Tigers eye Tigers eye skrev:
Det var nästan samma tegelfasad på före detta garagevägg! Det är fint med tegelfasad och hela huset får en enhetligt utseende. Jag älskar tegelfasad.
Jag kan också uppskatta en tegelfasad!
Fast det innebär ju inte att din granne gör det, han kanske tycker att en häck är vackrare?

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag kan nästan garantera att grannen hade kommit ut om du satt ett spännband eller wire på hans bil och kopplat på cementbilen. På det ena eller andra sättet hade du löst problemet.
Man blir lätt klok efteråt! Men i stunden blev jag chockad. Jag respekterar andras egendom och har svårt att sjunka ner i deras nivå i allmänt. Det ligger säkert i min uppfostran. Och mannen var på jobbet…

Vet du, det är inte omöjligt att den förstörda cementen kan gå på hemförsäkringen och försäkringsbolaget kan ställa skadeståndskrav på grannen. Någon som vet närmare vad som kan gälla? Vad är preskriptionstiden på försäkringsärenden och hur länge sedan var det?

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
I don't know how else to explain it.

TS writes that the previous owner of his house illegally built this garage to the boundary of the plot.
TS writes that he demolished it and built a new one with an extension for the bedroom.
Det var nästan samma tegelfasad på före detta garagevägg!
So he thinks he has the right to build it illegally because the previous garage was also illegal. And anticipating your answers that I don't understand - how am I supposed to understand what TS wrote?

Tigers eye skrev:
Vi skulle ha rivit hela och byggt ett annat hus istället, men vi fick inte göra det.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Vet du, det är inte omöjligt att den förstörda cementen kan gå på hemförsäkringen och försäkringsbolaget kan ställa skadeståndskrav på grannen. Någon som vet närmare vad som kan gälla? Vad är preskriptionstiden på försäkringsärenden och hur länge sedan var det?
Det vet jag inte hur vi kommer få något tillbaka till slut, men jag hoppas att de får betala för deras elakhet i slutändan.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
men var går gränsen för att man vattnar på sin mark till att man vattnar annans mark?
Vid fastighetsgränsen. 😂

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:

TS writes that the previous owner of his house illegally built this garage to the boundary of the plot.
TS writes that he demolished it and built a new one with an extension for the bedroom.

So he thinks he has the right to build it illegally because the previous garage was also illegal. And anticipating your answers that I don't understand - how am I supposed to understand what TS wrote?

Tigers eye skrev:
Vi skulle ha rivit hela och byggt ett annat hus istället, men vi fick inte göra det.
Om det inte räcker med google translate för att du ska förstå vad han skriver, kanske du kan be någon AI att tolka det åt dig.

• Gilla
  • Haha
ylven och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S sturnus skrev:

Tigers eye skrev:
Ge dig nu.
Det är bara du som skrivit om svartbygge.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Jag kan säga att de flesta i tråden har fel.

Att eskalera konflikten är ingen väg framåt med en sån här granne.
Det slutar med bårhus/fängelse..

Och TS har redan förklarat att flytta inte är ett alternativ.

Filma och dokumentera så mycket du kan. För dagbok över alla tilltag.
Målet är att få ett kontaktförbud för grannen.

Han kommer garanterat bryta det och då är det böter och fängelse nästa.
Då kommer statens våldsmonopol lösa ditt problem.

• Gilla
ylven och 6 till
  • Laddar…
@
Jag tycker att han gjorde fel, han satt upp en staket och planterade de buskarna ditt, skulle ha lämnat tegelvägen som tomtgräns, hade han vunnit 10 cm för sig själv samt en fin tegelvägg och en bredare gång för att kunna passera lätt där. ( Innan stod där vårt gamla garagevägg som hade också tegelfasad, men vi lämnade extra remsa där nu för att kunna isolera källarväggen under marken.) Så nu står väggen 10 cm från tomtgränsen på våran tomt. Vi erbjöd honom ersättning för att kunna göra jobbet och fixa allt efteråt, men han avböjd vårt förslag.
Jag fattar inte vad du grundar din förståelse på.
Jag ser inte logiken i hans plantering.
Menar bara att det inte ser så kul ut att ha en stor tegelvägg direkt emot sin tomt. Det blir lite "mjukare" att ha en häck. I övrigt har jag varken påstått något överhuvudtaget....

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
Har man bott granne med nån länge så brukar man ha viss kunskap om när dom är bortresta osv. ofta finns det nåt mönster. personligen hade jag utnyttjat såna saker fult ja kanske men han är ju inte direkt vänligheten själv..
Det finns ju olika kreativa lösningar med att lyfta dit resterande vägg i block i några få stora men hanterbara stycken men man måste ju få nån timma att sätta upp dom då man vet vart idioten är och tillräckligt långt hemifrån..

Har ni 10 cm till tomtgräns så är ju väggen på er sida och det skit som är ivägen spänner man ut från väggen med nåt spännband eller flera som böjer undan buskarna

ja normalt kanske man ska undvika eskalering men som det är nu så är ju ni förlorarna , grannen tror denne bestämmer och dikterar vilkoren och ni dansar efter.
Dock gäller det ju att hela tiden tänka till så man inte själv kliver över gränsen på vad som polisen kommer direkt på och där det finns stor risk för påföljd.

till sist går ju ert bygglov ut och ni saknar vägg enligt bygglovet , vilket säkert också kommer påpekas av grannen till bygglovsavdelningen i kommunen

att man står på grannens mark och i dennes hemfridszon är ju "icke lovligt" men gör man det när ingen ser och slutför sin vägg så är det väldigt osannolikt att det händer nåt alls. hemfridsbrott som man bara kan bevisa på kamera eller foto i efterhand är väldigt väldigt ovanligt att det leder till nån dom och påföljd. Hemfridsbrotts lagstiftningen bygger ju mest på att man ska stå där och avvisa folk som då måste lyda annars kommer polisen och man har stört hemfriden och det blir straffbart. Men att man går in på nåns trädgård och hämtar sin boll eller katt och det uppdagas på övervakningskamera men ägaren var på jobbet eller semester så händer ju inte ett skit det läggs ner bara och anses vara trams.

Vill man inte ta feg lösningen och flytta så behöver man ju stå på sig för att fullfölja bygget och på så vis komma förbi konflikten på nåt vis där man helst slipper böter och åtal

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
C Cygni skrev:
Skillnad på regnvatten och kranvatten. Nytt tegel har inget problem med vatten.
Sätt upp kameror. Han behöver inte vattna hela busken, det räcker att vattna nertill.
Vad är skillnaden på regnvatten och kranvatten? Varför är kranvatten sämre än regnvatten?

N
S sturnus skrev:

Tigers eye skrev:
Tigers eye wrote that they wanted to demolish the house and build another house but they were not allowed to do that. So they built an extension to their house at the same place where they had a garage.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tigers eye wrote that they wanted to demolish the house and build another house but they were not allowed to do that. So they built an extension to their house at the same place where they had a garage.
Thank you very much. And sorry for my misunderstanding. That's why I prefer to put the English translation here than the Swedish one, which I can't verify.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Jag tycker att han gjorde fel, han satt upp en staket och planterade de buskarna ditt, skulle ha lämnat tegelvägen som tomtgräns, hade han vunnit 10 cm för sig själv samt en fin tegelvägg och en bredare gång för att kunna passera lätt där. ( Innan stod där vårt gamla garagevägg som hade också tegelfasad, men vi lämnade extra remsa där nu för att kunna isolera källarväggen under marken.) Så nu står väggen 10 cm från tomtgränsen på våran tomt. Vi erbjöd honom ersättning för att kunna göra jobbet och fixa allt efteråt, men han avböjd vårt förslag.
Jag fattar inte vad du grundar din förståelse på.
Jag ser inte logiken i hans plantering.
Hur sjutton skulle isolering under marken gå till , 10 cm !!!
Hade Ni planerat att gräva upp granntomten

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.