2020-talets minimalistiska hem, där akustiken annars skulle vara fruktansvärd. Inga gardiner, inga mattor, inga dukar - till nöds någon stoppad möbel i dansk design som får stå i ett hörn på nåder. Att det i hemmet finns sängar som tyvärr är stoppade och dessutom bäddade med textilier är illa nog för den rättrogna minimalisten!
Ah, där fick jag en förklaring till ribbväggarna. Tack! Även om de kallas akustikvägg kopplade jag min dumskalle inte ihop ribborna med ljuddämpning utan funderade mest varför ribbväggar plötsligt blivit så inne och tänkte att det blir nog ute vad det lider.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Gärna tapetserat på dörrarna också, så man kan vara säker på att det inte finns en slät yta i huset.
Glöm inte garderobdörrarna också! Överallt skulle de! Bonus om man också lyckat få till med "popcorntak" och heltäckningsmatta. Fast popcorntak är nog inte lika vanligt här i Sverige.

Jag minns hur jag svor när jag försökte få ner strukturen från väggarna *och* garderobsdörrarna i förra lägenheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det varit uppe ännu, men en konstig trend just nu är nakna tegelväggar, alltså inte snyggt murade, utan fula tegelväggar som aldrig var menade att vara synliga och som man hackat bort putsen från. Sedan ska de se så där obehandlade ut, gärna med lite putsrester här och var. Har sett det i par restauranger på senare tid, även i byggnadsforum där folk frågar hur de ska ta fram tegelväggar i sina bostäder, och nu senast även i tv-studios, t.ex. Utrikesbyrån.

Jag är övertygad om att detta är ett mode som man kommer att förfasa sig över om sisådär 10-20 år. För inte känns det mysigt att sitta i något som mest liknar en förfallen industrilokal!
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Vet inte om det varit uppe ännu, men en konstig trend just nu är nakna tegelväggar, alltså inte snyggt murade, utan fula tegelväggar som aldrig var menade att vara synliga och som man hackat bort putsen från. Sedan ska de se så där obehandlade ut, gärna med lite putsrester här och var. Har sett det i par restauranger på senare tid, även i byggnadsforum där folk frågar hur de ska ta fram tegelväggar i sina bostäder, och nu senast även i tv-studios, t.ex. Utrikesbyrån.

Jag är övertygad om att detta är ett mode som man kommer att förfasa sig över om sisådär 10-20 år. För inte känns det mysigt att sitta i något som mest liknar en förfallen industrilokal!
Fast eftersom det varit trendigt i restauranger och kontor i över 20 år och fortfarande verkar hålla i sig, kanske det inte försvinner så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.