Jag renoverar just nu en sutterängkällare där vi haft en större fuktskada efter en översvämning som inte sanerades korrekt. Vi har även hittat viss tillskjutande fukt.
Hela våningsplanet är nu utrivet ner till betongplattan (ingen isolering under plattan). Planen är att lägga ett ventilerat golv, t.ex. Nivell, över hela ytan och sedan bygga upp innerväggar, badrum osv ovanpå.
Problemet är en bärande vägg som går mitt i huset längs halva byggnaden. Den står på två träsylar direkt på betongplattan. Den nedersta verkar delvis ingjuten och ovanpå ligger en bredare syl.
Jag har fått två olika alternativ som råd:
Det jag försöker förstå är hur detta faktiskt görs i praktiken.
Byter man bara syllen under väggen, eller även de vertikala reglarna? Hur säkerställer man att höjden blir rätt? Jag skulle helst vilja göra konstruktionen lite lägre så att det ventilerade golvet kan passera genom väggen men ovanför syllen.
Är det någon som kan förklara hur en sådan åtgärd normalt görs?
Hela våningsplanet är nu utrivet ner till betongplattan (ingen isolering under plattan). Planen är att lägga ett ventilerat golv, t.ex. Nivell, över hela ytan och sedan bygga upp innerväggar, badrum osv ovanpå.
Problemet är en bärande vägg som går mitt i huset längs halva byggnaden. Den står på två träsylar direkt på betongplattan. Den nedersta verkar delvis ingjuten och ovanpå ligger en bredare syl.
- Låt konstruktionen vara och dra det ventilerade golvet runt/över den.
- Passa på att byta syllen nu när allt är öppet.
Byter man bara syllen under väggen, eller även de vertikala reglarna? Hur säkerställer man att höjden blir rätt? Jag skulle helst vilja göra konstruktionen lite lägre så att det ventilerade golvet kan passera genom väggen men ovanför syllen.
Stämpla hela valvet med stålstämp och bockryggar vid sidon om och parallellt med den bärande väggen Sedan kan du byta hela väggenM mendlock skrev:Jag renoverar just nu en sutterängkällare där vi haft en större fuktskada efter en översvämning som inte sanerades korrekt. Vi har även hittat viss tillskjutande fukt.
En expert sa att man kan byta “regel för regel” utan att påverka lasten, och sätta ny obehandlad syll med syllisolering under.
- Låt konstruktionen vara och dra det ventilerade golvet runt/över den.
- Passa på att byta syllen nu när allt är öppet.
Klicka här för att svara