13 771 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Trängselavgift - påminnelse
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ganska "fult" knep transportstyrelsen har tagit till......
I och med att i "Lag (2004:629) om trängselskatt" benämna det "tilläggsavgift" istället för "påminnelseavgift" så kan de kringå "Lag om ändring i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader" som säger att ersättningen får vara max 60 kr för påminnelsen.
Juridiskt har de kanske (?) rätt att ta ut denna tilläggsavgift på 500 kr men rent moraliskt känns det fel att kringå lagen genom att bara använda ett annat begrepp för påminnelseavgift....
/Krille
I och med att i "Lag (2004:629) om trängselskatt" benämna det "tilläggsavgift" istället för "påminnelseavgift" så kan de kringå "Lag om ändring i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader" som säger att ersättningen får vara max 60 kr för påminnelsen.
Juridiskt har de kanske (?) rätt att ta ut denna tilläggsavgift på 500 kr men rent moraliskt känns det fel att kringå lagen genom att bara använda ett annat begrepp för påminnelseavgift....
/Krille
Ja det är ett fult knep, och det finns en del andra bolag som försöker med liknande varianter, såg senaste från något skolfotobolag liknande varianter. Vore intressant om konsumentverket stämde transportstyrelsen för tilltaget och fick det prövat i domstol om det verkligen är ok att kalla vad som i praktiken inte är något annat än en påminnelseavgift för något annat. Jag har lite svårt att tro det, och om det är ok, ja, då faller ju hela lagen om påminnelseavgift får då kan vartenda företag kalla sina påminnelseavgifter för något annat och ta ut vad de vill.Krille4 skrev:Ganska "fult" knep transportstyrelsen har tagit till......
/Krille
Tro det eller ej, men transportstyrelsen är oskyldig till avgiften. Det är regeringen som stiftat lagen och transportstyrelsen följer den. De tjänstemän som är satta till att kräva in avgiften är troligen inte så förtjusta i det heller.
Trängselskatten är det bästa som har hänt sedan skivat bröd! 
Jag som bilpendlar in till Göteborg kan säga att det helt klart har fått effekt, sparar lätt 10-15 minuter enkel väg mot tidigare. För att slippa påminnelseavgifter så kan man enkelt registrera sig för autogiro.
Att sedan folk klagar för att det kostar 18 spänn för att köra genom Göteborg under den korta tid som det är dyrast så undrar jag om ni har räknat på hur långt ni kan köra er bil för 18 spänn? De flesta har en hyfsat ny bil som kostar några kronor milen i service, ytterligare någon krona milen i försäkring, däckslitage, bränsle och värdeminskning.
När folk nästan bromsar in för att hoppas att tullen slår över från 18 till 13 kr så tänker jag att grattis, där kom du två, tre km längre...
Jag som bilpendlar in till Göteborg kan säga att det helt klart har fått effekt, sparar lätt 10-15 minuter enkel väg mot tidigare. För att slippa påminnelseavgifter så kan man enkelt registrera sig för autogiro.
Att sedan folk klagar för att det kostar 18 spänn för att köra genom Göteborg under den korta tid som det är dyrast så undrar jag om ni har räknat på hur långt ni kan köra er bil för 18 spänn? De flesta har en hyfsat ny bil som kostar några kronor milen i service, ytterligare någon krona milen i försäkring, däckslitage, bränsle och värdeminskning.
När folk nästan bromsar in för att hoppas att tullen slår över från 18 till 13 kr så tänker jag att grattis, där kom du två, tre km längre...
Nja, riksdagen har stiftat lagen. Våra 349 s.k. valnötter har alltså beslutat att försummelse vad gäller inbetalning av trängselavgifter ska bestraffas med 500 kr i tilläggsavgift. Men ingen är oförbätterlig, och som det framgår av den länken jag postat tidigare kommer avgiften att bantas till 100 kr vid årsskiftet.pelpet skrev:
Är du verkligen helt säker på att transportstyrelsen inte förordat det hela.? Regeringen klubbar lagen, men de stiftar sällan lagarna själva, det finns det andra som gör. Så oskyldiga, nej det tror jag inte en sekund på, jag är helt övertygad om att de haft alla fingrarna långt ner i syltburken redan från allra första början.pelpet skrev:
Att de specifika tjänstemän som sedan fått den högst otacksamma uppgiften att kräva in pengarna och ta emot samtal från TS m.fl. i sig är oskyldiga, det tvivlar jag inte på, men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.
Tycker ts ser det hela lite väl ensidigt. Visst, förseningssvgiften är hög (kommer ju sänkas), men det är för det mesta inte heller så svårt att betala den i tid. Om det bara är 16:- som i ts fall, så finns det ju ingen anledning att inte betala den direkt när man får den (eller vid nästa betalningsregistrering som man gör).
Sedan bor du i Alingsås (säger Du först, men tydligen inte) och tycker att storleken på tullarna är försumbara. Lätt för dig att tycka, som bara kör där när du skall till stugan. För de som skall betala varje gång för att shoppa är det ju lite mer pengar det handlar om...
För övrigt förstår jag inte varför du inte kan undvika tullarna helt. Är verkligen E20 och E45 en så lång omväg? Om du nödvändigt måste ta R40 (eller vad jönköpingsvägen nu heter) så kan du väl göra som alla andra som vill slippa tullarna och köra av vid Landvetter och åka över Öjersjö/Partille till E20 och sedan E45.
Sedan bor du i Alingsås (säger Du först, men tydligen inte) och tycker att storleken på tullarna är försumbara. Lätt för dig att tycka, som bara kör där när du skall till stugan. För de som skall betala varje gång för att shoppa är det ju lite mer pengar det handlar om...
För övrigt förstår jag inte varför du inte kan undvika tullarna helt. Är verkligen E20 och E45 en så lång omväg? Om du nödvändigt måste ta R40 (eller vad jönköpingsvägen nu heter) så kan du väl göra som alla andra som vill slippa tullarna och köra av vid Landvetter och åka över Öjersjö/Partille till E20 och sedan E45.
Hallo.DIY_freak skrev:Tycker ts ser det hela lite väl ensidigt. Visst, förseningssvgiften är hög (kommer ju sänkas), men det är för det mesta inte heller så svårt att betala den i tid. Om det bara är 16:- som i ts fall, så finns det ju ingen anledning att inte betala den direkt när man får den (eller vid nästa betalningsregistrering som man gör).
Vet att det är en lång tråd. Men jag har redan förklarat allt du ifrågasätter. Allt du skriver har varit uppe innan.
Alingsås kommun är stort. Bara för att jag inte bor i staden Alingsås betyget ju inte att jag inte bor i kommunen, som sagt.
Mvh Stefan
Nej, du har inte alls förklarat allt jag ifrågasätter. I så fall får du peka ut var, för jag har läst hela tråden, vad du än antyder. Var har du förklarat varför du inte kan ta vägen över Öjersjö/Partille för att komma från R40 till E20?
Stämmer det inte att du skrivit nedanstående (mina förstärkningar)
Så VAD är problemet för dig, som gör att du inte kan undvika tullarna på väg till Lysekil? Var någonstans i Alingsås bor du som gör att du nödvändigtvis måste ta R40 ända in till Skår i Göteborg?
Dessutom så visade du dig ju totalt ovetande om Röde Orm-förbindelsen mellan E20 och E45, så det verkar ju mest som om du inte har undersökt möjligtheterna snarare än att du är TVUNGEN att ta just den väg du tar.
Jag tycker inte ett dugg synd om dig, för att du behöver betala trängselskatt i dessa fall. Du har ett flertal fullt gångbara alternativ. Då är det ju betydligt värre för oss som bor i stan och inte kan ta oss till olika ställen i stan utan att betala titt som tätt.
Vidare, VAR har du förklarat varför det är omöjligt för dig att registrera betalningen på 16:- (eller vad det nu var) direkt när du får avin eller vid nästa tillfälle då du registrerar räkningar? Det är ju liksom inte så att man behöver vänta ända till sista betalningsdag och riskera att pengarna kommer fram för sent, av likviditetsproblem eller räntekostnader för 16:-.
Du påstår att du MÅSTE åka in till centrala Göteborg för att komma från din bostad i Alingsås till Lysekil. Därtill så påpekar du avsaknaden av ringleder som skulle göra att du slapp åka genom centrum. Typiskt för en ringled, är väl att den är en aning längre, men man slipper åka igenom centrum och betala tullar. Kan hålla med om att det saknas ringled eller andra gångbara alternativ för många, men du är inte en av dem. Du kan åka nordväst från Alingsås och helt strunta i Göteborg, men du kan även åka ett flertal andra varianter, som E20 hela vägen från Alingsås och vidare E45 till Bohus. Om du föredrar att åka R40, så kan du ta den ända till Landvetter för att där köra över til E20 och E45.Stew skrev:Vi bor i alingsås, lååång till höger om göteborg. När vi vill till stugan som ligger i lysekil, så måste vi åka in till centrala göteborg, genom 2 tullar, och sedan komma ut på hisingen ovanför göteborg. Det skulle ju finnas en led runt göteborg, så man kan slippa åka igenom stan. För det är ju trots allt trängseln inne i stan de vill åt. Har de en led runt så minskar de trängseln.
Så VAD är problemet för dig, som gör att du inte kan undvika tullarna på väg till Lysekil? Var någonstans i Alingsås bor du som gör att du nödvändigtvis måste ta R40 ända in till Skår i Göteborg?
Dessutom så visade du dig ju totalt ovetande om Röde Orm-förbindelsen mellan E20 och E45, så det verkar ju mest som om du inte har undersökt möjligtheterna snarare än att du är TVUNGEN att ta just den väg du tar.
Jag tycker inte ett dugg synd om dig, för att du behöver betala trängselskatt i dessa fall. Du har ett flertal fullt gångbara alternativ. Då är det ju betydligt värre för oss som bor i stan och inte kan ta oss till olika ställen i stan utan att betala titt som tätt.
Vidare, VAR har du förklarat varför det är omöjligt för dig att registrera betalningen på 16:- (eller vad det nu var) direkt när du får avin eller vid nästa tillfälle då du registrerar räkningar? Det är ju liksom inte så att man behöver vänta ända till sista betalningsdag och riskera att pengarna kommer fram för sent, av likviditetsproblem eller räntekostnader för 16:-.
Jag lät Google maps routa de olika färdvägarna. Från Rävlandavägen till Kungälv via centrala Göteborg som du åker är det 54,1km och tar 41min. Om du tar vägen via Öjersjö över till E20 och E45 så är vägen 52,8km och tar 49min. Du sparar alltså någon kilometer men får offra några minuter genom att åka runt vägtullarna. Vad är problemet?
Google maps är visserligen kanske inte 100% korrekt med tidsuppskattningar osv, men det ger ju en liten uppskattning i alla fall...
Google maps är visserligen kanske inte 100% korrekt med tidsuppskattningar osv, men det ger ju en liten uppskattning i alla fall...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Nej,DIY_freak skrev:Nej, du har inte alls förklarat allt jag ifrågasätter. I så fall får du peka ut var, för jag har läst hela tråden, vad du än antyder. Var har du förklarat varför du inte kan ta vägen över Öjersjö/Partille för att komma från R40 till E20?
Du påstår att du MÅSTE åka in till centrala Göteborg för att komma från din bostad i Alingsås till Lysekil. Därtill så påpekar du avsaknaden av ringleder som skulle göra att du slapp åka genom centrum. Typiskt för en ringled, är väl att den är en aning längre, men man slipper åka igenom centrum och betala tullar. Kan hålla med om att det saknas ringled eller andra gångbara alternativ för många, men du är inte en av dem. Du kan åka nordväst från Alingsås och helt strunta i Göteborg, men du kan även åka ett flertal andra varianter, som E20 hela vägen från Alingsås och vidare E45 till Bohus. Om du föredrar att åka R40, så kan du ta den ända till Landvetter för att där köra över til E20 och E45.
Säger inte att jag måste åka till centrala stan för att komma till lysekil. Det finns fler vägar runt, men i mitt fall där jag bor tar det runt 20min längre. Jag föredrar att ta vägen via trollhättan/uddevalla. (Som jag skrivit massor av gånger)
Största anledningen till att jag för åka igenom tullen är för att jag måste till sahlgrenska, tullen ligger typ 200m innan sjukan (Har jag också skrivit)
Jag är inte ovetande om "röde orm". åker där ofta. Visste inte att den kallades så. Läs inlägg #27, #30 (är ingen göteborgare längre)
Jag är inte irriterad på trängelavgiften, utan påminnelsen (läs rubriken)
Angående varför jag inte registrerat i tid. Det handlar inte om att jag inte KAN betala i tid, det handlar om att vi betalar räkningarna samtidigt i slutet av måndaden. I bland missar man med några dagar. Har förklarat detta i både #26 och #29
Förstår inte riktigt vart du vill komma? Du verkar göra allt för att få mig att ha fel... Men som jag också skrivit innan så handlar det om:
1. Pengarna kom in 2 dagar för sent (det var helg).
2. Jag fick betala 3500% i straffavgift, och jag hade redan betalt tullen när avgiften gick ut.
3. Frustrationen att prata med någon som skiter helt fullständigt i mig som privatperson.
Orkar inte debattera detta vidare med dig nu, om du inte tar dig tid att läsa igenom det som skrivits innan.
Om du inte håller med mig i det jag skriver, visst. Men läs åtminstone det jag skrivit innan du börjar komma med ifrågasättande.
Mvh
Stefan
Varför tar det 20min längre tid? Och om du föredrar att ta vägen via Trollhättan/Uddevall, vad är problemet? Det är väl ingen trängselskatt där? Efter ett tag skrev du om Sahlgrenska när du blev ifrågasatt angående varför du måste åka igenom tullarna för att komma till Lysekil. Att du någon gång måste åka igenom tullarna av andra anledningar, tar ju inte bort ditt påstående att du MÅSTE åka igenom tullarna för att komma till Lysekil.
Fast det är ju exakt det du säger...Stew skrev:
Jag påpekar bara att det i ditt fall är förfelad argumentation att prata om ringled, då det ju finns en förbifart som fungerar för dig i din situation på väg till Lysekil.Stew skrev:Vi bor i alingsås, lååång till höger om göteborg. När vi vill till stugan som ligger i lysekil, så måste vi åka in till centrala göteborg, genom 2 tullar, och sedan komma ut på hisingen ovanför göteborg. Det skulle ju finnas en led runt göteborg, så man kan slippa åka igenom stan. För det är ju trots allt trängseln inne i stan de vill åt. Har de en led runt så minskar de trängseln.
Redigerat av moderator:
Jag som bor 20 mil från Göteborg fick brev hem om trängselskatten flera månader innan det infördes. Personligen kanske jag är i Göteborg ett par gånger om året men självklart anmälda jag mig till det. Förstår inte varför man just inte gjorde det innan, om man nu bor i Göteborg. Vem orkar med pappersfakturor år 2013.....
Förstår stew:s resonemang om påminnelsravgifterna. Vi fick 2 förseningsavgifter, totalt 1.000kr en månad pga att jag bara betalar räkningar en gång per månad och missade med nån dag. Anmälde oss då till autogiro. Sura pengar. Men eftersom det är helt omöjligt att klaga så bestämde jag snabbt att gilla läget, glömma "böterna" och gå vidare. Det tar för mycket energi och tid att, utsiktslöst, ägna sig åt klagande.