A ajn82 skrev:
Så, för scenariot i tråden, defintivt inte envarsgripande
Lawline skriver:
Text om att man inte kan göra envarsgripande för hemfridsbrott, straff för normalgraden är böter, grovt hemfridsbrott kan leda till fängelse.

Men numera ingår fängelse i straffskalan för hemfridsbrott av normalgraden:
Text från svensk lagbok om hemfridsbrott, kapitel 4, paragraf 6, som nämner böter eller fängelse i högst ett år för olaga intrång.

Jag vet inte om lagen ändrats sedan Lawline skrev sitt svar men något håller inte ihop här.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
[länk]

Så, för scenariot i tråden, defintivt inte envarsgripande
Alfredo Alfredo skrev:
Lawline skriver:
[bild]

Men numera ingår fängelse i straffskalan för hemfridsbrott av normalgraden:
[bild]

Jag vet inte om lagen ändrats sedan Lawline skrev sitt svar men något håller inte ihop här.
Lawlines svar var riktigt i fyra dagar.

27 juni 2022 skrev Lawline svaret, men lagen om hemfridsbrott av normalgraden skärptes till att kunna innebära fängelsestraff den 1 juli 2022 (vilket innebär envarsgripande som laglig möjlighet).

• Älska
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
27 juni 2022 skrev Lawline svaret, men lagen om hemfridsbrott av normalgraden skärptes till att kunna innebära fängelsestraff den 1 juli 2022.
Ha, ha... Helt underbart, eller nåt. Antar man är nördig som skrattar åt sånt här...

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J
...jag tror ändå att om någon går in på din tomt en (1) gång och inte gör något annat och du brottar ned dem och håller fast dem, att det är du och inte den som gått in på tomten som åker dit...

När jag gjorde lumpen hade vi vaktprov (för att tex gå högvakt med skarpladdat vapen bland vanligt folk). En av killarna gjorde provet flera gånger utan att lyckas få godkänt. Det var i princip omöjligt att få underkänt på provet. Frågorna var av typen

"du står vid ett vapenförråd, det kommer en man med maskerat ansikte och en AK5 springande mot dig"
a) ropar halt och skjuter i luften
b) skjuter omedelbart i benet
c) skjuter i bröstet

eller

"du vaktar en bro, en kvinna med barnvagn närmar sig och stannar inte fast du signalerar"
a) ropar halt och skjuter i luften
b) skjuter omedelbart i benet
c) skjuter i bröstet

Han svarade i princip alltid "skjuter i bröstet" och liknande, även om han vaktade en polkagris och det kom en femårig med en vattenpistol. Det tragiska var att han var allvarlig - att han på nåt sätt var utvald att vara sveriges James Bond.

• Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag tror ändå att om någon går in på din tomt en (1) gång och inte gör något annat och du brottar ned dem och håller fast dem, att det är du och inte den som gått in på tomten som åker dit
Jag tror du har rätt. Kan ingen leta upp några rättsfall. Något borde väl finnas.

Du har ju rätt att avvisa någon med våld från ditt hem, men jag tror inte det omfattar tomten, men tror ändå det är större chans att det skulle anses vara lagligt att med våld tvinga bort någon från tomten än att hålla kvar dem som ett envarsgripande
https://lagen.nu/1962:700#K24P1S1

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är extremt svårt att följa din frågeställning, med diverse tillägg och ändringar av din berättelse, som helt förändrar situationen.

Jag hoppar av för det är helt omöjligt för mog att förstå. Lycka till hur som, hoppas det löser sig för er.
M MetteKson skrev:
Inget konkret? Inga hänvisningar till paragrafer i plan- och bygglag eller förvaltningslag? En tjänsteperson kan inte bara meddela ”Sorry, det blev lite fel..”. Ett gynnande beslut från myndighet kan inte bara dras tillbaka hur som helst.
Enligt dig. MetteKson. Men i verkligheten var så att vi fick veta från byggnadsnämnden strax ca två veckor efter beslutet om att bygglovet fick vi på felaktiga grunder och det blev återkallat! (Mer än tio åt sedan.)

• Wow
styren
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Du har ju rätt att avvisa någon med våld från ditt hem, men jag tror inte det omfattar tomten, men tror ändå det är större chans att det skulle anses vara lagligt att med våld tvinga bort någon från tomten än att hålla kvar dem som ett envarsgripande
[länk]
Jo, det är ju en mycket stor skillnad på någon som med våld försöker ta sig in genom dörren, bryta sig in eller med våld tränga sig på eller vägra gå ut ur hemmet som denne tagit sig in olovligen.

Att någon går in på tomten ser jag inte som något konstigt eller olagligt, om man ber dem gå och de vägrar gå så blir ju läget lite annorlunda. Eller om någon vid upprepade tillfällen trots tillsägelse kommer in på tomten. Men ta fallet att tex en hund rymmer och det skjer ett flertal tillfällen, nog känns det rimligt att ägaren får hämta hunden om den inte kommer vid tillrop...

Generellt tror jag polisen helst inte kommer om två grannar beträder varandras tomter då och då och är irriterade på varandra men inget fysiskt händer. De har nog viktigare saker att göra.

Tigers eye Tigers eye skrev:
Enligt dig. MetteKson. Men i verkligheten var så att vi fick veta från byggnadsnämnden strax ca två veckor efter beslutet om att bygglovet fick vi på felaktiga grunder och det blev återkallat! (Mer än tio åt sedan.)
På mig låter det som att ni rev garaget utan rivningslov, och sen byggde utan bygglov.

i så fall är det väl klart grannen blir sur, oavsett om han för tio år sedan var ok med er bygglovsansökan.
Och om ni kommer behöva riva tillbyggnaden, då behöver ni inte vara sur på grannen för att denne planterat häck.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Montera ett kraftigt elaggregat samt en tråd som är på er sida hans järngaller kommer att ligga emot och han kommer få en trevlig överraskning då han vattnar.
Det tar även hand om blad mm som är på väg igenom till dig

• Haha
Solvide
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Montera ett kraftigt elaggregat samt en tråd som är på er sida hans järngaller kommer att ligga emot och han kommer få en trevlig överraskning då han vattnar.
Det tar även hand om blad mm som är på väg igenom till dig
Are you serious? If so, I don't know what kind of doctor you should go to.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Are you serious? If so, I don't know what kind of doctor you should go to.
Du bör läsa på vad ett elaggregat är för något. Det är ofarligt och till för att hålla ogästvänliga djur mm på rätt sida av staketet.
Men obehagligt att få stötar av

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Du bör läsa på vad ett elaggregat är för något. Det är ofarligt och till för att hålla ogästvänliga djur mm på rätt sida av staketet.
For an older person who may have heart problems as well? What if they fall and hit their head on the concrete sidewalk? In the countryside, such wires must be marked as live. And do you advise setting traps?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Men obehagligt att få stötar av
Får man stötar om man vattnar på "det"?

TheImprovisor
S sturnus skrev:
What if they fall and hit their head on the concrete sidewalk?
Då är åtminstone TS problem med grannen löst. 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.