744 läst ·
30 svar
744 läst
30 svar
Trafo från 240 volt till 220 volt?
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Då bör man läsa specen för UPSen noga. Vissa fungerar så att de tar in godtyckligt dålig spänning, omvandlar till klenspänning som laddar batterierna, och omvandlar tillbaka rill en bra övervakad 230V spänning. Med en sådan skulle det fungera här.B Björne57 skrev:
Det finns andra enklare UPSer som matar igenom drivspänningen oförändrad och switchar till batteridrift om matande spänning försvinner eller blir för låg (kanske även vid för hög, men 245 räknas inte som för högt).
En sådan skulle inte hjälpa här.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det som kallas high voltage switch på schemat ser ut att vara en knapp. Är det ev. bara återställningsknappen? Eller är det en knapp som "åker ut" när skyddet har löst ut?
Medlem
· Blekinge
· 12 215 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 215 inlägg
Jag skulle installera en sådan produkt:
https://www.amazon.de/Spannungsstab...jid=2035414429387912015-B09166N3ZS-&hvexpln=0
eller liknande.
https://www.amazon.de/Spannungsstab...jid=2035414429387912015-B09166N3ZS-&hvexpln=0
eller liknande.
Borde väl vara bättre att umdersöka varför den mäter fel och åtgärda det. Den är knappast kotrekt när den är avsedd föt anslutning 230 V och ska vara kvalitetsprodukt.
Någonstans i leverantörsledet bör det väl gå att komma fram om man inte själv vill felsöka/åtgärda.
Någonstans i leverantörsledet bör det väl gå att komma fram om man inte själv vill felsöka/åtgärda.
Det som behöver göras är väl att byta ut (eller separatmata med något som sänker spänningen till) transformatorn som strömförsörjer kontrollenheten.
Det står säkert på den hur mycket ström den avses klara.
Kompressorn och motorn verkar ju kopplade utanför så den strömmen går ju inte igenom transformatorn.
Kompressorn och motorn verkar ju kopplade utanför så den strömmen går ju inte igenom transformatorn.
Redigerat:
Återställning verkar det inte vara iom att det inte finns någon knapp som nås utan att skruva isär maskinen.H hempularen skrev:
Jag hoppas att GGM get sig någon gång och tar det på allvar. Fram tills dess hade det varit mycket skönt med en relativt billigt tillfällig lösning. Det verkar dock som att det inte finns ekonomiskt försvarbara lösningar som känns trygga.GK100 skrev:
Du verkar första elskemat bättre än mig. Tror du att jag i värsta fall kan bygla denna så kallade high voltage switch?D Dilato skrev:Det som behöver göras är väl att byta ut (eller separatmata med något som sänker spänningen till) transformatorn som strömförsörjer kontrollenheten.
Spänningsstyrt relä?J J Vos skrev:
Jag skulle nog skruvat isär så man ser kortet och vad som är anslutet på överspänning ingången då är det mycket lättare att förstå.
Visar displayen på apparaten vilken inspänning du har ( om än fel)?
Ja skärmen visar typ 13 Volt högre än multimätaren som sitter i samma uttag (dubbel uttag med samma matning)D Dilato skrev: