hsd hsd skrev:
Hur sjutton skulle isolering under marken gå till , 10 cm !!!
Hade Ni planerat att gräva upp granntomten
Ja, svaret på denna fråga lyser fortfarande med sin frånvaro.... Eller hur de ens lyckades anlägga det underjordiska garaget 10cm från sin granne utan förstöra hans uppfart......

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Ja, svaret på denna fråga lyser fortfarande med sin frånvaro.... Eller hur de ens lyckades anlägga det underjordiska garaget 10cm från sin granne utan förstöra hans uppfart......
Det var en stark vägg byggd under gjorden redan där som tur, jag skrev det redan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Det var en stark vägg byggd under gjorden redan där som tur, jag skrev det redan.
Ja, väggen under jord är ju redan på plats och "inte problemet" i sig, men själva grundproblemet är väl att ni vill få upp isolering på den?

I så fall måste man ju gräva ut mer n 10cm, dvs in på grannens mark får att sätta dit isoleringen.

Eller har vi alla missförstått grundproblemet och att det är isolering ovan mark som du pratar om att du inte får dit?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur sjutton skulle isolering under marken gå till , 10 cm !!!
Hade Ni planerat att gräva upp granntomten
Hur isolerar man en vāgg bäst? Man kan inte trolla, men kan sätta skyddsmaterial och makadam. Byggexperterna gör detta skickligt.
Vet du hur skulle vi kunnat göra det på bästa sätt? Har du erfarenhet på området?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag kan säga att de flesta i tråden har fel.

Att eskalera konflikten är ingen väg framåt med en sån här granne.
Det slutar med bårhus/fängelse..

Och TS har redan förklarat att flytta inte är ett alternativ.

Filma och dokumentera så mycket du kan. För dagbok över alla tilltag.
Målet är att få ett kontaktförbud för grannen.

Han kommer garanterat bryta det och då är det böter och fängelse nästa.
Då kommer statens våldsmonopol lösa ditt problem.
Tack för dina synpunkter. Vi kommer säkert att hitta det bästa alternativet för oss.

Hur isolerar man en vāgg bäst? Man kan inte trolla, men kan sätta skyddsmaterial och makadam. Byggexperterna gör detta skickligt.
Vet du hur skulle vi kunnat göra det på bästa sätt? Har du erfarenhet på området?
Du svarade inte på min tidigare fråga, men med tanke på att du pratar om makadam förutsätter jag att du pratar om utsidan av väggen som är 10cm från grannens tomt?

Svaret är att den isolerar du inte på något vis utifrån utan att göra ingrepp på grannens fastighet, något denne *inte* behöver låta er göra.

Dvs om ni inte på något vis kan komma överens går det inte.
Svårare än så är det inte.

Återstår då att göra någon lösning som kan genomföras på er sida.
Dvs behandla den som en oisolerad yttervägg med obefintlig dränering och isolera från insidan.

Visst, för att få det bra kommer det äta upp en hel del utrymme på insidan, men ni kommer att få en bra lösning i slutänden utan att behöva strida med grannen mer om just det.

• Gilla
Tigers eye och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Har man bott granne med nån länge så brukar man ha viss kunskap om när dom är bortresta osv. ofta finns det nåt mönster. personligen hade jag utnyttjat såna saker fult ja kanske men han är ju inte direkt vänligheten själv..
Det finns ju olika kreativa lösningar med att lyfta dit resterande vägg i block i några få stora men hanterbara stycken men man måste ju få nån timma att sätta upp dom då man vet vart idioten är och tillräckligt långt hemifrån..

Har ni 10 cm till tomtgräns så är ju väggen på er sida och det skit som är ivägen spänner man ut från väggen med nåt spännband eller flera som böjer undan buskarna

ja normalt kanske man ska undvika eskalering men som det är nu så är ju ni förlorarna , grannen tror denne bestämmer och dikterar vilkoren och ni dansar efter.
Dock gäller det ju att hela tiden tänka till så man inte själv kliver över gränsen på vad som polisen kommer direkt på och där det finns stor risk för påföljd.

till sist går ju ert bygglov ut och ni saknar vägg enligt bygglovet , vilket säkert också kommer påpekas av grannen till bygglovsavdelningen i kommunen

att man står på grannens mark och i dennes hemfridszon är ju "icke lovligt" men gör man det när ingen ser och slutför sin vägg så är det väldigt osannolikt att det händer nåt alls. hemfridsbrott som man bara kan bevisa på kamera eller foto i efterhand är väldigt väldigt ovanligt att det leder till nån dom och påföljd. Hemfridsbrotts lagstiftningen bygger ju mest på att man ska stå där och avvisa folk som då måste lyda annars kommer polisen och man har stört hemfriden och det blir straffbart. Men att man går in på nåns trädgård och hämtar sin boll eller katt och det uppdagas på övervakningskamera men ägaren var på jobbet eller semester så händer ju inte ett skit det läggs ner bara och anses vara trams.

Vill man inte ta feg lösningen och flytta så behöver man ju stå på sig för att fullfölja bygget och på så vis komma förbi konflikten på nåt vis där man helst slipper böter och åtal
Tack gör dina synpunkter, du ser allt korrekt!

hsd
Skulle vara kul att veta hur experterna klarar det på 10 cm, väldigt kul

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
När jag läser allt detta så dyker det upp två olika saker i mitt huvud:
Antingen är grannen helt galen och inget förutom psykiatri hjälper eller så har grannen definitivt en anledning att vara sådan.! Kan det finnas några anledningar att hen är sådan? Att ni eller tidigare ägare gjorde något som fick grannen att gå över gränsen och uppföra sig på det sättet?

• Gilla
ironhead79 och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många konstiga "råd" här..

Dokumentera!
Filma grannen när han vattnar.
Det är uppenbart att han gör det enbart för att jävlas.
Fogar och tegelsten riskerar att frostsprängas om det fryser.

Rättvisan är på er sida.
Trakasserier är vad grannen ägnar sig åt och det är viktigt att du dokumenterar allt.
För dagbok och filma så fort du får chansen så har du ett mycket bra utgångsläge i en framtida rättstvist.
Exakt så! För dagbok, filma, fotografera.
Vår granne eldade pappkartonger, plast och tryckt trä i sin kamin, varje dag, året om.
Under ett års tid skrev jag ner tid när eldningen började, slutade samt tog ett dagligt foto på den svarta röken med digital stämpel. Därefter gjorde jag anmälan till kommunen. Numera har grannen vissa tider han får elda och enbart under vintermånaderna. Kommunen följer även upp insamling av förpackningar från grannen också för att det inte skall åka in i kaminen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Huset byggdes 1961, då byggde de vårt garage på tomtgränsen. Det finns många regler man ska följa när man bygger om. Man får inte bygga vad man ville. Och detaljplanen samt grannarna bestämmer.
Är detta rätt summerat?
Det låg ett garage på tomtgräns 1961. Ni köpte 1990 och byggde senare om garaget till bostadshus inklusive källare placerad 10 cm från tomtgräns.

Verkar som grannen inte fattade att han skulle få ett två meter djupt shakthål vid tomtgräns. Och en tegelklädd boningsvåning/överbyggnad på källaren betydligt högre än innan (10 cm från tomtgräns).

Nu undrar ni hur ni efteråt skall kunna isolera och anbringa tätskikt under marknivå (utan möjlighet att beträda grannens tomt). Tätskickt saknas från start.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
H
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Du kan spela in samtalen med grannen utan att meddela grannen.

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du svarade inte på min tidigare fråga, men med tanke på att du pratar om makadam förutsätter jag att du pratar om utsidan av väggen som är 10cm från grannens tomt?

Svaret är att den isolerar du inte på något vis utifrån utan att göra ingrepp på grannens fastighet, något denne *inte* behöver låta er göra.

Dvs om ni inte på något vis kan komma överens går det inte.
Svårare än så är det inte.

Återstår då att göra någon lösning som kan genomföras på er sida.
Dvs behandla den som en oisolerad yttervägg med obefintlig dränering och isolera från insidan.

Visst, för att få det bra kommer det äta upp en hel del utrymme på insidan, men ni kommer att få en bra lösning i slutänden utan att behöva strida med grannen mer om just det.
Tack för ditt inlägg! 🌞 Det kommer vi definitivt göra så!

hornstäve hornstäve skrev:
Skulle inte förvåna mig om det är en s k ”svärjevän”

Om du tycker det är så viktigt, varför kan du inte själv skriva korrekt svenska och hela meningar? Och om nu det här är ett svenskt forum, varför har du ett engelskt användarnamn?
janå inget fel av vara hobby patriot vill säga vifta med adminstivaytans flagga vid midsommar elr hockeymatchen

bara att säga skriv på svenska när man själv har användarnamn på engelska... det är den där lilla dubblemoralen som är skoj.....

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nissens
Tack för ditt inlägg! 🌞 Det kommer vi definitivt göra så!
Ta gärna kontakt med någon byggnadsingenjör så att ev ventilation blir rätt i väggen. Det är lite lurigt att isolera direkt på insidan av en oisolerad yttervägg. Man flyttar in daggpunkten i ytterväggen.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.