13 771 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Trängselavgift - påminnelse
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Poängen är att vanliga näringsidkare vill behålla dig som kund. De kör alltså den mjuka linjen för annars tappar de dig som kund. De vill hellre ha en kund som slarvar med betalningen ibland än ingen kund alls.
Det finns t.ex. inget som helst krav på att skicka betalningspåminnelser på vanliga räkningar, det är fullt tillåtet att ta det direkt till inkasso.
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/skulder/om-du-inte-betalar/
Men i det här fallet så behöver inte staten bry sig om att försöka behålla dig som kund, de skiter fullkomligt i om du blir sur eller inte.
Det finns t.ex. inget som helst krav på att skicka betalningspåminnelser på vanliga räkningar, det är fullt tillåtet att ta det direkt till inkasso.
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/skulder/om-du-inte-betalar/
Men i det här fallet så behöver inte staten bry sig om att försöka behålla dig som kund, de skiter fullkomligt i om du blir sur eller inte.
Hade varit billigare om staten skickade det till inkasso. Det kostar "bara" 180kr.Nerre skrev:Poängen är att vanliga näringsidkare vill behålla dig som kund. De kör alltså den mjuka linjen för annars tappar de dig som kund. De vill hellre ha en kund som slarvar med betalningen ibland än ingen kund alls.
[länk]
Plus dröjsmålsränta. Fast den blir rätt liten i det här fallet.
Men som sagt var, alla förhållanden är kända på förhand. Det blir lite fånigt då att reagera på avgiften först då man drabbas av den.
Redan när Stockholmsförsöket gjordes och jag läste om avgifterna så insåg jag att det bästa för att slippa avgift var att registrera sig för en transponder och autogiro. Numera när man får en avi hem så är det ingen risk att jag missar det eftersom jag varje vecka lägger in i internetbanken det som kommit sen sist, även om det är flera månader tills det skall betalas. Det går ju liksom att välja betalningsdag i internetbanken.
Men som sagt var, alla förhållanden är kända på förhand. Det blir lite fånigt då att reagera på avgiften först då man drabbas av den.
Redan när Stockholmsförsöket gjordes och jag läste om avgifterna så insåg jag att det bästa för att slippa avgift var att registrera sig för en transponder och autogiro. Numera när man får en avi hem så är det ingen risk att jag missar det eftersom jag varje vecka lägger in i internetbanken det som kommit sen sist, även om det är flera månader tills det skall betalas. Det går ju liksom att välja betalningsdag i internetbanken.
Jag har också alltid haft autogiro, men det jag reagerar på är att man stiftar lagar för att förhindra företagen från att ta ut för höga påminnelseavgifter (max 60 kr), man stiftar lagar för att förhindra inkassobolagen för att ta ut för höga avgifter (max 180kr), men när staten själva ska ta ut avgifter då jäv-ar drämmer man till med avgifter som ligger skyhögt över vad resten av marknaden får ta ut.Nerre skrev:Plus dröjsmålsränta. Fast den blir rätt liten i det här fallet.
Ser illa ut.
Nu vet jag inte hur det fungerar med trängselskatter men i de fall jag har autogiro får jag en vanlig pappersfaktura i vanlig tid. Den enda skillnaden är att själva betalningen verkställs på förfallodagen med automatik, om jag inte ser något som är fel och stoppar den. Detta gäller kreditkortsföretag, bensinbolag, avgifter för lagenhet, "matkort" mm. mm.ToRy skrev:För övrigt drar jag mig för autogiro över huvud taget av den enkla anledningen att det inte dyker upp på min internetbank förrän den är betald. Jag vet alltså inte hur mycket som kommer dras via autogiro varje månad förrän pengarna är borta. I-landsproblem, jag vet men jag gillar det inte. Kan man inte få e-faktura istället?
Det är nog du som får tänka ett varv till. Jag anser det meningslöst att försöka "stå upp mot trängselskatten" genom att inte betala den eller betala den för sent. Jag vill minimera mina kostnader vilket automatiskt minimerar statens förtjänst. Detta gör jag genom att betala med autogiro då avgiften betalad så sent den kan och utan att man för tilläggsavgift. På det sättet behöver jag inte heller bry mig om hur hör tilläggsavgiften är och för egen del är det ju vara bra om den är skyhög. Då får sådana som du och Thomas som tydligen tycker det är en bra idé att protestera mot trängselskatten genom att betala den för sent och betala tilläggsavgift betala mer till staten än jag.ToRy skrev:Ledsen men nu tänkte jag att hur tänker han nu?Att betala trängselskatten via autogiro är ju det ultimata "vika sig"! Visst hjälper det dig mycket mer att slippa förseningsavgift men mot storleken på avgiften gör det ju noll och intet. Det är ju det klassiska "knyta näven i fickan och vara förbannad men kuva sig för överheten"-syndromet. Att "sitta här och gnälla över förseningsavgiften ser du..." är ju åtminstone en bit på väg att påverka och få igenom en sänkning (som förvisso redan är på väg) och om inte någon annan, någon annanstans hade suttit och gnällt så hade troligen inte sänkningen varit på väg över huvud taget.
Fast vänta nu, nu blandar du ihop både dina egna ord och andras. Vem har påstått att man genom att inte betala eller betala trängselskatten för sent protesterar eller står upp mot den? :x Du hävdade att ditt autogirande gör mer för att motverka avgiften än gnällandet på forumet, "ser du"... Det var det jag tyckte var feltänkt. Jag förstår att du menade att det sänker avgiften för dig iom att du inte behöver betala den men det är knappast vad tråden handlar om från början. Att betala skatten i tid gör absolut ingenting för att sänka avgiften generellt, eller hur? Att du inte behöver betala avgiften för att du betalar skatten i tid är ju en helt annan sak. Gnällande på internet är däremot åtminstone ett sätt att skapa opinion, utan vilken en ändring knappast hade kommit till stånd. Det var allt jag hävdade, jag skrev ingenting om protester genom medveten icke-betalning. Huruvida Thomas har betalt någon förseningsavgift har jag ingen aning om, jag minns inte om han skrivit om det, men att medvetet betala skatten för sent för att få en avgift på 500 spänn till vore ju ett synnerligen korkat sätt att protestera på.... Läser du om mitt inlägg igen kanske du förstår vad jag menar, den första gången missförstod du grovt.DIY_freak skrev:Det är nog du som får tänka ett varv till. Jag anser det meningslöst att försöka "stå upp mot trängselskatten" genom att inte betala den eller betala den för sent. Jag vill minimera mina kostnader vilket automatiskt minimerar statens förtjänst. Detta gör jag genom att betala med autogiro då avgiften betalad så sent den kan och utan att man för tilläggsavgift. På det sättet behöver jag inte heller bry mig om hur hör tilläggsavgiften är och för egen del är det ju vara bra om den är skyhög. Då får sådana som du och Thomas som tydligen tycker det är en bra idé att protestera mot trängselskatten genom att betala den för sent och betala tilläggsavgift betala mer till staten än jag.
Men skit samma, jag förstår din inställning till avgiften och skulden till påminnelseavgift och det är helt okej, Jag tycker inte som du men du får ju självklart tycka som du gör.
Redigerat:
Nej, jag blandar inte ihop någonting, men du kanske gör? Jag skrev bara att allt ert tjafs om huruvida tilläggsavgiften är korrekt eller inte och huruvida man får en faktura eller avi från Transportstyrelsen inte spelar någon roll, eftersom alla de där avgifterna är lagstadgade och alltså ändå inte faller under regelverket för påminnelseavgifter. Det är som svar på detta som thomasx skriver attToRy skrev:
Som svar på detta påstående om att vika ner sig, så undrar jag vad det är som thomasx gör med trängselskatten som han då anser är att stå upp mot den istället för att "vika ner sig", som han säger att jag gör. Jag undrar då om han menar att han betalar in avgiften för sent och betalar tilläggsavgift och det är det han menar är att stå upp mot trängseskatten.thomasx skrev:
Så långt är resonemanget lätt att följa och logiskt. Men sedan hoppar du in i det hela:DIY_freak skrev:viker sig så lätt? vad gör du egentligen för att stå upp mot trängselskatten? Betalar du försent varje gång för att protestera eller vadå? Eller menar du att sitta och tjata här på forumet är att stå upp mot skatten? trot inte ditt tjat här hjälper speciellt för att få bort den. jag ogillar den nog lika mycket som du, men eftersom jag vet att den måste betalas så har jag anmält mig till autogiro redan från början, för det hjälper mycket mer än att sitta här och gnälla över förseningsavgiften ser du...
Ni har nu båda påstått att jag viker ner mig för trängselskatten. Om du menar att betala trängselskatt i tid är att vika ned sig, så stämmer det. Jag har redan från början anmält autogiro för att just slippa tilläggsavgifter och optimera betalningsflödet, som jag ändå ser som oundvikligt. Jag betalar alltså mycket mindre trängselskatt än de av er som inte betalar i tid och betalat tilläggsavgift.ToRy skrev:Ledsen men nu tänkte jag att hur tänker han nu?Att betala trängselskatten via autogiro är ju det ultimata "vika sig"! Visst hjälper det dig mycket mer att slippa förseningsavgift men mot storleken på avgiften gör det ju noll och intet. Det är ju det klassiska "knyta näven i fickan och vara förbannad men kuva sig för överheten"-syndromet.
Det är ju inte JAG som har introducerat begreppet "vika ner sig", utan det är thomasx som påstår att jag gör det. Det är ju redan konstaterat (från er sida och med era definitioner) och jag har inte ens argumenterat om det. Det jag frågade var ju vad NI gör för att stå upp mot den om ni nu anser att jag viker ner mig. ALLTSÅ är ditt konstaterande att betala via autogiro är det ultimata sättet att vika ner sig helt malplacerat. Det blir tårta på tårta och svarar inte på min fråga. Jag undrar fortfarande hur det är effektivt att protestera mot trängselskatten att betala några dagar för sent och 500:- extra istället för autogiro (det ultimata sättet att vika ner sig)???
Det är ditt och thomasx val att kalla det att vika ner sig. Jag betalar gärna så lite trängselskatt som möjligt, då jag ogillar den och inte bara tilläggsavgiften (som inte rör mig det minsta då det bara är att betala i tid för att undvika den).
Men jag frågar mig alltså vad det är som du och thomasx anser att ni gör som är så heroiskt och som kan anses att "stå upp mot" trängselskatten? Är det att betala för sent och betala ytterligare 500:- till detta förhatliga fenomen eller är det att sitta på Byggahus och tjafsa? Tror inte att någotdera spelar någon som helst roll faktiskt.
I så fall är det mycket bättre rent konkret att ni ser till att ni är skrivna i Göteborg och får rösträtt i folkomröstningen. Vad nu det kan göra för skillnad i detta läget, men det är det enda konkreta som finns att gå på för närvarande.
Ja, och tömde huvudet på annat också tydligen... :wow: Bara för att ToRy hoppar in och resonerar virrigt så måste du hoppa på det tåget, för att han verkar tycka som du?thomasx skrev:
Redigerat av moderator:
Nä. Nu räcker det. Va skönt att vara trådskapare ibland. Jag är nöjd med de svaren jag fått. Jag summerar
* De flesta verkar hålla med om att det inte är vettigt med en påminnelseavgift på 500:- på en liten struntsumma
* Det är på gränsen till lurt att de skickar iväg påminnelsen även om de fått tullavgiften betald redan innan
* Det finns inga vägar runt påminnelsen. Inte ens att man ligger inne för cellgifter på sahlgrenska under tiden fakturan ska betalas.
* Avgiften kommer sänkas. Men det hjälper inte oss som får den nu
* Bästa vägen runt verkar vara att köra igång autogiro, vilket jag har gjort
Allt handlar självklart om att driva in pengar till staten. Men här har de gått för långt. Höj skatten på rökare och krökare istället (och saker som påverkar miljön). Men att driva in en påminnelseavgift på flera 1000% av normala skattebetalare. Det gränsar helt klart till ocker.
Jag har genom åren slagits mot MÅNGA företag, och vunnit alla fajter. Handlar i alla fall om oshjysst beteende. Det rör sig nog om 20-30 olika slag. Allt från den gången jag hittade bajs och fimpar i min sparringsandsäck till då jag lämnade tillbaka en 250.000 bil för att säljaren inte stod för sitt ord.
Men detta vinner jag inte, staten (och i slutändan lagen) är för stark. Men det kommer ALDRIG hindra mig från att försöka. Om ingen säger något så händer inget. Nu kommer avgiften sänkas. Uppenbarligen så lyssnar de inte på mig, men förhoppningsvis har de lyssnat på massan av klagomål som kommit in.
Ha en god midsommar nu, och betala era tullavgifter i tid
Edit: Har fått kritik för mitt sätt att stänga tråden. En annan moderator borde läst genom tråden och stängt tråden därefter. Att jag som både TS och Mod stänger tråden var inte helt genomtänkt.
Anledningen till att jag stände tråden var för att jag var nöjd med de svaren jag fått och att tråden ballat ur. Att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag som TS själv kunde bedöma att jag var nöjd med svaren och slapp fråga någon annan.
* De flesta verkar hålla med om att det inte är vettigt med en påminnelseavgift på 500:- på en liten struntsumma
* Det är på gränsen till lurt att de skickar iväg påminnelsen även om de fått tullavgiften betald redan innan
* Det finns inga vägar runt påminnelsen. Inte ens att man ligger inne för cellgifter på sahlgrenska under tiden fakturan ska betalas.
* Avgiften kommer sänkas. Men det hjälper inte oss som får den nu
* Bästa vägen runt verkar vara att köra igång autogiro, vilket jag har gjort
Allt handlar självklart om att driva in pengar till staten. Men här har de gått för långt. Höj skatten på rökare och krökare istället (och saker som påverkar miljön). Men att driva in en påminnelseavgift på flera 1000% av normala skattebetalare. Det gränsar helt klart till ocker.
Jag har genom åren slagits mot MÅNGA företag, och vunnit alla fajter. Handlar i alla fall om oshjysst beteende. Det rör sig nog om 20-30 olika slag. Allt från den gången jag hittade bajs och fimpar i min sparringsandsäck till då jag lämnade tillbaka en 250.000 bil för att säljaren inte stod för sitt ord.
Men detta vinner jag inte, staten (och i slutändan lagen) är för stark. Men det kommer ALDRIG hindra mig från att försöka. Om ingen säger något så händer inget. Nu kommer avgiften sänkas. Uppenbarligen så lyssnar de inte på mig, men förhoppningsvis har de lyssnat på massan av klagomål som kommit in.
Ha en god midsommar nu, och betala era tullavgifter i tid
Edit: Har fått kritik för mitt sätt att stänga tråden. En annan moderator borde läst genom tråden och stängt tråden därefter. Att jag som både TS och Mod stänger tråden var inte helt genomtänkt.
Anledningen till att jag stände tråden var för att jag var nöjd med de svaren jag fått och att tråden ballat ur. Att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag som TS själv kunde bedöma att jag var nöjd med svaren och slapp fråga någon annan.
Redigerat: