32 091 läst ·
394 svar
32k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Att folk blir nervösa och bryter mot lagen innebär inte att det är tillåtet.P paralun skrev:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1/hjalpte-ambulans--da-rok-korkortet
https://lagen.nu/1942:740#K20P7S1D Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Enligt artikeln så hade personen fler möjligheter att köra åt sidan.D Dilato skrev:
1200 meter i 100 km/h tar 43 sekunder
1200 meter i 70 km/h tar 62 sekunder
Alltså en skillnad på 19 sekunder.
Ja, det är svårare att svänga av på en liten ficka om man håller 100 km/h men det är enklare att svänga av på samma ficka om man håller 70 km/h.
Här i Uppsala är det mycket vanligt att personbilar tar upp båda körfälten i rondellerna eftersom man endera inte orkar vrida på ratten eller bara skiter i detta.Fairlane skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag har själv kört mot rött för att släppa fram blåljus. Det innebär ju inte att man kan göra det hur som helst, men står man framme vid rödljuset så är det kanske enda sättet. Att då invänta grönt när man försiktigt kan glida mot rött och vika undan tycker jag är fullt rimligt. Man dundrar ju inte rätt in i en korsning. Givetvis måste man vara vaksam.
Nu är det rätt ovanligt, då jag vanligen ser blåljuset långt innan och drar mig åt sidan. Det är inte helt ovanligt att bilden bakom mig eller den bakom den inte alls fattar utan kör om mig och får panik 10 sekunder senare. Hände så sent som förra veckan. Bilen bakom förstod inte varför jag saktade in och styrde upp halvt på trottoaren. Han körde om mig och upptäckte några sekunder senare varför jag gjort min manöver. Han försökte göra likadant, men där var det en riktigt hög trottoarkant så det tog tid och polisen tvingades stanna medan han försökte komma undan.
Jag förväntar mig vare sig böter eller indraget körkort för att jag styrde upp på trottoaren.
Nu är det rätt ovanligt, då jag vanligen ser blåljuset långt innan och drar mig åt sidan. Det är inte helt ovanligt att bilden bakom mig eller den bakom den inte alls fattar utan kör om mig och får panik 10 sekunder senare. Hände så sent som förra veckan. Bilen bakom förstod inte varför jag saktade in och styrde upp halvt på trottoaren. Han körde om mig och upptäckte några sekunder senare varför jag gjort min manöver. Han försökte göra likadant, men där var det en riktigt hög trottoarkant så det tog tid och polisen tvingades stanna medan han försökte komma undan.
Jag förväntar mig vare sig böter eller indraget körkort för att jag styrde upp på trottoaren.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon. Man kan ju se, om man håller uppsikt, om något annat fordon ligger i vägen alldeles bredvid. Utgör man inte fara eller onödigt hinder för något annat fordon så är det tillåtet att byta körfält eller annars korsa körfältslinjen för att ändra fordonsplaceringen i sidled... Dock måste man ge tecken i god tid innan körfältsbyte.RoTe skrev:
Vid rondeller måste man ändå vara särskilt uppmärksam på att längre fordon normalt kan behöva färdas mitt över körfältslinjen (i båda körfälten) för att få utrymme att passera rondellen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 188 inlägg
Hur blinkar du genom en rondell där du kör rakt fram om du börjar i högerfil, tar apex i vänsterfil för att sen köra ut i högerfil?B Björn He Bergman skrev:Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon. Man kan ju se, om man håller uppsikt, om något annat fordon ligger i vägen alldeles bredvid. Utgör man inte fara eller onödigt hinder för något annat fordon så är det tillåtet att byta körfält eller annars korsa körfältslinjen för att ändra fordonsplaceringen i sidled... Dock måste man ge tecken i god tid innan körfältsbyte.
Vänster följt av höger? Och kör rakt fram?
Du tänker så svenskt har du någonsin sett Max eller Lewis blinka o ta hänsyn till andra förare när dom närmar sig apex?Nötegårdsgubben skrev: