- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tjenare,
Vi har just fått igång bil-tulls-systemet i göteborg. Katastrof från början till slut i och med att vi inte har några ringleder, så måste alla åka igenom stan, och dessa tullar...
Åkte i mars månad igenom 2 tullar, eller en tull två gånger. Varje passage kostade 8 kronor. Betalade 16:- 13-06-04, men de skulle vara inne 4:a dagar tidigare 13-05-31. Tänkte inte på detta, alla har ju en liten period då fakturerna dimper in. Men icke, i dag fick jag ett oöverklagbart (nästan) brev om att jag ska betala en påminnelseavgift på 500!!!!! kronor! För 16:- som kom in 4:a dagar för sent!
Försökte ringa till transportstyrelsen och få dem att förstå vad de håller på med. Jag var artig och la fram min sak, hon jag pratade med svarade mig inte ens, utan var bara tyst. Till slut sa hon bara att de kommer sänka avgiften. Förklarade att detta är ett väldigt dåligt hanterat sätt att implementera att avgiftsystem. När de har en påminnelseavgift som 3100% högre än själva kostnaden. Detta borde de ha tänkt på innan de drog igång. Inget svar. Så jag la på luren.
Finns tydligen en möjlighet att överklaga. Men då måste man ju bevisa att de har gjort fel. Det har de ju inte. Felet de gör är att de utnyttjar systemet och privatpersoner. Ibland är man några dagar sen med räkningarna. Så är det bara. Första gången någonsin 4:a dagars försening kostat 500:-. Normalt ligger avgiften (om det ens blir någon) på 50-100:-
Blir inte skoj att visa detta för frugan när hon kommer hem :/
Hur är det hos er? Vet att de har tullar i andra städer också. Fungerar det lika dåligt där?
Har nu anmält mig till autogiro så jag slipper detta i framtiden.
Blir så trött. I förra månaden fick jag en p-bot på 500:- för att jag betalat på fel apparat (den närmsta), och nu detta. Väldans vad företag och kommunen parasiterar på oss privatpersoner och det faktum att vi inte är robotar.
Sådant här gör mig tvärilsk, och det är så dumt för det finns absolut inget jag kan göra!
Mvh
Stefan
Vi har just fått igång bil-tulls-systemet i göteborg. Katastrof från början till slut i och med att vi inte har några ringleder, så måste alla åka igenom stan, och dessa tullar...
Åkte i mars månad igenom 2 tullar, eller en tull två gånger. Varje passage kostade 8 kronor. Betalade 16:- 13-06-04, men de skulle vara inne 4:a dagar tidigare 13-05-31. Tänkte inte på detta, alla har ju en liten period då fakturerna dimper in. Men icke, i dag fick jag ett oöverklagbart (nästan) brev om att jag ska betala en påminnelseavgift på 500!!!!! kronor! För 16:- som kom in 4:a dagar för sent!
Försökte ringa till transportstyrelsen och få dem att förstå vad de håller på med. Jag var artig och la fram min sak, hon jag pratade med svarade mig inte ens, utan var bara tyst. Till slut sa hon bara att de kommer sänka avgiften. Förklarade att detta är ett väldigt dåligt hanterat sätt att implementera att avgiftsystem. När de har en påminnelseavgift som 3100% högre än själva kostnaden. Detta borde de ha tänkt på innan de drog igång. Inget svar. Så jag la på luren.
Finns tydligen en möjlighet att överklaga. Men då måste man ju bevisa att de har gjort fel. Det har de ju inte. Felet de gör är att de utnyttjar systemet och privatpersoner. Ibland är man några dagar sen med räkningarna. Så är det bara. Första gången någonsin 4:a dagars försening kostat 500:-. Normalt ligger avgiften (om det ens blir någon) på 50-100:-
Blir inte skoj att visa detta för frugan när hon kommer hem :/
Hur är det hos er? Vet att de har tullar i andra städer också. Fungerar det lika dåligt där?
Har nu anmält mig till autogiro så jag slipper detta i framtiden.
Blir så trött. I förra månaden fick jag en p-bot på 500:- för att jag betalat på fel apparat (den närmsta), och nu detta. Väldans vad företag och kommunen parasiterar på oss privatpersoner och det faktum att vi inte är robotar.
Sådant här gör mig tvärilsk, och det är så dumt för det finns absolut inget jag kan göra!
Mvh
Stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Bilens ägare får ett inbetalningskort i (mycket) god tid. Ett sådant ligger just nu i min hög för räkningar att betala. Jag ska pröjsa 8 kronor. Och jag kommer att se till att göra det i tid...Kalasclas skrev:
Vi har ju haft detta elände i Stockholm ett tag nu och med två av mina bilar så kommer denna räkning hem i lådan nästan 2 månader innan det är dags att betala. Lägger alltid in dem nästa gång jag kör räkningarna och således betalar jag för det mesta en månad för tidigt.Stefan Bengtsson skrev:
Visst att 500kr är helt sjukt om man bara är en dag sen - Men det är en skatt och skattmasen gör väl som dom vill!
Det var mycket värre i början av trängselskatteinförandet i Stockholm, försöksperioden januari-juli 2006, då man själv var ansvarig för att hålla koll på hur mycket man kört och betala in pengarna inom några få dagar!!!
Nu kommer det ju iaf ett inbetalningskort, med flera veckors betalningstid som sagt.
Nu kommer det ju iaf ett inbetalningskort, med flera veckors betalningstid som sagt.
Råkat ut för samma sak några gånger, okul minst sagt (se till att inte bomma påminnelsen för det går direkt till fogden).
Nu har dom sänkt avgiften till 100:- i sthlm i alla fall.
Jag läste någonstans att straffavgiften stod för typ 20% av intäkterna från trängselskatten i sthlm, galet om det stämmer.
Nu har dom sänkt avgiften till 100:- i sthlm i alla fall.
Jag läste någonstans att straffavgiften stod för typ 20% av intäkterna från trängselskatten i sthlm, galet om det stämmer.
Kan mycket väl stämma, enligt Wikipedia: "- - - Det gav 695 miljoner kronor under 2008 plus 101 miljoner i tilläggsavgift". Dvs 12,7% av intäkterna var straffavgift, men det var 2008. Kan vara annat idag.4nders skrev:
Edit: Enligt trafikverkets statistiksida för trängselskatten i Stockholm
http://www.transportstyrelsen.se/sv...istik/Statistik-trangselskatt/Statistik-2011/
så låg totala intäkterna för 2012 på drygt 840 miljoner varav ca 13-14% är straffavgift (statistik för straffavgift finns inte för nov-december så man får extrapolera lite...)
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
När det här systemet infördes i Stockholm var det rätt rörigt i mitt hushåll haha, har nog fått påminnelse 4-5 gånger under åren. Men jag har nu satt i system att ringa samma dag som jag betalar mina räkningar och be att få ocr och summa till de räkningar jag har kvar, så missar jag ingen. Och råkar jag missa att ringa någon månad brukar jag hinna få med den ändå när jag ringer månaden därpå, i och med att de förlängt tiden du har på dig.
Men håller verkligen med om att 500 kronor är alldeles för mycket. Hade ett vanligt företag gjort på samma sätt hade det blivit ramaskri. Beslutet om att sänka avgiften är bra, men det känns som att de borde gjort detta för läääänge sedan.
Men håller verkligen med om att 500 kronor är alldeles för mycket. Hade ett vanligt företag gjort på samma sätt hade det blivit ramaskri. Beslutet om att sänka avgiften är bra, men det känns som att de borde gjort detta för läääänge sedan.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Och som född och uppväxt i Göteborg, med många besök där per år, måste jag hålla med om att systemet där är bra mycket sämre än här i Stockholm. Här kan jag välja att åka runt innerstan om jag inte har något ärende där. När jag ska besöka min familj i Göteborg tvingas jag däremot åka genom tullarna trots att jag inte ska in till stan, eftersom de bor på andra sidan. Verkar ju helflummigt?
Ja precis...Elina Blom Westergren skrev:Och som född och uppväxt i Göteborg, med många besök där per år, måste jag hålla med om att systemet där är bra mycket sämre än här i Stockholm. Här kan jag välja att åka runt innerstan om jag inte har något ärende där. När jag ska besöka min familj i Göteborg tvingas jag däremot åka genom tullarna trots att jag inte ska in till stan, eftersom de bor på andra sidan. Verkar ju helflummigt?
Vi bor i alingsås, lååång till höger om göteborg. När vi vill till stugan som ligger i lysekil, så måste vi åka in till centrala göteborg, genom 2 tullar, och sedan komma ut på hisingen ovanför göteborg. Det skulle ju finnas en led runt göteborg, så man kan slippa åka igenom stan. För det är ju trots allt trängseln inne i stan de vill åt. Har de en led runt så minskar de trängseln.
Är så trött på fyrkantiga organisationer eller statliga verk. Som måste läsa reglerna som det vore bibeln. Inte kan se mellan fingrarna, eller ha förstående. Det här här någonstans vi inte hanteras som människor längre tycker jag, utan som robotar.
Du kan ju åka röda orm å sen 45:an upp. Ett tipsStew skrev:Ja precis...
Vi bor i alingsås, lååång till höger om göteborg. När vi vill till stugan som ligger i lysekil, så måste vi åka in till centrala göteborg, genom 2 tullar, och sedan komma ut på hisingen ovanför göteborg. Det skulle ju finnas en led runt göteborg, så man kan slippa åka igenom stan. För det är ju trots allt trängseln inne i stan de vill åt. Har de en led runt så minskar de trängseln.
Är så trött på fyrkantiga organisationer eller statliga verk. Som måste läsa reglerna som det vore bibeln. Inte kan se mellan fingrarna, eller ha förstående. Det här här någonstans vi inte hanteras som människor längre tycker jag, utan som robotar.