Tigers eye Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
1. Beroende på kommun kan det vara allt från 60cm från tomtgräns till 2 meter som han får plantera häck utan medgivande. Så det kan, spontant, vara fel av honom.

2. Spruta roundup eller annan växtdödare på din sida, hans sida lär dö, men som du säger så tar ju han sig friheter på sin sida och skiter i vad som händer på din.

3. Han får inte spruta vatten på din fastighet. Kan frostsprångas vår/höst med kalla nätter. Nån gång då och så klarar tegel, tex regn, men att spruta direkt över hela fasaden kan spontant resultera i att det blir skadegörelse.

4. Filma honom.. provocera honom NÄR du filar honom tills han säger något dumt.

5. Har han godkänt att bygga sådär nära så har han, men jag förstår inte carför någon skulle vilja.

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg! 🌞 Det kommer vi definitivt göra så!
Tja, det är ju det enda alternativet som ni kan göra i det här läget.

Men precis som @Nissens säger, det finns ett antal fallgropar i hur man gör det som behöver lösas baserat på exakt hur det ser ut hos er. Så säkerställ att den som gör arbetet eller instruerar er är kunnig och förstår vad som händer när man sätter upp isolering framför den där väggen.

Lycka till!

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Varför hålla på med allt detta?

Sånt orkar jag inte med. Är det inte bättre att TS letar ett BÄTTRE boende, som passar?
Lägga tid på något annat.

Men alla har vi olika krav för att kunna trivas...

Redigerat:
H Hybro skrev:
Varför hålla på med allt detta?

Sånt orkar jag inte med. Är det inte bättre att TS letar ett BÄTTRE boende, som passar?
Lägga tid på något annat.

Men alla har vi olika krav för att kunna trivas...
Det brukar vara skitlätt att sälja pågående byggen, speciellt i kombination med grannkonflikter, eller hur tänkte du nu?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
I slutänden handlar väl allt om pengar?

Kanske inte går att komma överens oavsett hur mycket man än tänker sig att bygga om /till o s v.
Då är det ju ogjort.

Fem år har detta tydligen pågått. Kan det bli 5 år till?

Bör väl vara ett av det första man frågar sig.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Somewhere_in_Sweden skrev:
När jag läser allt detta så dyker det upp två olika saker i mitt huvud:
Antingen är grannen helt galen och inget förutom psykiatri hjälper eller så har grannen definitivt en anledning att vara sådan.! Kan det finnas några anledningar att hen är sådan? Att ni eller tidigare ägare gjorde något som fick grannen att gå över gränsen och uppföra sig på det sättet?
Jag vet fortfarande inte svaret på din fråga. Hittar inte anledning som kan förklara hans beteende, men jag tror att första alternativet stämmer på honom. När min mamma kom på besök till oss - hon tyvärr är inte vid livet nu- jag var höggravid och hon hjälpte mig, det var slutet av 90-talet, sa hon att vår nya granne är en sjuk människa, eftersom hon hörde honom skrika inomhus, så högt som ett djur! Jag bara skrattade åt det hela då. Men nu efter så många år måste jag konstatera att min mamma hade rätt.
Jag tänkte att fråga honom någon gång bara med ett ord: varför? Också de några andra grannar som ändrade sina relationer till oss när bygglovet godkändes: varför? Varför stör de att vårt hus blir större och modernare? När de behövde hjälp med sina problem , då var de glada, när vi hjälpte de, var allt frid och fröjd! Men nu allierade de sig med den här sjuka mannen som till och med förbjöd några att prata med oss? De hittade allt att störa oss, anmäla oss på falska grunder. Vet jag detta från början, skulle jag aldrig flytta hit. Orkar inte med sådana människor.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
N
H Hybro skrev:
I slutänden handlar väl allt om pengar?

Kanske inte går att komma överens oavsett hur mycket man än tänker sig att bygga om /till o s v.
Då är det ju ogjort.

Fem år har detta tydligen pågått. Kan det bli 5 år till?

Bör väl vara ett av det första man frågar sig.
Så får nästa husägare lösa alla problem. Så får vi en ny tråd om att någon köpt ett hus med omöjlig granne och hur mycket kan jag kräva köparen på för att garageväggen inte är isolerad. Vänligt att lämpa över allt på någon annan.
Eller ska dom lämna huset tomt?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
1. Beroende på kommun kan det vara allt från 60cm från tomtgräns till 2 meter som han får plantera häck utan medgivande. Så det kan, spontant, vara fel av honom.

2. Spruta roundup eller annan växtdödare på din sida, hans sida lär dö, men som du säger så tar ju han sig friheter på sin sida och skiter i vad som händer på din.

3. Han får inte spruta vatten på din fastighet. Kan frostsprångas vår/höst med kalla nätter. Nån gång då och så klarar tegel, tex regn, men att spruta direkt över hela fasaden kan spontant resultera i att det blir skadegörelse.

4. Filma honom.. provocera honom NÄR du filar honom tills han säger något dumt.

5. Har han godkänt att bygga sådär nära så har han, men jag förstår inte carför någon skulle vilja.
Tack för dina goda råd! 🌷

S Somewhere_in_Sweden skrev:
Kan det finnas några anledningar att hen är sådan? Att ni eller tidigare ägare gjorde något som fick grannen att gå över gränsen och uppföra sig på det sättet?
Det är min tanke också. Det är något annat än bygglovet som ligger bakom.

Behöver ju inte vara att ni gjort något, utan att grannen tycker/ uppfattar att ni gjort något. Det är grannens uppfattning som gäller, oavsett hur felaktig den är.

Eller att grannen hyser rent hat mot er pga etnicitet, nationalitet, ras, religion, sexuell läggning eller något annat som han hatar.
Kan det finnas hat inblandat, så kan det användas vid polisanmälan.

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
TheImprovisor
HogeN HogeN skrev:
adminstivaytans
Apropå svenska då ...

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Salta grymt mycket på din sida gränsen, vattnar han igen rinner det ner och dödar häcken!

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Tack, det vore bra att hitta någon, men han är hopplös. Han t.o.m. förbjöd några andra grannar att prata med oss. Han skriver anmälan till kommunen och skriver anmälan åt andra grannen också som de bara skriver under som dom egna. (Vi har konstaterat detta när vi läste de breven på kommunens hemsida.)
När de började gräva ut källaren, anmälde de att på natten en katt ramlade in i hålet. (Vilka djuraktivister😅), och blokerade de vägen för cementbilen. De lämnade bilen mitt på gatan, låste den och gick in till huset. Cementbilen kom och kunde inte köra fram. Grannen kom inte ut! Jag ringde till polisen som gjorde inget. Vi fick betala över trettio tusen för cementet som behövde kastas. Det har hänt massor…
Vad är det som gör att de andra grannarna går med på detta? Låter märkligt att andra grannar manipuleras av din sjuka granne. Är något skumt med denna historia.

• Gilla
ironhead79 och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det är ju det enda alternativet som ni kan göra i det här läget.

Men precis som @Nissens säger, det finns ett antal fallgropar i hur man gör det som behöver lösas baserat på exakt hur det ser ut hos er. Så säkerställ att den som gör arbetet eller instruerar er är kunnig och förstår vad som händer när man sätter upp isolering framför den där väggen.

Lycka till!
Tack så mycket!🌞
H Hocke68 skrev:
Vad är det som gör att de andra grannarna går med på detta? Låter märkligt att andra grannar manipuleras av din sjuka granne. Är något skumt med denna historia.
Det verkar så att de är rädda för honom.

Tack så mycket!🌞

Det verkar så att de är rädda för honom.
Eller dig…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Problemet är mellan dig och din fuskbyggare (även glipan mellan fasaderna ser märklig ut).

Trist att drabbas av fuskbyggare men grannen har rätt att sätta häck på sin tomt.

Enda sättet framåt är att riva upp buskarna och stängslet, fixa felet (och även glipan) och därefter återställa buskarna och stängslet för några tusen kr.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.