210 516 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Instämmer i detta inlägg. När man bor så här tätt måste alla parter visa hänsyn till sina grannar. Det är något att tänka på redan när man köper en fastighet. Det innebär i praktiken att man är beroende av sin granne för underhåll och skötsel. Vi vet inte hela bakgrunden till den konflikt som finns. TS har fått ett bygglov till en utbyggnad (höjning?) av sin fastighet, vi vet inte detaljer kring bygglovet eller planer som gäller. När man är så här nära grannen krävs säkert att man tillfälligt tar mark i anspråk hos grannen för bygget. Kan det vara i detta skede som det skurit sig? Om det görs krävs att man visar hänsyn och säkerställer att allt återställs. Bygglovet ger ingen rättighet i sig att utnyttja grannens mark. Om grannen känner sig utnyttjad eller störd kan denne begränsa tillgängligheten vilket kraftigt försvårar bygget. Om så händer bör man sträva efter ta komma överens snarare än att trappa upp konflikten för att komma till en lösning. Kanske är det för sent i detta fall när partern trappat upp på olika sätt. Det är givetvis inte ok att göra som grannen gör enligt TS beskrivning som att gapa och skrika och medvetet förstöra egendom. Tyvärr hjälper det knappast med anmäla till en överansträngd polis om grannbråk av detta slag.J JohanLun skrev:Tråkigt när det blir så här. Bara som en kontrast till alla som säger att hus på tomtgränsen inte funkar. Mina föräldrar bodde under nästan 30 år i ett hus i ett egnahemsområde där nästan alla hade ett utbyggt hus eller garage som låg precis på tomtgräns. Tomterna var kanske 600kvm och för att få plats låg husen nära gatan och ofta låg då garaget "indraget" eller en tillbyggnad "indragen". Resultatet var att många då hade tex sin bilplats ute mellan två väggar (sin egen och grannens). Tomten var då ofta avgränsad på ett håll av ett garage eller utbyggnad. Men mitt på som nästan en ostörd innergård, med grannar på 3-håll men då ofta nån vägg åt nåt håll. De hade jättebra grannar och alla lyckades underhålla sina fasader när det behövdes genom att hjälpas åt. Skulle nån vägrat så skulle det ju blivit problem senare, tex hade mina föräldrar sitt garage på tomtgränsen med 10 cm till hörnet på grannarnas hus som också stod på tomtgränsen. Ingen vill väl ha en ful vägg mot sin trädgård, och man vill ju själv kunna måla om sin vägg därför låter man grannen måla sin. Skulle nån börjat krängla på detta sätt hade nog den personen inte uppskattats då iom husen stod så tätt så kände de sina grannar bra. Även jag, som aldrig bott i det huset, kände flera av mina föräldrars grannar hyfsat bra, de lånade verktyg av varandra osv.
Så trist när det blir sådana här grannfejder. Det mesta går ju att lösa genom att vara vänliga och resonera med varandra, samt att både vara tolerant och visa hänsyn. Man tycker inte lika, men man får acceptera att man är olika. Men vissa personer klarar inte det, tyvärr. Istället för att prata så ska man förstöra för varandra.
Instämmer också i tidigare inlägg att det vore lämpligt att rensa bort ovidkommande inlägg om språk. En moderator borde också titta på om en del av de råd som getts som kan vara olagliga är lämpliga på ett seriöst forum.
Man kanske hade bygglov (utgånget) men rivningslov bör kollas upp.oshu skrev:
TS har ju medvetet undanhållit denna information, och fokuserat på annat. Men en gissning är att man fått bygglov för utbyggnad. Detta bygglov skulle aldrig lämnats överhuvudtaget, och det ligger nära till hands att rivningslov missats.
Den här tråden kan bli evighetslång eftersom relevant info saknas. Om man fokuserar på trams så förstår man hur det är fullt möjligt att missa 5 års-gränsen för färdigställande.
Nyss rapporterade TS till sina supportrar här att hon filmat grannen när han vistas i sin trädgård och sedan sprungit och gömt sig. ;-)
Vill man inte se, så kan man inte läsa. Kan man inte läsa, så kan man inte heller hitta relevant info.S styren skrev:
...men klarar man inte att sålla vad som är fakta och relevanta fakta från fantasier så kan man ju alltid leka sina gissningslekar och trolla tråden lååång istället.....
Ha så kul i sandlådan. ;-)
And what if this big and mentally unstable thug doesn't want to move out? Will you advise him to adopt him, genius?Mnbvcxz skrev:
I am surprised by the amount of advice for TS with illegal activities
Styren, Jag har sprungit ut på gatan för annars skulle han hoppat på mig! 😰 Så ska en man bete sig mot en kvinna? Tror du att jag skulle skämmas över mig själv för detta? Jag har inte vidhållit något info i överhuvudtaget. Vad menar du att det saknas info? Vad menar du att jag har supportrar? Detta är inte någon match svenskar mot invandrare eller? Relevant info hade jag redan lämnat. Du bara tramsar och har inte en aning hur vi lidit igenom detta om och tillbyggnad processen. Och det har tagit redan fem år och det är fortfarande pågående. Alla planer var godkända men gick fel pga att man inte har riktiga och politliga kontakter I samhället och blir sårbar som följd. Men kanske även de som har andra förutsättningar som vi har kan drabbas av dåliga hantverkare och andra svårigheter. Dessutom hade vi en lång planeringsprocess som tog flera år innan vi har fått bygglovet med hundratals besök på byggnadsnämnden för att kunna vara på det säkra sidan. Vi har till och med fick bygglov innan, som blev makulerat efter två veckor av myndigheterna och motiveringen var att tillståndet fick vi på felaktiga grunder. Det har hänt så mycket att jag skulle kunnat skriva nästan ett roman…S styren skrev:Man kanske hade bygglov (utgånget) men rivningslov bör kollas upp.
TS har ju medvetet undanhållit denna information, och fokuserat på annat. Men en gissning är att man fått bygglov för utbyggnad. Detta bygglov skulle aldrig lämnats överhuvudtaget, och det ligger nära till hands att rivningslov missats.
Den här tråden kan bli evighetslång eftersom relevant info saknas. Om man fokuserar på trams så förstår man hur det är fullt möjligt att missa 5 års-gränsen för färdigställande.
Nyss rapporterade TS till sina supportrar här att hon filmat grannen när han vistas i sin trädgård och sedan sprungit och gömt sig. ;-)
Jag är tacksam för de som kunde ge mig/oss råd här för att kunna gå vidare med livet.
Tydligen så har inte din granne samma uppfattning och det är han som ser den, inte du. Hur såg ditt garage ut? Ungefär som grannens?Tigers eye skrev:
Jordabalk.Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
"
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."Säg åt honom att antingen tar han bort rötterna och allt som går över tomtgräns, eller så gör du det.
Spela in samtalet.
3 § Den som avser att utföra eller låta utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter. Bestämmelser om ersättning för skador till följd av grävning eller liknande arbete finns i 32 kap.miljöbalken.Återigen, grannar godkänner inte bygglov, de hörs i bygglovsprocessen, men har inte veto. Sen kan de bara så att grannen valt att inte överklaga beslutet och det vunnit laga kraft. Vad är det för godkännande du menar grannen tagit tillbaka?Tigers eye skrev:
Den röda. Där stod ett garage innan, när vi köpte huset. Vi ville bygga ut, så vi sänkte garaget under marken och byggde vårt sovrum ovanpå, för att ha den på bottenvåningen. Men grannen ändrade sig, fast de godkände bygglovet. De tyckte inte att arbetet påbörjades. Problemet var att entreprenören inte isolerade garageväggen utifrån, de sa att de kommer att göra isoleringen efter det, så de bara byggde väggen och lämnade en remsa mellan tomtgränsen och garageväggen, Den entreprenören inte slutförde arbetet, då grannen passade på och hämtade blomgjord samt planterade buskar dit!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Tillägger, spela in samtalet, det får man göra utan att berätta för grannen när man själv deltar i samtalet.Biggle skrev:
Folk kan vara så himla knäppa. Tycker synd om er. Jag skulle montera upp lite skivor mot hans sida för att skydda. Att beträda hans mark är ju knappast olagligt, och allt som sticker in på er mark har ni ju rätt att ta bort om ni vill.
Om han hotar dig så skriv ner ordagrant vad han säger, vilken tid, och dokumentera så mycket du kan. Sen när du har tillräckligt får du gå till polisen igen.
Att konfrontera, eller skriva brev eller liknande är nog ganska meningslöst. Det är synd om honom får du tänka, kanske nån slags begynnande demens eller olyckligt liv. Folk som det är bäst att hantera med lågaffektivt bemötande. Föreställ dig att han är en 7 årig unge med diverse diagnoser och tala lugnt, lågmält och tydligt. Sen polisanmäl alla trakasserier. Blir det tillräckligt många så måste dom nog agera.
Man behöver inte krångla så mycket.C cnordi1 skrev:
Vi har ju allemansrätten i Sverige som säger att alla har rätt att gå överallt.
Undantaget är om du är inom den Privata zonen vid någon annans hus.
Just den gränsdragningen där Privata zonen egentligen inte är tydligt definierad gör att det är ganska låg sannolikhet att man skulle bli dömd för något om man gick in på någon annans tomt. Rätten är ovillig att döma någon till ansvar för något som befinner sig i en gråzon.
Skulle man bli dömd så är det hemfridsbrott men sannolikheten är väldigt liten.
Speciellt i det här fallet där grannen ju har sitt garage där. Dvs man går inte in direkt vid grannens hus utan på andra sidan garaget vilket gör sannolikheten för att det betraktas som privata zonen väldigt liten.
Speciellt som man också som fastighetsägare förväntas underhålla din fastighet och de byggnader som finns på den. Dvs om du väljer att gå ut och börja fixa till det som behöver fixas till på ditt hus som står precis vid tomtgränsen och grannen kommer ut så har han i praktiken inget att komma med.
Han kan ringa dit polisen som troligen inte kommer att hindra dig från att underhålla ditt hus och om han väljer att göra rättssak av det så är risken i stort sett noll att det skulle dömas till hans fördel mot bakgrund av att du var tvungen att underhålla ditt hus.
Men visst. Det är enklare att gå in där när han ej är hemma.