Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade tagit Vevor som redan föreslagits eftersom ditt förslag inte väntas i lager förrän november
Kollade aldrig saldot. Synd, VAR är en stabilare och säkrare lösning.

J J Vos skrev:
Tror du att det skulle gå att bygla denna high voltage switch? Det känns som att den kan ersättas med någon skydd utanför maskinen som bryter strömmen vid tex åsknedslag.
Jag tror inte det kan hjälpa ditt problem inget som nämnts i tråden tyder på det. Det är nog inte heller någon lösning i ditt fall med klen sladd före eller lampor osv. Hade förbrukningen varit högre hela tiden kunde sladden hjälpt men i båda fallen även om lampa är praktiskt orealistiskt kommer spänningen stiga när maskinen står standby och lösa ut på samma sätt.

Med fördel kan du skaffa en spartrafo med några steg du manuellt väljer att koppla in dig mot för anpassning av spänningen. De olika mer automatiskt verkande som visats är i grunden inget annat bara några displayer och en mekanism som själv kopplar uttagen på trafon. Såna passar bättre i länder med svajiga elmatningar tex hos Dilato när han är i Tanzania.

För egen del skulle jag som en del nämnt gå på maskinen internt och där den mäter. Det bör eller är direkt inga svårigheter att kika lite på det och så är allt sen fixat vid källan utan en massa onödigt plåster.

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Den ser rätt lovande ut! Tack för tipset! Tyvärr är den +- 5 %, och glassmaskinen lägger till 15 volt. 230x1,05+15=256,5 vilket är över värdet på 255 där maskinen stänger av sig.
Kompletterad med lagom lång skarvsladd så borde du få tämligen konstant driftstillstånd och slippa koppla i och ur förlängaren.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Kompletterad med lagom lång skarvsladd så borde du få tämligen konstant driftstillstånd och slippa koppla i och ur förlängaren.

/Höghus
Testade seriekoppla en lampa, men då blev det ingen spänning als. Jag har inte kollat om det är något fel på lampan eller lamphållaren än. Kan det vara så att det krävs gammaldags glödlampa för att lyckas med seriekoppling?

GK100 GK100 skrev:
Jag tror inte det kan hjälpa ditt problem inget som nämnts i tråden tyder på det. Det är nog inte heller någon lösning i ditt fall med klen sladd före eller lampor osv. Hade förbrukningen varit högre hela tiden kunde sladden hjälpt men i båda fallen även om lampa är praktiskt orealistiskt kommer spänningen stiga när maskinen står standby och lösa ut på samma sätt.

Med fördel kan du skaffa en spartrafo med några steg du manuellt väljer att koppla in dig mot för anpassning av spänningen. De olika mer automatiskt verkande som visats är i grunden inget annat bara några displayer och en mekanism som själv kopplar uttagen på trafon. Såna passar bättre i länder med svajiga elmatningar tex hos Dilato när han är i Tanzania.

För egen del skulle jag som en del nämnt gå på maskinen internt och där den mäter. Det bör eller är direkt inga svårigheter att kika lite på det och så är allt sen fixat vid källan utan en massa onödigt plåster.
Jag tycker likadant, men tyvärr har jag varken tid eller kunskapen för att ge mig på maskinen internt. Min egen elektriker har gått i pension och han som jag frågade som jag tror skulle passa oss hänvisade till elbolaget. Om jag inte får gehör hos leverantören får jag helt enkelt jaga vidare. Just nu är det jobb 13 timmar dagligen så det är svårt att få något sådant tidskrävande extra jobb gjort.

J J Vos skrev:
Testade seriekoppla en lampa, men då blev det ingen spänning als. Jag har inte kollat om det är något fel på lampan eller lamphållaren än. Kan det vara så att det krävs gammaldags glödlampa för att lyckas med seriekoppling?
Såna övningar kan du ge upp direkt normalt händer inget skadligt men i värsta fall kan din maskin få onödiga fel, problem. Om det skulle ha någon chans att fungera får du ha en glödlampa på åtskilliga kW dvs något som inte finns eller ens funnits för hemmabruk. Nästa steg är då tex någon elpatron i vatten eller stora värmare typ bastuaggregat. Ja du hör hur snett det blir och dessutom skulle du behöva en annan parallell grundlast med maskinen för att komma från spänningsökningen vid tomgång. Inget att rekommendera med dagens elpriser och en maskin märkeffekt 1.6 kW.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag tycker likadant, men tyvärr har jag varken tid eller kunskapen för att ge mig på maskinen internt. Min egen elektriker har gått i pension och han som jag frågade som jag tror skulle passa oss hänvisade till elbolaget. Om jag inte får gehör hos leverantören får jag helt enkelt jaga vidare. Just nu är det jobb 13 timmar dagligen så det är svårt att få något sådant tidskrävande extra jobb gjort.
Skaffa då någon typ sk variac som jag tror länkades tidigare dvs en ställbar vridtrafo där du själv ställer spänningen. Du kan nog ha nytta av en sån i andra sammanhang också om du löser maskinens problem i rätt ände senare.

Välj inte för liten märkeffekt, ett exempel på tidigare nämnda Vevor:

https://eur.vevor.com/variable-tran...MIz7zG8f2alQMVsleRBR2ixgmOEAQYASABEgLI1PD_BwE

• Älska
J Vos
  • Laddar…
Farstatjej90
J J Vos skrev:
Du har ju fått flera tips, bland annat från mig, om apparater från några hundra till tusen kronor som finns att beställa. Innan du gjort det och testat finns nog inte mycket mer att göra. Du har fått alla rimliga råd du kan få. Inklusive att fixa själva maskinen, kontakta tillverkaren med mera.
Det finns ingen lösning som innebär att du inte behöver göra något eller betala något. Det blir uppenbart att du söker efter en sån lösning, men det finns inte..

• Ledsen
J Vos
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Och jag tror inte du ska jaga en "vanlig" elektriker, ytterst få elektriker kommer att ha en lösning på dit problem. Möjligen någon från industrisidan eller styr/regler.
Eller så skaffar du en UPS som har dubbelkonvertering, men smakar det så kostar det

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Några dolda menyer i maskinen?

/Höghus

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Du har ju fått flera tips, bland annat från mig, om apparater från några hundra till tusen kronor som finns att beställa. Innan du gjort det och testat finns nog inte mycket mer att göra. Du har fått alla rimliga råd du kan få. Inklusive att fixa själva maskinen, kontakta tillverkaren med mera.
Det finns ingen lösning som innebär att du inte behöver göra något eller betala något. Det blir uppenbart att du söker efter en sån lösning, men det finns inte..
Ett dubbelt meningslöst inlägg.
För det första var det fel och för det andra hade det inte hjälpt TS även om det hade varit rätt
...
😄

Farstatjej90
Innan du börjar hacka på mig, du har gjort en tråd på ett forum för att du inte lyckas använda en mjukglassmaskin. Bara så vi har det klart för oss.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Innan du börjar hacka på mig, du har gjort en tråd på ett forum för att du inte lyckas använda en mjukglassmaskin. Bara så vi har det klart för oss.
Jag har sedan länge förstått att du gillar att trolla lite och jag uppskattar faktiskt att du ger lite färg på forumet. Du verkar just nu dock inte överdrivet smart.

Jag har gjort en tråd för att hitta en tillfällig lösning för att få bukt med att överspänningsskyddet löser ut i onödan. Förlåt mig om det stör dig 😇

Höghus Höghus skrev:
Några dolda menyer i maskinen?

/Höghus

[media][media]
Tack, knappkombinationen som beskrivs i boken fungerar inte. Din inlägg gör så att jag testar lite fler olika kombinationer. Vem vet?

Farstatjej90
J J Vos skrev:
Jag har sedan länge förstått att du gillar att trolla lite och jag uppskattar faktiskt att du ger lite färg på forumet. Du verkar just nu dock inte överdrivet smart.

Jag har gjort en tråd för att hitta en tillfällig lösning för att få bukt med att överspänningsskyddet löser ut i onödan. Förlåt mig om det stör dig 😇
Men när du sen får förslag och tråden går ut på att du antingen ignorerar förslagen eller hittar på fel med förslagen så måste du förstå att man börjar undra om det stämmer att du verkligen gjort tråden för att få hjälp.
Du är ju inte först med detta beteende kan man säga. Det är väl att du vill ha nån lösning som innebär minsta möjliga ansträngning och sen när du inser att det inte finns blir det mer att du börjar gräla med folk.

Vet inte hur smart du själv är, det är väl ingen tävling. Jag kan göra glass om det säger dig något.
Och du behöver inte oroa dig över att störa mig med din tråd, jag var redan störd..🤔

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.