Tack.
Varför ska man mjukfoga i hörn på väggen? Det skall vara utan hårdfog för att tillåta rörelse?

X
martin43 martin43 skrev:
Tack.
Varför ska man mjukfoga i hörn på väggen? Det skall vara utan hårdfog för att tillåta rörelse?
Golvet är av dött material spackel eller betong i Sverige använder vi trä mycket i väggar framförallt, därav silikon i hörnorna, rent krast skulle man kunna skita i silikon i ett badrum där väggar och golv är av dödamaterial, kolla på en toalett i Spanien Grekland sällan man använder silikon alls, har du sånna rörelser
I ett badrum att golvfogen släpper eller att det det blir sånt pass tryck att plattor skulle spricka, är det i 100% av fallen fel i konstruktionen under eller att man gått på betongen för tidigt innan man nått rätt rf värde, inge silikon, jobbar du i branschen vet du att det är så det går till. Flex fix flex fog Google

Jag har silikonfog i mina hörn i min relax i källaren. Samma färg som hårdfogen såklart. Ser asbra ut.
Låter korkat att inte ha det. Allt som kan maxa att vattnet hamnar i brunnen istället för att sugas upp i hörn måste såklart vara att föredra.

Problemet är inte att vatten sugs upp i hörnen, utan tvärtom - Vatten som tränger igenom fogarna på väggarna kan inte rinna ner om man har fogat för tätt i hörnet.

Redigerat:
P
I USA verkar man köra med en bottningslist innan mjukfogen.

Blev en annan diskussion om fog detta käner jag.
Frågan jag vill ha besvarad är om kakelentreprenören som ännu inte varit där och tittat vill foga igen de hål jag hittat mellan mosaikplattorna i nischen och tycker att det är bra sedan. Skall jag köpa detta eller kräva att badrummet görs om för att vattnet ändå inte skall kunna flyttas på detta sätt i väggen även om man spolar i hålen?

J Johan Ericsson skrev:
Blev en annan diskussion om fog detta käner jag.
Frågan jag vill ha besvarad är om kakelentreprenören som ännu inte varit där och tittat vill foga igen de hål jag hittat mellan mosaikplattorna i nischen och tycker att det är bra sedan. Skall jag köpa detta eller kräva att badrummet görs om för att vattnet ändå inte skall kunna flyttas på detta sätt i väggen även om man spolar i hålen?
Jag skulle definitivt kräva mer åtgärder. Helt klart att evakueringen av inkommande vatten bakom plattorna inte fungerar tillfredsställande. Ska inte rinna 1.5 meter i sidled innan det letar sig ut. Inte säkert att du observerar en framtida mindre läcka som håller dörrfodret fuktigt kontinuerligt utan att det syns utåt.

Vart vänder jag mig enklast för att få ett profesionellt och officiellt utlåtande om detta att lägga fram för entreprenören? De som gjorde slutbesiktningen av huset hade inga bra svar tyckte jag.

J Johan Ericsson skrev:
Vart vänder jag mig enklast för att få ett profesionellt och officiellt utlåtande om detta att lägga fram för entreprenören? De som gjorde slutbesiktningen av huset hade inga bra svar tyckte jag.
Föreslår att du först hör med ditt försäkringsbolag och beskriver situationen

Försäkringsbolaget hänvisar till entreprenören då huset är så pass nytt.

Bkr.se har länsvisa listor över besiktningsmän för våtrum med byggkeramik.

Intressant diskussion, i mitt badrum finns det silikonfogar längs golven och hörnen, hade tänkt ta bort dom och göra om dom då dom blivit nötta.

Jag tog mig tiden och läste igenom BBV, och jag hittar där inget om krav på hur rillorna skall dras på vare sig vägg eller golv. Den hänvisar bla. till SS-EN 12004-1:2017, men de sidor som går att provläsa gratis ger inte heller någon info om rill-riktning. Jag har tyvärr inte tillgång till fullversionerna.

Jag har två gånger råkat ut för att vatten kommit upp på oväntade ställen i badrum. I båda fallen fanns det brister i hårdfogningen i duschutrymmet. Min bedömning var att vatten tog sig in i hålet i fogen, och följt rillorna som oturligt nog legat i linje från bristen i fogen, till det stället där vatten kom upp.

Däremot kan punkt 5.1.2 vara intressant för dig att den är utförd korrekt, då du uppenbarligen har ett vattentryck vid karmen. Jag tror i likhet med entreprenören att det ovanligt stora vattentrycket vid fodret kommer att gå ner till normal nivå när du fått hårdfogen åtgärdad.

J Johan Ericsson skrev:
Entreprenören varit här. Bröt loss karmen och såg att vattnet kom mellan kaklet och tätskiktet. Vi provspolade olika ställen och felet verkar vara i en nisch inne i dyachen där man kan se ett synligt hål i fogen. Förhoppningsvis bara att fixa detta.
På videon ser det ut som om tröskeln inte har uppsikt tätskikt, svårt att se men det kan då lätt rinna ner åt mellan tröskel och karm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.