52 574 läst ·
98 svar
53k läst
98 svar
Tränger ut fukt i fogar nytt badrum
Vatten ska inte kunna gå den vägen på väggen till dörren.J Johan Ericsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om du inte får dit en bes. man innan de skär loss, så se till att plåta noga hur det ser ut när de fått bort plattorna, plåta även baksidan av plattorna. Om det är så illa som det ser ut vid dörren så måste hela badrummet göras om. Plattor kommer att lossna inom några år osv. Och jag är fortfarande inte säker på att det är folie man ser bakom plattorna. Dessutom så ser det inte ut som tätskiktet är uppdraget mot tröskeln, den remsan man ser på bilden ser ut att vara avskuren innan den når fram till tröskeln.
OM det finns folie på väggarna så är det en annan färg på den folien än på folien på golvet. I de flesta foliesystem (alla??) använder man inte remsor i hörnen, utan folien överlappar mellan golv o vägg. Det verkar konstigt om det skulle vara en annan folie på golvet än på väggen.
OM det finns folie på väggarna så är det en annan färg på den folien än på folien på golvet. I de flesta foliesystem (alla??) använder man inte remsor i hörnen, utan folien överlappar mellan golv o vägg. Det verkar konstigt om det skulle vara en annan folie på golvet än på väggen.
Är väl vanligt att man kör remsa mellan golv och vägg, samt ibland behövs inte folie på alla väggar i ett badrum.H hempularen skrev:Om du inte får dit en bes. man innan de skär loss, så se till att plåta noga hur det ser ut när de fått bort plattorna, plåta även baksidan av plattorna. Om det är så illa som det ser ut vid dörren så måste hela badrummet göras om. Plattor kommer att lossna inom några år osv. Och jag är fortfarande inte säker på att det är folie man ser bakom plattorna. Dessutom så ser det inte ut som tätskiktet är uppdraget mot tröskeln, den remsan man ser på bilden ser ut att vara avskuren innan den når fram till tröskeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om där inte är folie, så är det definitivt inte rollat tästskikt heller. Man ser ju en text på skivorna, men jag misstänker att det är text på skivorna, inte på en folie.
Nu har de ändrat sig och vill i första läget bara göra en tätning i nischen.
När vi hade slutbesiktning påstod besiktningsmannen att det var bra fall i badrummet. Vad är det för typ av besiktningsman jag i sånt fall ska ta hit? Antar att jag får stå för den kostnaden själv. Har ju ändå garanti i 10 år på jobbet om det uppstår problem om ett par år?
När vi hade slutbesiktning påstod besiktningsmannen att det var bra fall i badrummet. Vad är det för typ av besiktningsman jag i sånt fall ska ta hit? Antar att jag får stå för den kostnaden själv. Har ju ändå garanti i 10 år på jobbet om det uppstår problem om ett par år?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kontakta BKR, de har besiktningsmän som är experter just på att undersöka plattsättning. Visa bilderna via mail, så det vet vad de behöver titta på.
Ta gärna lite fler mer detaljerade bilder i kakelkanten, om möjligt, ta reda på vilket tätskiktssystem de använt. Ta närbilder ned i golvbrunnen, det är den vanligaste punkten för synligt fusk.
Vet inte vad BKR tar, men det är inte i klass med en hel överlåtelsebes. eller liknande. Mer typ 2 - 4 000.
Ta gärna lite fler mer detaljerade bilder i kakelkanten, om möjligt, ta reda på vilket tätskiktssystem de använt. Ta närbilder ned i golvbrunnen, det är den vanligaste punkten för synligt fusk.
Vet inte vad BKR tar, men det är inte i klass med en hel överlåtelsebes. eller liknande. Mer typ 2 - 4 000.
Tätning av nischen hjälper inget eftersom fog ej är tät.J Johan Ericsson skrev:Nu har de ändrat sig och vill i första läget bara göra en tätning i nischen.
Men jag har väldigt svårt att det lilla vattnet ska kunna rinna hela vägen till karmen på dörren.
Som de andra säger har jag väldigt svårt att tro att vattnet skulle komma från nischen utan det kan vara via bakfall.
Gör så här, duscha först bara golvet ett tag, typ 10-15 minuter och även utanför duschområdet men inte överdrivet nära dörren och INTE på väggarna! Allt vatten ska rinna till golvbrunnen men en del går ju ner i fogar. Vänta sen och se om det rinner ut vatten vid dörren efter ett tag.
Gör det det så vet du att problemet är bakfall i golvet som gör att vatten rinner till dörren och då är det bara att bryta upp golv och göra om och göra rätt!
Kommer inte vatten vid dörren så vänta till nästa dag och sätt duschen att spruta i nischerna ett bra tag och se om det kommer ut vid dörren. I så fall är det ju i väggen vattnet vandrar...
Gör så här, duscha först bara golvet ett tag, typ 10-15 minuter och även utanför duschområdet men inte överdrivet nära dörren och INTE på väggarna! Allt vatten ska rinna till golvbrunnen men en del går ju ner i fogar. Vänta sen och se om det rinner ut vatten vid dörren efter ett tag.
Gör det det så vet du att problemet är bakfall i golvet som gör att vatten rinner till dörren och då är det bara att bryta upp golv och göra om och göra rätt!
Kommer inte vatten vid dörren så vänta till nästa dag och sätt duschen att spruta i nischerna ett bra tag och se om det kommer ut vid dörren. I så fall är det ju i väggen vattnet vandrar...
Hej!anders07 skrev:
Som de andra säger har jag väldigt svårt att tro att vattnet skulle komma från nischen utan det kan vara via bakfall.
Har redan provat detta. Problemet uppstod för första gången i söndags. Efter det hade jag duschen på i en halvtimme i måndags morse för att återskapa problemet utan att det blev något mer än lite fukt i fogar under kommoden.
Sedan provade jag att spola in i nischen ett par minuter och kunde då återskapa problemet. Så tror att nischerna har med det att göra på något sätt.
Troligtvis Bostik folie på väggarna då den är vit och deras remsa är ljusblå som på bilderna samt att man skymtar ett S och T på TS bild. Naturligtvis använder man samma duk på vägg och golv och man får också använda remsa i golvvinkeln.
Med det sagt så är det rätt gjort på TS bilder och tätskiktsremsan går ju fram till dörrkarmen som det ska göra. Om duschen hade varit precis bredvid dörren alltså i våtzon 1 så ska väggfolien också gå ut och överlappa på karmen men det behövs ej i detta fall då dörren är precis utanför våtzon 1.
Jag tror att plattsättaren har dragit tandkammen horisontellt och att vattnet då rinner i rillorna som inte har blivit helt sammanpressade när plattorna sattes och letar sig således ända fram till dörren.
Med det sagt så är det rätt gjort på TS bilder och tätskiktsremsan går ju fram till dörrkarmen som det ska göra. Om duschen hade varit precis bredvid dörren alltså i våtzon 1 så ska väggfolien också gå ut och överlappa på karmen men det behövs ej i detta fall då dörren är precis utanför våtzon 1.
Jag tror att plattsättaren har dragit tandkammen horisontellt och att vattnet då rinner i rillorna som inte har blivit helt sammanpressade när plattorna sattes och letar sig således ända fram till dörren.
Och det är inte felaktikt enligt branschbestämmelser? Nöja mig med tätning som första åtgärd?T tank77 skrev: