13 771 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Trängselavgift - påminnelse
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller göra som fordonsskatten, som skickar ut en påminnelse med dröjsmålsavgift.Nerre skrev:Det är inget fult knep att kalla det tilläggsavgift. Trängselskatten är en skatt, betalar man in skatt för sent får man en tilläggsavgift. Det finns inga påminnelser för skatt, alltså går det inte att ta ut en påminnelseavgift.
Det man möjligen hade kunnat göra är att skicka ut en påminnelse en vecka innan skatten ska vara inne, om man inte redan betalt in. Men om folk lägger in i internetbanken att det ska betalas 2-3 dagar i förväg så skulle de ju skicka ut en massa påminnelser i onödan.
Beräknas på en halvkrånglig procentsats beroende på hur sen man är, men minst 100kr.
Men avgiften kan aldrig bli högre än vad skulden är.
Men missar man att betala fordonsskatten så får fordonet dessutom körförbud. Det är ju en skatt som betalas i förskott. Trängselskatt betalas i efterskott, så det blir svårt att t.ex. neka passage på grund av obetald trängselskatt...
Det finns inga påminnelser på kläder eller hemelektronik heller. Däremot finns det påminnelser på fakturor/räkningar, och det är precis vad man får i fallet med trängselskatten. Att det sedan är en skatt och inget annat är också det ett sätt att ta sig runt andra grundläggande lagar.Nerre skrev:Det är inget fult knep att kalla det tilläggsavgift. Trängselskatten är en skatt, betalar man in skatt för sent får man en tilläggsavgift. Det finns inga påminnelser för skatt, alltså går det inte att ta ut en påminnelseavgift.
Det man möjligen hade kunnat göra är att skicka ut en påminnelse en vecka innan skatten ska vara inne, om man inte redan betalt in. Men om folk lägger in i internetbanken att det ska betalas 2-3 dagar i förväg så skulle de ju skicka ut en massa påminnelser i onödan.
Hela upplägget är ett enda virrvarr av konstellationer för att kringå befintliga och grundläggande lagar. Rätt eller fel, så är det.
Nej, det du får med trängselskatten är ett en inbetalningsavi. Det är inte samma sak som en räkning eller faktura.
Formellt sett är det så att skatten skall betalas mer eller mindre direkt (så var det ju i början). Nu har de varit schyssta och fixat till det så att man kan betala klumpvis för varje månad i alla fall.
När du får en räkning så är det något som du och den som skickar räkningen har kommit överens om.
Formellt sett är det så att skatten skall betalas mer eller mindre direkt (så var det ju i början). Nu har de varit schyssta och fixat till det så att man kan betala klumpvis för varje månad i alla fall.
När du får en räkning så är det något som du och den som skickar räkningen har kommit överens om.
Avi är den delen av räkningen som är till för att göra giroinbetalningen, kolla dina räkningar så ser du. Med fakturan från t.ex. telia följer en avi och precis likadant är det med trängselskattefakturan.Nerre skrev:Nej, det du får med trängselskatten är ett en inbetalningsavi. Det är inte samma sak som en räkning eller faktura.
Även trängselskatten är en räkning som man får när man accepterat kostnaden det innebär att passera en trängselstation, ingen skillnad där heller.
Och till sist kan jag inte låta bli att notera att även transportstyrelsen själva kallar räkningen för en faktura.
Spelar allt det där någon roll? Vad ni än säger så är alla skatter/avgifter eller vad ni nu vill kalla det lagstadgade, så det är inte på något sätt fel och det behövs överhuvudtaget ingenting för att bortförklara 500:- i tilläggsavgift, då den är beslutad av riksdagen ooch lagstadgad. Varför jämföra det med hur det är att betala vanliga räkningar? Betala skatt är inte samma sak som att betala räkning, det finns det en mängd exempel på.
Det är ju tur att inte alla viker sig så lätt för alla galna lagar riksdagen beslutar....DIY_freak skrev:Spelar allt det där någon roll? Vad ni än säger så är alla skatter/avgifter eller vad ni nu vill kalla det lagstadgade, så det är inte på något sätt fel och det behövs överhuvudtaget ingenting för att bortförklara 500:- i tilläggsavgift, då den är beslutad av riksdagen ooch lagstadgad. Varför jämföra det med hur det är att betala vanliga räkningar? Betala skatt är inte samma sak som att betala räkning, det finns det en mängd exempel på.
För då hade t.ex. inte avgiften sänkts så som nu är på gång, och de helt vansinnigt placerade betalstationerna hade fått stå kvar utan någon som helst diskussion eller utredning.
Även regering och riksdag kan göra fel, och när de gör det blir det "på något sätt fel", något som både kommun- och riksdagspolitiker insett, även om de inte gärna vill erkänna det. Och det faktum att att politikerna har varit så envisa och rent ut sagt korkade, jag skulle vilja jämföra dem med en struts, men vill inte förolämpa en oskyldig fågel, har lett till att det nu blir en folkomröstning om saken. Hade politikerna bara några små justeringar hade de kunnat undvika hela den cirkusen.
Trängselskatten betalas via en faktura, precis som vilken räkning som helst. Jag förstår verkligen inte hur man kan säga att det inte är så. Villkoren skiljer, men det gör det ofta mellan olika räkningar, det är ändock räkningar som ska betalas allihop, och som sagt, återigen, Transportstyrelsen kallar det själva för en faktura.
viker sig så lätt? vad gör du egentligen för att stå upp mot trängselskatten? Betalar du försent varje gång för att protestera eller vadå? Eller menar du att sitta och tjata här på forumet är att stå upp mot skatten? trot inte ditt tjat här hjälper speciellt för att få bort den. jag ogillar den nog lika mycket som du, men eftersom jag vet att den måste betalas så har jag anmält mig till autogiro redan från början, för det hjälper mycket mer än att sitta här och gnälla över förseningsavgiften ser du...
Ledsen men nu tänkte jag att hur tänker han nu?DIY_freak skrev:viker sig så lätt? vad gör du egentligen för att stå upp mot trängselskatten? Betalar du försent varje gång för att protestera eller vadå? Eller menar du att sitta och tjata här på forumet är att stå upp mot skatten? trot inte ditt tjat här hjälper speciellt för att få bort den. jag ogillar den nog lika mycket som du, men eftersom jag vet att den måste betalas så har jag anmält mig till autogiro redan från början, för det hjälper mycket mer än att sitta här och gnälla över förseningsavgiften ser du...
Any who.... Huruvida skatten är en skatt eller en avgift, huruvida den betalas via avi, räkning, faktura eller åderlåtning spelar väl för jösse namn ingen roll!? För gemene man är det en utgift som alla andra räkningar men i motsats till alla andra räkningar så föranleder misstag med just denna utgift en ohemult stor förseningsavgift och föregås av noll påminnelser (chanser att göra rätt för sig) och noll marginaler. I spåren uppstår sen en akademisk diskussion om vad utgiften egentligen är, hur den kommer till en och vem som beslutat om den. Vad spelar det för roll? Lagstadgad eller ej, den suger när man får den, punkt! Tro fan att man blir förbannad.
Ja, är man själv klantig och missar att betala så är det ju lättare att gnälla på "överheten" än att faktiskt göra nåt som gör att man inte missar att betala i framtiden...
Hade alla skaffat autogiro så hade ingen behövt betala tilläggsavgiften och den hade kunnat vara hur hög som helst.
Hade alla skaffat autogiro så hade ingen behövt betala tilläggsavgiften och den hade kunnat vara hur hög som helst.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Själv föredrar jag rejält tilltagen tid att betala och accepterar en högre straffavgift om jag inte betalar, än att tiden att betala är exremt kort och straffet är lägre.ToRy skrev:Bortredigerat prat om hur man påverkar samhället och inte.
...
i motsats till alla andra räkningar så föranleder misstag med just denna utgift en ohemult stor förseningsavgift och föregås av noll påminnelser (chanser att göra rätt för sig) och noll marginaler. I spåren uppstår sen en akademisk diskussion om vad utgiften egentligen är, hur den kommer till en och vem som beslutat om den. Vad spelar det för roll? Lagstadgad eller ej, den suger när man får den, punkt! Tro fan att man blir förbannad.![]()
Tycker du missar poängen lite grann. Ja, man får skylla sig själv för att man klantar sig och missar att betala, absolut, säger inte emot dig ett spår i det. Dock, när man klantat sig - eftersom man bara är människa - så ser jag inte varför det ska vara skillnad mot övriga sent/obetalda räkningar. Same shit, different name.... Ska man dra det lite längre åt ena hållet så kan man ju ta bort allt vad påminnelser och rimliga påminnelseavgifter heter och låta alla räkningar gå till inkasso eller kronofogden dagen efter sista inbetalningsdag. Eller så kan man dra det åt ett annat håll och lagt trängselskatten på den vanliga skatten, ålagt arbetsgivaren att dra trängselskatten från lönen. Eller kanske lagt ut skatten på bränslet man köper. Just det ja, vi betalar ju redan en jävla massa skatt på bränslet som egentligen borde betalat för hela den här skiten som vi nu får betala extra för...... Äsch, nu spårade jag ur lite grann....Nerre skrev:
För övrigt drar jag mig för autogiro över huvud taget av den enkla anledningen att det inte dyker upp på min internetbank förrän den är betald. Jag vet alltså inte hur mycket som kommer dras via autogiro varje månad förrän pengarna är borta. I-landsproblem, jag vet men jag gillar det inte. Kan man inte få e-faktura istället?