Verkar långt ifrån normalt har en dörr typ 100 mm från duschväggen (som nog inte e så normalt) å har inga problem med rinnande vatten från karmen. (Givetvis tätskikt hela vägen där dörren sitter)

Finns det någon bild/ritning på badrummet

Modernt badrum med duschhörna, vit badrumskommod, spegel och gråa kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad dörrkarm och tröskel som visar skadad vägg och golv-underlag.
Skapa konto

Beige kakelplattor på en vägg och golv med synliga fogar.
Skapa konto

J Johan Ericsson skrev:
Försäkringsbolaget hänvisar till entreprenören då huset är så pass nytt.
Väldigt märkligt om försäkringsbolaget inte kan/vill ge råd om oberoende besiktning. Borde ligga i deras intresse inför eventuella kommande skador.

Tittat på dina senare bilder. De stärker min åsikt att någon oberoende bör kontrollera. Väldigt slarvigt fogat i den känsliga nischen. Har fixen nöjaktig täckning på plattorna? Är fixen överhuvudtaget kammad? Är tätskiktet korrekt utfört vid karmen?

Det ser ju helt orimligt ut, att vatten rinner hela den sträckan runt ett hörn. Man ser vid dörren att det nästan inte finns någon fix bakom plattorna. Ser ut som det nästan är punktat dit. Det är också helt fel.

Du borde ta in en oberoende bes. man som får granska kaklingen, och tätskiktet, där det går att se. BKR har besiktningsmän man kan begära ut.

Om man tittar på bilden från dörren med karmen borta. Så ser jag inget tätskikt alls på väggen (men jag är osäker). Det sticker upp en remsa från golvet, som inte ser ut att gå vidare till tröskeln. Men något på väggen syns inte.

• Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
P
Bakfall som är åtgärdat med fixet ?

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ju helt orimligt ut, att vatten rinner hela den sträckan runt ett hörn. Man ser vid dörren att det nästan inte finns någon fix bakom plattorna. Ser ut som det nästan är punktat dit. Det är också helt fel.

Du borde ta in en oberoende bes. man som får granska kaklingen, och tätskiktet, där det går att se. BKR har besiktningsmän man kan begära ut.

Om man tittar på bilden från dörren med karmen borta. Så ser jag inget tätskikt alls på väggen (men jag är osäker). Det sticker upp en remsa från golvet, som inte ser ut att gå vidare till tröskeln. Men något på väggen syns inte.
Det ser ut att vara något typ av tätskickt (folie) man kan skymta ett ”S” på andra raden precis mellan karm och kakelplattan

Jodå, tätskikt sitter annars hade jag haft vatten i halva huset nu...
Entreprenören var här idag. Åtgärd nu blir att skära loss nedersta raden av kaklet mellan duschvägg och dörrkarmen för att se om de kan göra om bakom så vattnet leds rätt...:worried:

Nischerna tydligen stor skuld till problemet, samlas vatten där?
De Vill silikona inne i nischen sen med.

Om vatten kan rinna på det där sättet från nischen hela vägen till dörrkarmen har den som satt plattorna gjort ett riktigt, riktigt dåligt jobb!
Även om det skulle kammats horisontellt kan det inte finnas så mycket luft/gångar i en rätt kaklad vägg så vatten kan rinna på det där sättet.
Kommer det ut vatten lite högre upp på väggen kommer det troligen att "sugas" in mot dörrkarmen och då rinner det ju sen in i vägg/golv utanför badrummet så jag skulle definitivt kräva en oberoende besiktning!

• Gilla
hscn
  • Laddar…
J Johan Ericsson skrev:
Nischerna tydligen stor skuld till problemet, samlas vatten där?
De Vill silikona inne i nischen sen med.
Det är inte nischen som är bekymret. Låter som de vill ”ta en rövare” genom att försöka maskera en usel plattsättning.
Ta en titt på hur en korrekt plattsättning ska se ut och jämför med hur det ser ut vid din karm.
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=klinkra

Som sagt ta dit en besiktningsman.

kulle
P Peter_K skrev:
Bakfall som är åtgärdat med fixet ?
Jag tror också att det är det som är problemet tyvärr, så en besiktningsman är bästa alternativet för att reda ut detta.

Snailman
I den här filmen så drar de ju kammen både vertikalt och horisontellt om vartannat, så det borde inte ha nån större betydelse i normalfallet.

se vid 3.37

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.