Jag har ett hus från 1911. I kallkällaren så finns ett utrymme under punchverandan där det är en gjuten vägg som ligger delvis under jord. Jag skall nu bygga däck utanför denna del och tänkte fästa en bärlina i den gjutna väggen med betongexpanders. Jag gissar att väggen är original från 1911. Jag hade förberett mig på ett svettigt borrande i betongen men icke. Borren flöt rakt in i väggen hur lätt som helst trots att jag har en kass slagborr. På vissa ställen alltså. På andra så tog det tvärstopp. Så mycket så jag trodde jag träffat på armering, men när samma sak hände på tre ställen - ja, så mycket otur har inte ens jag. Gissar att de gjutit in sten i väggen och min skitborrmaskin rår inte på det. Det kommer dock lösa sig snart när jag får en adapter levererad till en herrejössesborrmaskin som jag fått låna.

Nu till problemet. Där det var så lätt att borra så fäster inte betongexpandrarna något vidare. Jag kan dra åt dem lite halvhårt men känner att det inte greppar så hårt som det borde. Jag gissar att betongen smular sönder sig i hålet när expandern börjar ta.

Vad tror ni om ankarmassa/kemankare i hålen och sedan köra i expandern? Visst, inte helt rätt, tappar säkert expanderfunktionen men nu har jag ju dessa (dyra) bultar...
Eller ska jag försöka att plugga och dra i fransk träskruv?

Detta är skitirriterande då detta är det sista att göra innan det är dags för det roliga - att regla upp och börja göra snyggt!

Din grundmur är en äldre sort. På den tiden så var cement en stor kostnad och då blev det mindre av den varan. Kallades för att procenta med större stenar. En skvätt betong och sedan sten osv. blev då en hel del mellanrum mellan stenarna med tvivelaktig ( mjuk/lös ) styrka på betongen.
Att borra i den mellan stenarna ska vara försiktigt så inte borren fräser upp för stort hål. Att borra där finns sten, så först med en smalare borr och sen med en som ska passa till exspandern, även där ska man inte trycka för hårt, då kan det skaka om och stenen kan bli lös.
Då grunden är lite porös, så blir det att sätta ett flertal fästen mera än du tänkt dig.
Sätt exspander där det finns sten och på ställen mellan stenar, helgängade stänger med ankamassa. Hålet ska då vara ( med 12 mm stång ca 16 - 18 mm, 16 mm stång 20 - 25 mm ) Detta för att det ska bli ankarmassa runt hela stången. Försök att få kläm på grundens tjocklek och borra så djupt du vågar, för att få till en så stor fästyta som möjligt.
PS Kläm inte fast bärlinan direkt mot grunden, utan lägg en bit regel mellan bärlina och grund, så det blir ett avstånd mellan. Detta för att det alltid kommer ner en massa boss, som lägger sig emellan och då torkar inte virket ur och ruttnar snabbare.
Detta är min åsikt efter egen erfarenhet. Finns säkert andra sätt med.

Tack för svar! Det du säger låter helt rimligt. Jag hade tänkt sätta expanders var 60cm.
Jag har satt syllpapp mellan bärlina och grundmuren. Jag vill ha bärlinan så nära muren som möjligt för att undvika att belastningen kommer ut från väggen och därmed ger moment/hävstång.

Lite 12mm gängstång och ankarmassa låter som en bra idé. Irriterande att ha köpt en massa betongexpanders bara.

Kan rekommendera en sån här i varje hål om det visar sig att det är mer eller mindre "tomt" i hålen då denna blir som en klump och brukar sitta mycket bra i både hålsten/tegel mm.

• Vit perforerad plastcylinder med en avtagbar lock, för användning som filter eller sikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik 75 skrev:
Kan rekommendera en sån här i varje hål om det visar sig att det är mer eller mindre "tomt" i hålen då denna blir som en klump och brukar sitta mycket bra i både hålsten/tegel mm.
Vad heter produkten? Har du en länk?

G
Perfohylsa

C Christian Norder skrev:
Vad heter produkten? Har du en länk?
De säljs faktiskt även i forumets butik.

https://shop.byggahus.se/products/perfohylsa-fast

Grå perforerad hylsa för injektering med ankarmassa, erbjuds som 10-pack i Byggahus.se SHOP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G
Hur tjock är väggen? Går det inte borra hål hela vägen igenom, sätta en tryckimpregnerad regel bakom och dra ihop med gängstång? En bild på väggen i fråga skulle underlätta för att få grepp om problematiken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Går det inte borra hål hela vägen igenom, sätta en tryckimpregnerad regel bakom och dra ihop med gängstång?
Eller ett plattjärn, som tar mindre plats.

Väggen är inte så tjock, 20-25 cm. Men utrymmet innanför används, visserligen bara som förvaring och sånt men det hade blivit rätt fult med muttrar och brickor på väggen. Helst inte alltså. Det känns som att köra gängstång och ankarmassa är en tillräckligt bra lösning. Belastningen längst in vid väggen blir ju inte så hög och belastningen blir ju också endast vertikal. Så med en fyra meters bärlina med åtta tio fästpunkter så borde det hålla gott och väl.
Just nu sitter jag och funderar på om jag skall köra med bara ankarmassa och de befintliga M12 betongexpanders som jag redan har. Det skulle lösa problemet lite snabbare och jag kan komma vidare med bygget. Skulle kunna borra upp och smacka fast expanderbultarna innan stormen "Dave" hinner upp till Stockholmsområdet. Sedan drar jag fast allt imorgon. Känns lockande. Jag har ju redan köpt bultarna...

Jag gjorde som jag beskrev ovan. Körde med expanderbultarna men tryckte i ankarmassa i hålen. I ena hörnet av huset hade regnvatten från ett stuprör luckrat upp betongen så en stor del av hörnet var borta. Jag passade på att fylla i hörnan när jag fått bärlinan på plats (med syllpapp mot bärlinan. Det gick ju rätt lätt när man kunde använda bärlinan som form.
Nu väntar jag på att betongen skall få några dagar på sig att brinna innan jag drar åt bultarna ordentligt. Som en extra försäkring så öste jag i några hinkar stenmjöl på fyra ställen, packade, lade dit en mursten, syllpapp på och sedan pressade jag in en bit tryckt trä på pappen och in under bärlinan. Skulle det nu ge sig lite så ligger det alltså fyra stödpunkter under som hjälp att hålla bärlinan på plats. Overkill? Ja troligen och förhoppningsvis. Mycket jobb? Nej verkligen inte, så varför inte?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.