Om jag var du skulle jag vilja mäta fallet under plattorna. Sannolikt måste tröskeln tas bort försiktigt och sedan mäta mellan brunnens fläns alt klämring och tätskiktet vid tröskeln. Skillnaden ska vara 2 cm minst. Är detta inte uppfyllt är det bara att kräva fullständig rivning tyvärr.

Rillorna i fixet skulle vara öppna så lång sträcka och förbi ett hörn?
Jag tror fixet inte når ner till golvet. Att det är en springa bakom eller under klinkerklinkern närmast väggen. Det behöver inte vara fall åt fel håll. Lite vatten med tryck från duschen kan ta sig i denna "kanal" via hål i fogen och kommer ut vid dörrkarmen.

Har aldrig fattat det här med rillorna... och då har jag ändå jobbat med plattsättning i 17år.

Finns väl ingen som kammar ut fixet åt samma håll på precis hela väggen....
I hörnen kammar jag vågrätt, på stora ytor diagonalt horisontellt vertikalt det blir som det blir beroende på hur stor yta, takhöjd, hål mm mm

När man sen trycker dit plattan så pressas fixet samman och bildar i bästa fall en 100% täckning. Inte 17 blir det gångar i fixet på över 1.5m där vattnet rinner!
Tror inte alls på det här, tills nån överbevisar mig

Bakfall är troligast

• Gilla
AG A och 7 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har aldrig fattat det här med rillorna... och då har jag ändå jobbat med plattsättning i 17år.

Finns väl ingen som kammar ut fixet åt samma håll på precis hela väggen....
I hörnen kammar jag vågrätt, på stora ytor diagonalt horisontellt vertikalt det blir som det blir beroende på hur stor yta, takhöjd, hål mm mm

När man sen trycker dit plattan så pressas fixet samman och bildar i bästa fall en 100% täckning. Inte 17 blir det gångar i fixet på över 1.5m där vattnet rinner!
Tror inte alls på det här, tills nån överbevisar mig

Bakfall är troligast
Frågan är om fixen överhuvudtaget är applicerad på hela underlaget och är kammad. Tittar man i förstoring vid karmen bild 2, inlägg 48, ser man bara enstaka "klattar" av fix bakom plattorna. Är det lika glest med fix hela vägen kan nog vatten ta sig rätt långt mellan plattor och tätskikt

Stickan56
hscn hscn skrev:
Frågan är om fixen överhuvudtaget är applicerad på hela underlaget och är kammad. Tittar man i förstoring vid karmen bild 2, inlägg 48, ser man bara enstaka "klattar" av fix bakom plattorna. Är det lika glest med fix hela vägen kan nog vatten ta sig rätt långt mellan plattor och tätskikt
Om det stämmer så skulle man kunna prova att sticka in en pianotråd från dörrkarmen bakom plattorna för att se hur långt in man kommer.

Stickan

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har man satt plattor någon gång så vet man också att får man 2-3cm bitar vid dörrkarm så blir det oftast så där, man snålar lite med fixet precis vid kanten och lyfter kammen innan man går över kanten för att slippa slaska, när man sen ska dit med den lilla biten så bakstyker man oftast den eller klickar lite fix på den (beroende på om biten ska sitta enbart som stöd för fodret eller om den kommer att synas)

Stickan56 Stickan56 skrev:
Om det stämmer så skulle man kunna prova att sticka in en pianotråd från dörrkarmen bakom plattorna för att se hur långt in man kommer.

Stickan
Eller där det var "hål" i fogningen, men försiktigt. Se upp så det inte går hål på tätskiktet!

nino nino skrev:
Har man satt plattor någon gång så vet man också att får man 2-3cm bitar vid dörrkarm så blir det oftast så där, man snålar lite med fixet precis vid kanten och lyfter kammen innan man går över kanten för att slippa slaska, när man sen ska dit med den lilla biten så bakstyker man oftast den eller klickar lite fix på den (beroende på om biten ska sitta enbart som stöd för fodret eller om den kommer att synas)
Har satt kakel ett antal gånger med bra resultat men är inte på något sätt expert. Med tanke på min ringa erfarenhet vet jag heller inte var man kan ta genvägar utan risk. Håller just nu på med ett badrum. Har därför läst på en hel del och engagerat mig i tråden.
Du har säkert rätt i att man vanligen bakstryker småbitar som du beskriver. Här är jag tveksam till att det handlar om småbitar. Framgår klart i förstoring på en bra 17" skärm att den vertikala linjen någon cm från kanten är mjukfog mot fodret, alltså är de aktuella plattorna betydligt större än några cm. Tycker också att hela intrycket från bilderna pekar på en hantverkare utan omsorg om detaljer.
[

T tank77 skrev:
Troligtvis Bostik folie på väggarna då den är vit och deras remsa är ljusblå som på bilderna samt att man skymtar ett S och T på TS bild. Naturligtvis använder man samma duk på vägg och golv och man får också använda remsa i golvvinkeln.

Med det sagt så är det rätt gjort på TS bilder och tätskiktsremsan går ju fram till dörrkarmen som det ska göra. Om duschen hade varit precis bredvid dörren alltså i våtzon 1 så ska väggfolien också gå ut och överlappa på karmen men det behövs ej i detta fall då dörren är precis utanför våtzon 1.

Jag tror att plattsättaren har dragit tandkammen horisontellt och att vattnet då rinner i rillorna som inte har blivit helt sammanpressade när plattorna sattes och letar sig således ända fram till dörren.
Jag roade mig med att googla efter bilder på tätskiktsfolie. Den som stämmer bäst är just Bostik. Men på bilderna så ser inte bokstäverna ut som de vi ser här. På bilden här är B och T versaler, på folie är t inte en versal.

Det bevisar iofs ingenting. Bostik kanske har ändrat sin logga lite. Men jag tycker fortfarande att det mer ser ut som tryck på en skiva.

ok jag uppfattade det som en vertikal fog, är det inte det så är det lite samma, man stannar lite innan och ibland bakstryker man det sista längst ut närmast avslutet

Sen är det klart att väntar man för länge så fixet skinnar sig så kan det bli omöjligt att fixet flyter ut bakom plattan

Stickan56
H hempularen skrev:
Jag roade mig med att googla efter bilder på tätskiktsfolie. Den som stämmer bäst är just Bostik. Men på bilderna så ser inte bokstäverna ut som de vi ser här. På bilden här är B och T versaler, på folie är t inte en versal.

Det bevisar iofs ingenting. Bostik kanske har ändrat sin logga lite. Men jag tycker fortfarande att det mer ser ut som tryck på en skiva.
Jag har gjort samma sak och får inte heller det att stämma med Bostik. Jag har även sökt på skivor utan att hitta något.

Stickan

Det är väl så att det faktum att vatten verkar kunna rinna obehindrat rätt lång bakom plattorna, förbi hörnet. Kombinerat med vad vi ser av frånvaro av fix där i kanten. Det skapar ju ett sammanhang.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Uppföljning? :)

• Gilla
Anonymiserad 141313
  • Laddar…
Slutade med att de satte mjukfog där vattnet rann ut vid dörrfodret samt i alla hörn i nischen. Inget synligt problem längre.

J Johan Ericsson skrev:
Slutade med att de satte mjukfog där vattnet rann ut vid dörrfodret samt i alla hörn i nischen. Inget synligt problem längre.
Borde man kanske nöjt sig med att börja med mjukfog endast i nishen? För att se om det slutade rinna då. Sedan om allt ser bra ut kan man vara nöjd eller lägga dit en sträng vid fodret också - om än jag tycker det känns lite läskigt att stänga igen där. Nu kan du inte se om problemet finns kvar och kommer någon annanstans ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.