210 517 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Har du eller jag rört ihop ts uppgifter? 🤔oshu skrev:
Såvitt jag sett i inlägg och tråd så har det funnits ett garage från början på exakt samma plats. Med bygglov sänktes garaget till källarnivå för att bereda plats för ett behövligt extra rum pga att familjen vuxit.
Samt att de vill bygga ytterligare ett rum ovanpå det (med nytt bygglov? ...eller i ursprungligt bygglov?)
Klart är iaf att byggjobbarna inte fick jobba ifred och kunde inte göra klart pga grannens djävulskap
Bor man i ett villaområde så bor man inte bara i sitt hus. Man bor bland grannar, vänner och framför allt barnens skola, vänner och fritidsaktiviteter.K Kirre2 skrev:Det är väl inte så ofta nån i ett villaområde är ute efter att köpa grannens hus? Vi köpte grannhuset när det blev till salu för att slippa grannar och få mer förvaringsutrymme, men det är väl inget man normalt gör?
Vill man byta hus kan man väl lika gärna flytta nån annanstans.
PS. Vi bor på landet, inte i ett villaområde.
Nej, det är inte vanligt att man köper grannens hus men förekommer ofta nog för att vara ett känt fenomen.
Anledningarna varierar ungefär lika mycket som såna uppköp gjorts.
Inte ens i villaområden är tomter och hus exakt likadana. Kan finnas en fördel i grannens fastighet man har så mycket användning för att man köper den.
Vi skulle f ö kunna tänka oss att köpa vår grannes för att slippa deras planteringar mot vårt garage, få bättre infartsyta samt rätt till deras brunn som ligger halvvägs inne på vår uppfart.
När vi köpte huset vi bor i så sas det att brunnen var bådas. Efter köpet upptäckte vi att det inte finns några papper alls på brunnen. Inte annat än att i ett dataregister står markerat för brunn på grannens hus.
Vi har på det stora hela fred mellan oss och grannen är inte mycket där. Hon har dessutom sagt att hon ska sälja när ungarna flyttat hemifrån. Vilket en redan gjort och den andra är vuxen nog. *håller tummarna*
Redigerat:
Nu var det ju faktiskt DU som ville hetsa honom (uppmuntra) bl a med att rikta en massa kameror direkt på honom.Dowser4711 skrev:
Så du menar att det inte finns något värde i att avskräcka grannen från att begå handlingar, bättre att uppmuntra grannen och i smyg samla bevis för en stämning?
Tja, jag har nog en annan åsikt än dig kring vad upptrappning är...
Men absolut, synliga attrapper och dold övervakning har helt olika syften.
Ja? Det finns ingen orsak att att ta upp handlingar som grannen gör på sin tomt som *inte* har med saken att göra.
*Men* om man sätter kameran exakt rätt kommer du enbart se vattenstrålen etc. inte vem som håller i slangen. Dvs rätt värdelöst ur bevissynpunkt.
Nu har du tittat för mycket på amerikanska TV-serier.
Det har *inget* med svensk rättskipning att göra. Vi har fri bevisprövning och svensk domstol är tämligen generösa i bedömningen av bevisvärdet i inspelningar där man tydligt kan visa på dess ursprung.
Gällande "trakasserier" så läste du kanske sista stycket också?
Olovlig övervakning i sig räknas *inte* som trakasserier, det krävs att man använder sig av den till mer än att styrka ett rättsfall för att det ska vara aktuellt.
Nej, du behöver läsa på regelverken och rättspraxis kring kameraövervakning.
Approve provocerande beteende...
Precis.
Exakt vad jag rekommenderar men du anser vara fällande?
Hur ska du ha det?
Ser och fattar han att han blir filmad så lär han ju INTE göra något som kan fastna på film = enligt ditt "råd" får de ju inga bevis
Du läser och förstår uppenbarligen som du vill oavsett vad jag skriver. Jag ser ingen mening i att diskutera med någon som bara förvränger och lägger ord och mening som aldrig stått där.
Have a nicee life
Jag vet inte hur det är i övriga landet, men i Stockholm spelar det ingen roll vad som stod på platsen tidigare. Det var lite high-chaparall då. Nu är nu.S Solvide skrev:
Jag ville bygga om ett vidbyggt garage till bostadsyta, men garaget låg typ en meter från granntomten. Kommunen sa att jag kunde få rivningslov, men då huset redan var större än detaljplanen medgav idag, då ansåg de att den totala avvikelsen var så stor att ett bygglov för "nya" tillbyggnaden inte kunde godkännas.
Så det blev till att byta ut en vägg i taget. Då "kom vi runt" lagstiftningen.
Låter inte det lite som TS berättelse? Fast TS berättar inte allt. Känns det som.
Så om TS rev ett enplansgarage och sen byggde upp en tvåvåningstillbyggnad, då kan kommunen ha synpunkter. Och grannen kanske tycker något liknande? Grannen kanske inte sa ok till det som TS sedan byggde? Utan bygglov. Och kanske även utan rivningslov?
Där ser man! I min värld, uppvuxen i ett villaområde, skulle det inte funnits på kartan att nån köpt grannens hus bara för att... Möjligen köpt grannens hus och sålt sitt eget.S Solvide skrev:Bor man i ett villaområde så bor man inte bara i sitt hus. Man bor bland grannar, vänner och framför allt barnens skola, vänner och fritidsaktiviteter.
Nej, det är inte vanligt att man köper grannens hus men förekommer ofta nog för att vara ett känt fenomen.
Anledningarna varierar ungefär lika mycket som såna uppköp gjorts.
Inte ens i villaområden är tomter och hus exakt likadana. Kan finnas en fördel i grannens fastighet man har så mycket användning för att man köper den.
Vi skulle f ö kunna tänka oss att köpa vår grannes för att slippa deras planteringar mot vårt garage, få bättre infartsyta samt rätt till deras brunn som ligger halvvägs inne på vår uppfart.
När vi köpte huset vi bor i så sas det att brunnen var bådas. Efter köpet upptäckte vi att det inte finns några papper alls på brunnen. Inte annat än att i ett dataregister står markerat för brunn på grannens hus.
Vi har på det stora hela fred mellan oss och grannen är inte mycket där. Hon har dessutom sagt att hon ska sälja när ungarna flyttat hemifrån. Vilket en redan gjort och den andra är vuxen nog. *håller tummarna*
Ursprungligen har vi fått bygglov för om och utbyggnaden av vårt hus, inte enbart garage. Det blev godkänt av grannarna och kommunen också.oshu skrev:
För många felaktiga gissningar. Vi har byggt ut källare och bottenvåningen samtidigt enligt detaljplanen. Garaget blev nersänkt till källarnivån. ( En och en halvs plan 60-talshus v i har.)oshu skrev:
Jag vet inte hur det är i övriga landet, men i Stockholm spelar det ingen roll vad som stod på platsen tidigare. Det var lite high-chaparall då. Nu är nu.
Jag ville bygga om ett vidbyggt garage till bostadsyta, men garaget låg typ en meter från granntomten. Kommunen sa att jag kunde få rivningslov, men då huset redan var större än detaljplanen medgav idag, då ansåg de att den totala avvikelsen var så stor att ett bygglov för "nya" tillbyggnaden inte kunde godkännas.
Så det blev till att byta ut en vägg i taget. Då "kom vi runt" lagstiftningen.
Låter inte det lite som TS berättelse? Fast TS berättar inte allt. Känns det som.
Så om TS rev ett enplansgarage och sen byggde upp en tvåvåningstillbyggnad, då kan kommunen ha synpunkter. Och grannen kanske tycker något liknande? Grannen kanske inte sa ok till det som TS sedan byggde? Utan bygglov. Och kanske även utan rivningslov?
Båda varianterna förekommer. Köpt det andra för att slå ihop alt sälja sitt gamla.K Kirre2 skrev:
Även att grannfastigheter köpts enbart för att slippa grannar. Som i allt annat beror det helt enkelt på behov, pris och rikedom ...och på hur less man är på grannarna! 😂
Det är som förståeligt rörigt och känslomässigt inlägg från ts. Och som vanligt än rörigare av diverse svarskommentarer från folk som inte läst först och såna som är mer eller mindre ot.yonna skrev:
TS fokus är mest på grannens trakasserier så grundinlägget är luddigt om exakt vad bygglovet gällde. Några mer konkreta fakta kröp fram här och var i tråden.
Oavsett detta så handlar ts fråga om vad hon kan göra åt grannens 5 år långa trakasserande!
Det upoges att det började mot oskyldiga byggjobbare och förhindrande av att färdigställa bygge med bygglov. Bygglov som de fått efter att sagda granne godkänt det. Och som nu av okänd anledning inte längre vill stå för det varför han trakasserar ts med familj.
Trakasserierna är av sådan art under så långt tid att man nog lugnt kan förutsätta att inga myndigheter har haft något att erinra mot det bygge som gjorts hittills eller var planerat.
Och trots många anmälningar från grannen om allt möjligt mot ts till diverse myndigheter så blev uppenbarligen inte bygget stoppat av någon myndighet eller bygglov hävt.
Efter 5 år utan resultat av grannens anmälningar och han fortsätter ännu så tänker man då:
Missnöjd granne som är dålig förlorare och inkapabel att stå för sitt eget godkännande?
Alternativt är han ute efter något annat?
Vilket känns alltmer troligt ju längre tiden går och att trakasserierna började direkt under bygge med att jaga bort byggjobbarna. Samt att raskt hälla i jord, sätta staket och plantera häck innan de hunnit isolera källarvåningen och fyllt igen gropen (vs inte särskilt långt efter att han godkänt). Och sedan dess har grannen vattnet väggen mer än buskarna. Dagligen dessutom enligt TS.
På bilden syns hur grannen har "vattnat häcken" långt upp på ts vägg högt ovanför häcken.
En häck och staket vars placeringar på tomtgränsen inte uppfyller givna regler för detta som påtalar vissa mått innanför tomtgräns. Staketet lutar nu dessutom in på ts tomt och vägg. Syns även det på bilden.
Enligt ts har också att direkt skadegörelse på deras planteringar skett samt att hon blivit ofredad av grannen när hon gått ensam till/från sin fastighet.
5 år av galenskaper är en lång tid att hålla på. 5 år av anmälningar som uppenbarligen inte gett det resultat grannen vill ha.
Så det nu 5 år gamla bygglovets exakta lydelse känns inför detta envetna uppförande som obetydligt.
Mina tankarna går åt att grannen måste ha ett mål med trakasserierna. Något som gör det värt för honom att fortsätta.
Detta "något" skulle kunna bekräftas av att grannens tomt är betydligt sämre (hörntomt ute vid stor väg).
Eller så är han bara riktigt sjuk och behöver stoppas helt enkelt.
Igår lyckades jag filma honom, han vattnar väggen och häcken på kvällarna. Han stoppade bevattningen och började ta hastiga stegar mot mig som en galen, jag blev rädd och började springa bort på gatan medan han skrikit: jävla käring, du ska inte filma etc. Jag blev rädd att han slår mig och kunde inte göra annat, bara springa bort. Jag sa inte ett ord. Tyvärr kameran stängdes och på de sista bilderna i inspelningen syns det bara att han kommer med hastiga steg mot mig.S Solvide skrev:Nu var ju avsikten att skaffa bevis mot grannen. Inte trappa upp bråket!
= atrapper är värdelösa till annat än avskräcka och provocera
Att införskaffa bevis med felriktade övervakningskameror mot grannen inne på hans egen tomt urholkar bevisvärdet på två sätt.
- han kan göra typ vad han vill på sin egen tomt
- beviset är införskaffat på orätt sätt och riskerar a) att inte beaktas öht, b) bevisar att grannen trakasseras med olovlig kameraövervakning.
Dina "råd" till ts är alltså mer fällande än hjälpande.
Om man däremot ser grannen ställa till med något, t ex vattna väggen, så kan man lagligen själv filma honom med mobil el annan kamera (även om han står på sin egen tomt) när han vattnar ts vägg.
Eller när han klipper av ts växter o s v.
Chansen att upptäcka honom precis när han gör detta är dock inte stor. Att hinna få fram och starta en kamera innan grannen slutat med sin aktivitet är ännu mindre. Så...
För att fånga grannen in action bdhövs riktiga övervakningskameror som spelar in vid rörelse.
Och att de sätts upp så osynligt som möjligt och när grannar inte vet!
Redigerat:
Bägge stämmer!😰S Solvide skrev:Det är som förståeligt rörigt och känslomässigt inlägg från ts. Och som vanligt än rörigare av diverse svarskommentarer från folk som inte läst först och såna som är mer eller mindre ot.
TS fokus är mest på grannens trakasserier så grundinlägget är luddigt om exakt vad bygglovet gällde. Några mer konkreta fakta kröp fram här och var i tråden.
Oavsett detta så handlar ts fråga om vad hon kan göra åt grannens 5 år långa trakasserande!
Det upoges att det började mot oskyldiga byggjobbare och förhindrande av att färdigställa bygge med bygglov. Bygglov som de fått efter att sagda granne godkänt det. Och som nu av okänd anledning inte längre vill stå för det varför han trakasserar ts med familj.
Trakasserierna är av sådan art under så långt tid att man nog lugnt kan förutsätta att inga myndigheter har haft något att erinra mot det bygge som gjorts hittills eller var planerat.
Och trots många anmälningar från grannen om allt möjligt mot ts till diverse myndigheter så blev uppenbarligen inte bygget stoppat av någon myndighet eller bygglov hävt.
Efter 5 år utan resultat av grannens anmälningar och han fortsätter ännu så tänker man då:
Missnöjd granne som är dålig förlorare och inkapabel att stå för sitt eget godkännande?
Alternativt är han ute efter något annat?
Vilket känns alltmer troligt ju längre tiden går och att trakasserierna började direkt under bygge med att jaga bort byggjobbarna. Samt att raskt hälla i jord, sätta staket och plantera häck innan de hunnit isolera källarvåningen och fyllt igen gropen (vs inte särskilt långt efter att han godkänt). Och sedan dess har grannen vattnet väggen mer än buskarna. Dagligen dessutom enligt TS.
På bilden syns hur grannen har "vattnat häcken" långt upp på ts vägg högt ovanför häcken.
En häck och staket vars placeringar på tomtgränsen inte uppfyller givna regler för detta som påtalar vissa mått innanför tomtgräns. Staketet lutar nu dessutom in på ts tomt och vägg. Syns även det på bilden.
Enligt ts har också att direkt skadegörelse på deras planteringar skett samt att hon blivit ofredad av grannen när hon gått ensam till/från sin fastighet.
5 år av galenskaper är en lång tid att hålla på. 5 år av anmälningar som uppenbarligen inte gett det resultat grannen vill ha.
Så det nu 5 år gamla bygglovets exakta lydelse känns inför detta envetna uppförande som obetydligt.
Mina tankarna går åt att grannen måste ha ett mål med trakasserierna. Något som gör det värt för honom att fortsätta.
Detta "något" skulle kunna bekräftas av att grannens tomt är betydligt sämre (hörntomt ute vid stor väg).
Eller så är han bara riktigt sjuk och behöver stoppas helt enkelt.
Var såg du nåt om fuskbyggare? Jag har bara sett info om att byggjobbarna hindrats och jagats bort av grannen samt hindrats att färdigställa. 🤔S styren skrev:Bygglovet gäller i fem år och ni har inte lyckats färdigställa. Därmed faller nuvarande byggtillstånd. Ni har nu sökt nytt bygglov.
Orsaken är fuskbyggare, covid, bristande egen teknisk kunskap osv. som du redovisat i tråden.
Man undrar ju vad som händer nu. Menar med nya bygglovet. Blir det exakt samma process som förra gången?
Knepigt för byggnadsnämden.
Att en byggfirma överger ett bygge pga grannen. Men att man inte kan begära av en byggjobbare att jobba i en miljö av trakasserier är ju högst förståeligt. Det gör dem ju inte till fuskbyggare för att beställaren i detta läget inte har kunnat har kunnat ge garanier för byggjobbarnas säkerhet. Och det är ju inte byggfirmans sak att få ordning på beställarens galna granne.
Så var såg du kommentaren/erna om fuskbygge?
Väl kämpat!Tigers eye skrev:
Igår lyckades jag filma honom, han vattnar väggen och häcken på kvällarna. Han stoppade bevattningen och började ta hastiga stegar mot mig som en galen, jag blev rädd och började springa bort på gatan medan han skrikit: jävla käring, du ska inte filma etc. Jag blev rädd att han slår mig och kunde inte göra annat, bara springa bort. Tyvärr kameran stängdes och på de sista bilderna i inspelningen syns det bara att han kommer med hastiga steg mot mig.
Hoppas du fick bra bilder där man kan se att det är han och vad han faktiskt gör 🙏
Kom nåt av hans skrikande med?
Ta ett djupt andetag och våga göra det igen. Våga stå upp för dig och din familj ⚘
Du behöver flera filmer vid flera olika tillfällen, och också på olika saker han gör, för ordentlig bevisning om trakasserierna.
Kan du filma honom flera dagar i följd för att påvisa hur orimligt ofta han vattnar?
Sätt helst upp kameror enligt mina tidigare anvisningar för att undvika direkta konfrontationer av den här typen som riskerar eskalera grannen. Men nu fick du iaf bilder på honom som inte hade varit möjligt annars.
Glöm inte att använda inspelning varje gg du går ut och när du kommer hem igen. Hoppas du får nåt på honom med!
Ser du honom så låtsats vara upptagen och inte se honom så han kanske tar chansen att försöka skrämma dig igen 😉
Tips:
När du startat filmkameran så ta bort fingret från avstängningsknappen så du inte råkar trycka bort för tidigt. Låt istället filmandet gå ända tills du är i säkerhet och stäng av först då.
Har han varit direkt fysisk mot någon tidigare? Slagit, knuffat kastat saker eller liknande på er eller t ex byggjobbarna?
Annars är troligheten att han blir fysisk mot dig är liten.
Kom ihåg "hundar som skäller bits inte", "tomma tunnor skramlar mest" osv 😉❤
Se till att du aldrig någonsin beträder hans tomt!
Filma honom från allmän plats (t ex gatan, gemensam allmäning) eller din egen tomt!
Tråkigt när det blir så här. Bara som en kontrast till alla som säger att hus på tomtgränsen inte funkar. Mina föräldrar bodde under nästan 30 år i ett hus i ett egnahemsområde där nästan alla hade ett utbyggt hus eller garage som låg precis på tomtgräns. Tomterna var kanske 600kvm och för att få plats låg husen nära gatan och ofta låg då garaget "indraget" eller en tillbyggnad "indragen". Resultatet var att många då hade tex sin bilplats ute mellan två väggar (sin egen och grannens). Tomten var då ofta avgränsad på ett håll av ett garage eller utbyggnad. Men mitt på som nästan en ostörd innergård, med grannar på 3-håll men då ofta nån vägg åt nåt håll. De hade jättebra grannar och alla lyckades underhålla sina fasader när det behövdes genom att hjälpas åt. Skulle nån vägrat så skulle det ju blivit problem senare, tex hade mina föräldrar sitt garage på tomtgränsen med 10 cm till hörnet på grannarnas hus som också stod på tomtgränsen. Ingen vill väl ha en ful vägg mot sin trädgård, och man vill ju själv kunna måla om sin vägg därför låter man grannen måla sin. Skulle nån börjat krängla på detta sätt hade nog den personen inte uppskattats då iom husen stod så tätt så kände de sina grannar bra. Även jag, som aldrig bott i det huset, kände flera av mina föräldrars grannar hyfsat bra, de lånade verktyg av varandra osv.
Så trist när det blir sådana här grannfejder. Det mesta går ju att lösa genom att vara vänliga och resonera med varandra, samt att både vara tolerant och visa hänsyn. Man tycker inte lika, men man får acceptera att man är olika. Men vissa personer klarar inte det, tyvärr. Istället för att prata så ska man förstöra för varandra.
Så trist när det blir sådana här grannfejder. Det mesta går ju att lösa genom att vara vänliga och resonera med varandra, samt att både vara tolerant och visa hänsyn. Man tycker inte lika, men man får acceptera att man är olika. Men vissa personer klarar inte det, tyvärr. Istället för att prata så ska man förstöra för varandra.