13 771 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Trängselavgift - påminnelse
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har också aktiverat autogiro för undvika påminnelse-dilemmat.
Vad jag har läst så skickas det ju ibland inte ens ut brev i tid så man då blir dömd att åka på straffavgift.
Men, nu stod det ju i tidningarna om att deras system har svårt att alltid avläsa skylten rätt.
Så man bör nog hålla ett öga på sin automatiska betalning så det inte skenar iväg där utan att man tänker på det.
-Att man betalar massor för andras bilar med liknande registreringsnummer dvs.
Vad jag har läst så skickas det ju ibland inte ens ut brev i tid så man då blir dömd att åka på straffavgift.
Men, nu stod det ju i tidningarna om att deras system har svårt att alltid avläsa skylten rätt.
Så man bör nog hålla ett öga på sin automatiska betalning så det inte skenar iväg där utan att man tänker på det.
-Att man betalar massor för andras bilar med liknande registreringsnummer dvs.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu skall jag göra mig obekväm genom att tala för min sjuka moster, dvs Transportstyrelsen.
Vad jag förstår ger Transportstyrelsen oss rejält med tid att betala.
Jag har ett eget exempel:
två passager genom "tullarna" i Gbg den 2013-04-12 kr 21:00 (10:50 per styck?).
Faktura daterad 2013-05-15, anlände väl några dagar senare.
Förfallodag 2013-07-01.
Som synes en väl tilltagen betalningsperiod.
Är kanske problemet att betalningsperioden är för väl tilltagen, och beloppet så lågt, så man lägger räkningen åt sidan och glömmer bort den?
Sedan har jag noterat att flera säger sig bara betala räkningar en gång per månad.
Då tar ni kanske inte hänsyn till att många inte fakturerar med förfallodag vid månadsskiftet, utan löpande 30 dagar,
och många, framför allt mindre aktörer, ofta har 10 dagar som betalningsvillkor.
Hur klarar ni dessa varianter?
Avslutningsvis:
Att fakturera oss, som är sällanbesökare i storstaden Gbg 21 kr, eller som i Stews fall 16 kr är naturligtvis ekonomiskt vansinne. Bara portot äter upp nästan hela beloppet, och all intern hantering tillkommer.
Man brukar väl säga att en faktura kostat ca 200 kr att hantera.
Men Transportstyrelsen kan inte låta bli att fakturera småbelopp, det skulle väl sticka för mycket i ögonen på alla "rättskaffens" arbetspendlare.
Alltså tar man igen genom höga "tilläggsavgifter".
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna
Förfallodag 2013-07-01.
Som synes en väl tilltagen betalningsperiod.
Är kanske problemet att betalningsperioden är för väl tilltagen, och beloppet så lågt, så man lägger räkningen åt sidan och glömmer bort den?
Sedan har jag noterat att flera säger sig bara betala räkningar en gång per månad.
Då tar ni kanske inte hänsyn till att många inte fakturerar med förfallodag vid månadsskiftet, utan löpande 30 dagar,
och många, framför allt mindre aktörer, ofta har 10 dagar som betalningsvillkor.
Avslutningsvis:
Att fakturera oss, som är sällanbesökare i storstaden Gbg 21 kr, eller som i Stews fall 16 kr är naturligtvis ekonomiskt vansinne. Bara portot äter upp nästan hela beloppet, och all intern hantering tillkommer.
Men Transportstyrelsen kan inte låta bli att fakturera småbelopp, det skulle väl sticka för mycket i ögonen på alla "rättskaffens" arbetspendlare.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna
Så längre betalningstid ger automatisk rätt till skyhöga förseningsavgifter? Eller vilken är argumentationen här egentligen?KnockOnWood skrev:Nu skall jag göra mig obekväm genom att tala för min sjuka moster, dvs Transportstyrelsen.
Förfallodag 2013-07-01.
Enkelt, så gott som ingen av dessa mindre aktörer kollar sin kundreskontra löpande och skickar skyndsamt ut påminnelser, och skulle de i något undantagsfall ändå göra det pratar vi om 50:- extra, inte 500:-. De företag, t.ex. tradera, som har så låga belopp som vi talar om här, samlar dessutom på sig till större summor innan de skickar en faktura. För de som skickar fakturor löpande 30 dagar passerar alltid ett månadsskifte, och hamnar det precis i gränsen kommer pengarna ändå in innan de hinner bry sig om påminnelser.KnockOnWood skrev:Sedan har jag noterat att flera säger sig bara betala räkningar en gång per månad.
Enklare vore att samla på sig till det blir ett större belopp, har man inte nått 100:- efter ett år avskrivs skulden till förmån för övriga skattebetalare.....KnockOnWood skrev:Avslutningsvis:
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna![]()
Att kringå en lag genom att kalla en avgift för något annat än det egentligen är är inte ok, IMO. Jag hoppas fortfarande att konsumentverket drar Transportstyrelsen inför domstol för att få detta prövat. Ty, går det inflation i detta kan snart vartenda företag ta ut vilka påminnelseavgifter de vill., så länge de kallar dem något annat. Som skolfotobolaget jag nämnde tidigare, de säljer sina foton med en kraftig rabatt. Rabatten gäller bara om man betalar i tid, betalar man för sent förfaller rabatten och priset stiger ett antal hundra kronor. Så har de kringgått lagstiftningen om påminnelseavgfit.
Förseningsavgifter finns ju stipulerade på nästan varje räkning man får och då ofta kopplad till en fast adminavgift plus en ränteklausul.
Det som jag upplever skillnaden här jämfört med ett privat företag är att om man får ett påminnelsebrev så brukar det stå typ: "Om du betalat räkningen dom senaste dagarna ber vi dig bortse från denna påminnelse".
Men här har vi ju uppenbart inget kund-säljar relation och därför kan man tydligen mangla på bäst man vill.
Det som jag upplever skillnaden här jämfört med ett privat företag är att om man får ett påminnelsebrev så brukar det stå typ: "Om du betalat räkningen dom senaste dagarna ber vi dig bortse från denna påminnelse".
Men här har vi ju uppenbart inget kund-säljar relation och därför kan man tydligen mangla på bäst man vill.
Känns det inte ganska meningslöst att diskutera huruvida de har rätt att ta ut "förseningsavgifter" eller inte? Stor uppförsbacke, kraftig motvind eller hur du nu vill uttrycka det. Det står ju hur tydligt som helst i svensk lagstiftning att Transportstyrelsen SKALL ta ut den här tilläggsavgiften på 500:-. Det är ju bara att läsa lag 2004:629 paragraf 14.thomasx skrev:
14 § Om trängselskatt inte betalas inom den tid som anges i 12 §, 15 § andra stycket eller 15 a § andra stycket, ska en särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med 500 kronor. Tilläggsavgift får påföras en skattskyldig högst en gång per bil och kalendermånad.
Beslut om tilläggsavgift enligt 2 § andra stycket ska fattas senast 20 dagar efter dagen då skatten skulle ha betalats.
Tilläggsavgift och obetald trängselskatt ska betalas senast 30 dagar efter dagen för beslutet om tilläggsavgift. Lag (2008:185).
Ingen har vad jag sett förnekat rättigheten i laglig mening, här handlar det snarare om "svärmors" moraliska rätt, vilket torde framgå av argumentationen, tycker jag.DIY_freak skrev:Känns det inte ganska meningslöst att diskutera huruvida de har rätt att ta ut "förseningsavgifter" eller inte? Stor uppförsbacke, kraftig motvind eller hur du nu vill uttrycka det. Det står ju hur tydligt som helst i svensk lagstiftning att Transportstyrelsen SKALL ta ut den här tilläggsavgiften på 500:-. Det är ju bara att läsa lag 2004:629 paragraf 14.
14 § Om trängselskatt inte betalas inom den tid som anges i 12 §, 15 § andra stycket eller 15 a § andra stycket, ska en särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med 500 kronor. Tilläggsavgift får påföras en skattskyldig högst en gång per bil och kalendermånad.
Beslut om tilläggsavgift enligt 2 § andra stycket ska fattas senast 20 dagar efter dagen då skatten skulle ha betalats.
Tilläggsavgift och obetald trängselskatt ska betalas senast 30 dagar efter dagen för beslutet om tilläggsavgift. Lag (2008:185).
Vad gäller min kommentar om konsumentverket så det ju i grund och botten den nya lagen instiftad för att kringå den ordinarie som behöver prövas.
Självklart är det meningsfullt att diskutera dessa saker, utan diskussioner inga förändringar...
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Redigerat:
Klantade mig med betalningen en gång, och överklagade deras beslut. Dom ansåg inte att det var ok o glömma bankdosan när man låg inne för cellgiftsbehandling. det har jag officiella papper ifrån dom på! Jävla R*vhål....
Fy f-n! Det är bara att betala in 0.1kr för mycket varje gång och sen begära återbetalning....Reqans skrev:
500kr är en avgift gjord för att reta upp folk, detta borde lagstiftarna känt till så varför detta hängde med till GBG är en gåta.
Dock är själva passagen ingen avgift utan en skatt och då gäller helt andra "regler", ex skall du själv hålla reda på hur mycket som skall betalas (att avin inte skickats duger inte som förklaring), du får inte betala för lite (även om det var någon som tillslut slapp undan då denna betalat 1kr för lite).
Men jag skulle heller inte stifta en lag som tar hänsyn till alla situationer som folk hamnar i och inte betalar i tid, det skulle vara orimligt, nu är det gott om tid att betala och kostnaden skall sänkas snart. Men avgiften är ett beslut och går att överklaga, även om jag tror att TS kommer att få avslag.
Att jämföra med företag är bakvänt, då företag inte tar ut skatt.
Men på helgerna är det det ingen skatt och hela Juli är det bara att fräsa på.
I övrigt tycker jag att västlänken bör skrotas och pengarna skall användas till tunnelbana så vi blir mer lika Stockholm nu när vi tagit första steget.
Dock är själva passagen ingen avgift utan en skatt och då gäller helt andra "regler", ex skall du själv hålla reda på hur mycket som skall betalas (att avin inte skickats duger inte som förklaring), du får inte betala för lite (även om det var någon som tillslut slapp undan då denna betalat 1kr för lite).
Men jag skulle heller inte stifta en lag som tar hänsyn till alla situationer som folk hamnar i och inte betalar i tid, det skulle vara orimligt, nu är det gott om tid att betala och kostnaden skall sänkas snart. Men avgiften är ett beslut och går att överklaga, även om jag tror att TS kommer att få avslag.
Att jämföra med företag är bakvänt, då företag inte tar ut skatt.
Men på helgerna är det det ingen skatt och hela Juli är det bara att fräsa på.
I övrigt tycker jag att västlänken bör skrotas och pengarna skall användas till tunnelbana så vi blir mer lika Stockholm nu när vi tagit första steget.
349 nummerplåtar att "låna"..svartöra skrev:Nja, riksdagen har stiftat lagen. Våra 349 s.k. valnötter har alltså beslutat att försummelse vad gäller inbetalning av trängselavgifter ska bestraffas med 500 kr i tilläggsavgift. Men ingen är oförbätterlig, och som det framgår av den länken jag postat tidigare kommer avgiften att bantas till 100 kr vid årsskiftet.
I samband med införandet av trängelsskatt i Sthlm så kunde man köpa sig en dekal med Miljöpartiets Peter Erikssons regnummer på.
http://www.teknikensvarld.se/2006/01/10/281/nagon-kor-med-peter-erikssons-regnummer/
Likhet med Stockholm är kanske inte något högprioriterat i sigpbengtsson skrev:
Min egen teori att det är av uppfostringsskäl som avgiften på 500 kr finns. För i början i Stockholm så hade man ju typ en vecka på sig att gå till pressbyrån och betala, annars blev det en femhundring i straff. Jag tror att syftet med det var att avgiften skulle upplevas konkret av bilisterna så att de skulle välja att inte åka bil i onödan. Det är grundläggande psykologi - vill man att någon ska koppla ihop handling och konsekvens gäller det att ge snabb feedback. Hade man skickat ut en månadsfaktura från början så hade inte bilisterna upplevt avgiften på samma sätt, bara kört vidare och tagit fakturan en gång per månad.
Min egen teori, som jag inte har någon som helst täckning för, är att de är de politiker som drev på hårdast för införandet av trängselskatt som är mest skyldiga till detta.
Min egen teori, som jag inte har någon som helst täckning för, är att de är de politiker som drev på hårdast för införandet av trängselskatt som är mest skyldiga till detta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är inget fult knep att kalla det tilläggsavgift. Trängselskatten är en skatt, betalar man in skatt för sent får man en tilläggsavgift. Det finns inga påminnelser för skatt, alltså går det inte att ta ut en påminnelseavgift.
Det man möjligen hade kunnat göra är att skicka ut en påminnelse en vecka innan skatten ska vara inne, om man inte redan betalt in. Men om folk lägger in i internetbanken att det ska betalas 2-3 dagar i förväg så skulle de ju skicka ut en massa påminnelser i onödan.
Det man möjligen hade kunnat göra är att skicka ut en påminnelse en vecka innan skatten ska vara inne, om man inte redan betalt in. Men om folk lägger in i internetbanken att det ska betalas 2-3 dagar i förväg så skulle de ju skicka ut en massa påminnelser i onödan.
De som har förmånsbil slipper att betala trängselskatt då det ingår i förmånsvärdet.KnockOnWood skrev:
Förmånsbil var tydligen vanligt bland politikerna i Göteborg
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/aven-politikerna-slipper