Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

• Antal röster
    970
B
MathiasS MathiasS skrev:
Har du exempel på ett sådant rättsfall? Min uppfattning är att det är precis som du beskriver det, men många hävdar envist att om jag väl åkt in i CP i en fil med vänstersväng pil, så måste jag stå mitt kast och får inte ändra mig i CP och tex fortsätta runt några varvt till.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rekommenderade filval, inte påbjudna. Rättsfall visar att man kan köra runt i högerfil i en rondell hur man vill och alla andra har då väjningsplikt mot en. Hur man uppmanas köra av diverse skyltar och filmålningar är helt ointressant rättsligt sett – så länge man håller sin fil har man företräde.

Oavsett vad vi tycker.
Om det är på det viset så borde man väl lika gärna kunna köra i kollektivkörfältet på de vägsträckor det finns ett kollektivkörfält...
Enligt trafikreglerna får man dock inte köra personbil i en "bussfil" överhuvudtaget men det borde inte vara strikt straffbart att göra det (ändå). På vissa vägar har man anlagt "bussfil" lite orimligt tokigt tycker jag.

På Magelungsvägen, vid infarten till Älvsjö centrum, hade man för något år sedan målat om det högra körfältet till ett kollektivkörfält, och det var inte så rimligt gjort, med hänsyn till att Magelungsvägen då fick enbart ett körfält i riktning in till Älvsjö centrum.
Det hade i så fall varit mycket rimligare att hellre bygga körbanan bredare till tre körfält så att körbanan hade kunnat ha 2 körfält+1 "bussfil".

B Björn He Bergman skrev:
Om det är på det viset så borde man väl lika gärna kunna köra i kollektivkörfältet på de vägsträckor det finns ett kollektivkörfält...
Nej det var ju inte alls samma sak. Det rättsfallen som @Nötegårdsgubben tar upp säger iprincip att man lite längre fram på vägen (i cirkulations platsen) får ändra sig och köra i en annan riktning som är tillåten från den plats man befinner sig på just då. Det är något helt annat än att köra i bussfilen, vilket man ju inte alls får.

det borde inte vara strikt straffbart att göra det (ändå). På vissa vägar har man anlagt "bussfil" lite orimligt tokigt tycker jag.
Är det olagligt ska det förstås vara straffbart. Det största felet med bussfiler är att MC inte alltid får åka i bussfiler. DET är orimligt.
Det hade i så fall varit mycket rimligare att hellre bygga körbanan bredare till tre körfält så att körbanan hade kunnat ha 2 körfält+1 "bussfil".
.....rimligare förutom att det finns en viadukt för all spårbunden trafik till och från stockholm som passerar ovanför denna väg och om du ska behålla gång och cykelbanorna så finns det inte plats för en tredje fil.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag råkade ut för en intressant sak i en cirkulationplats idag:
Jag körde in i den och det finns bara en fil på första fjärdedelen. Sedan kommer det en påfart, jag skall vänster så jag skall fortsätta runt rondellen. Denna fil blir en andra fil i ytterfil och om jag skulle kört rakt igenom så skulle jag behöva passera rakt över denna fil (två filbyten i ett så att säga). Dvs bilar som kör in där måste ha absolut väjningsplikt. Det fattade dock inte bilisten som körde in och blockerade mitt filbyte, jag fick bromsa in och byta till ytterfil efter bilen som körde in. Om jag skulle ha kört rakt fram så hade det smällt...

Nu var inte detta första gången som detta hände, det händer var och varannan gång man kör i denna cirkulationsplatsen. Detta med att lägga till en fil och inte ha två filer hela vägen runt är riktigt korkat. De som kör in fattar inte att de inte kan köra in, de ser ju två filer framför sig.

Hur de som ritat denna cirkulationsplats har tänkt förstår jag inte, att byta rakt över två filer är riktigt korkad design (och lite till).

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Här är den förresten, notera att det bara är två filer i den norra fjärdedelen:
- https://www.google.com/maps/@57.7298322,11.9545898,69m/data=!3m1!1e3!5m1!1e1

Jag kommer i praktiken alltid från söder in i denna och skall rakt över (exempelvis till bilprovningen, eller en bilverkstad) eller till vänster (hemåt). Det är bara de som kommer i den vänstra filen från öster som väjer för bilarna inne i cirkulationsplatsen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
För er som inte känner till rondellen Björn talar om (förmodligen de flesta i landet), så ser det ut så här innan man kommer in i rondellen.

Vägskyltar ovanför väg in i rondell; visar riktningar mot Huddinge, Mässan, Partihallar och Hornstull/Årsta. En fil in, två filer i rondellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fil in i cirkulationsplatsen, men sen finns det två filer i den och då tycker Björn (och troligen ingen annan i hela världen) att man kan ligger mellan filerna.
Så här ser det ut:

Rondellen med två filer, en in i cirkulationsplatsen. Bilar väntar vid sidan och i rondellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här är den förresten, notera att det bara är två filer i den norra fjärdedelen:
- [länk]

Jag kommer i praktiken alltid från söder in i denna och skall rakt över (exempelvis till bilprovningen, eller en bilverkstad) eller till vänster (hemåt). Det är bara de som kommer i den vänstra filen från öster som väjer för bilarna inne i cirkulationsplatsen.
Nu är det ju åtskilliga år sedan jag bodde i Kvillebäcken men den rondellen bör jag ha kört i hundratals gånger (ingo-macken till höger var en av mina standard tankplatser).

Jag kommer inte ihåg några sådana problem..

D Dilato skrev:
Nu är det ju åtskilliga år sedan jag bodde i Kvillebäcken men den rondellen bör jag ha kört i hundratals gånger (ingo-macken till höger var en av mina standard tankplatser).

Jag kommer inte ihåg några sådana problem..
Nu kommer jag inte ihåg när den byggdes om, men det var kanske 10-15 år sedan.

MathiasS MathiasS skrev:
Har du exempel på ett sådant rättsfall?
Japp, det är NJA 1994 s. 591 som är vägledande. Det är ingen uppenbar dom och underinstanserna kom till lite olika slutsatser, men den springande punkten i HD:s dom är att det är körfätsbytet inne i rondellen som avgör, inte vilka regler man eventuellt bröt mot när man körde in i densamma.

”P.R:s färd genom cirkulationsplatsen i vänster körfält har nödvändiggjort ett byte av körfält inför den avsedda avfarten mot Eslöv. Enligt 56 § nämnda kungörelse har han därvid varit skyldig att övertyga sig om att en sådan manöver kunnat ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Utredningen i målet ger inte stöd för andra antaganden än att P.R. brustit i detta hänseende samt att han därigenom ensam vållat sammanstötningen med den av J.P. framförda bilen.”

Notera avsaknaden av diskussion om skyltar och målning. Slutsatsen att dessa är ovidkommande måste ses mot bakgrund av att det argumenterades för att JP låg i fel fil utifrån dessa men att HD inte tog upp det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är egentligen inget konstigt. Det är inte förbjudet att ligga i fel fil när man närmar sig en vanlig plankorsning heller.
Kan man byta till rätt fil så får man göra det, annars får man hålla sig kvar i den felaktiga filen och lösa problemet efter korsningen. I en cirkulationsplats är det ju enklare då man har flera chanser att byta fil och den avfart man vill till återkommer en gång per varv.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Juridiskt kan du ALLTID ligga i höger körfält i rondellen och köra av på vilken avfart du vill.

Vill man vara helt säker så gör man så.
Såvida det inte finns vägmärken eller vägmarkeringar som anger hur man ska köra i de olika filerna. I en typisk tvåfilig cirkulationsplats är det "höger fil går höger och rakt, vänster fil går rakt och vänster". Dessa är att betrakta som påbjuden körriktning, och du kan bli av med körkortet om du kör annorlunda (tex högerfil för vänstersväng eller gör en U-sväng).

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rekommenderade filval, inte påbjudna. Rättsfall visar att man kan köra runt i högerfil i en rondell hur man vill och alla andra har då väjningsplikt mot en. Hur man uppmanas köra av diverse skyltar och filmålningar är helt ointressant rättsligt sett – så länge man håller sin fil har man företräde.

Oavsett vad vi tycker.
Jag ska nyansera det här lite så att det blir begripligare varför det är så. Det jag pratar om är alltså hur ens beteende ger en rättigheter respektive skyldigheter gentemot andra trafikanter. Det utesluter inte att det i sig skulle kunna vara ett bötesbrott att inte följa anvisningarna, men det påverkar alltså inte ansvarsfrågan i kollisionen.

B
Fairlane Fairlane skrev:
För er som inte känner till rondellen Björn talar om (förmodligen de flesta i landet), så ser det ut så här innan man kommer in i rondellen.

[bild]
En fil in i cirkulationsplatsen, men sen finns det två filer i den och då tycker Björn (och troligen ingen annan i hela världen) att man kan ligger mellan filerna.
Så här ser det ut:

[bild]
Varför kan man inte ligga mitt över körfältslinjen, om det nu ofta är nödvändigt för längre fordon att framföras i mer än ett körfält runt en rondell??? Det är ju inte direkt förbjudet att färdas över en icke-heldragen körfältslinje, och det är dessutom tillåtet att byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för andra fordon.

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
Varför kan man inte ligga mitt över körfältslinjen, om det nu ofta är nödvändigt för längre fordon att framföras i mer än ett körfält runt en rondell???
Vad är det för mening med att ligga mitt över körfältslinjen med en personbil?

Att man får göra det när man verkligen måste, exempelvis med en långtradare är en sak, att göra det med en personbil när det verkligen inte behövs är något helt annat.

Körfälten i den cirkulationsplatsen är så breda och diametern är stor så en lastbil med släp klarar av att hålla sin fil. Klarar du inte det med en personbil så kanske det är läge för nya körlektioner.
Det är ju inte direkt förbjudet att färdas över en icke-heldragen körfältslinje, och det är dessutom tillåtet att byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för andra fordon.
Idag ska jag nog köra från Hallunda till Södertälje. Jag ska placera mig i vänsterfil vid Hallunda och accelerera upp till 100,0000 km/h. Sen ska jag hålla den farten exakt hela vägen ner till Södertälje. Jag kommer byta fil under den sträckan så att jag är klar med filbytet när jag är nere i Södertälje.

Eftersom ingen får köra fortare än mig så kan jag ju inte vara ett onödigt hinder. Låter det bra?

• Gilla
  • Älska
orutti och 3 till
  • Laddar…
Varför kan man inte ligga mitt över körfältslinjen, om det nu ofta är nödvändigt för längre fordon att framföras i mer än ett körfält runt en rondell??? Det är ju inte direkt förbjudet att färdas över en icke-heldragen körfältslinje, och det är dessutom tillåtet att byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, om det kan göras utan fara (eller onödigt hinder) för andra fordon.
Vill du veta en hemlighet? Saker kan vara olämpliga även om de inte uttryckligen är förbjudna.

• Gilla
Anders.o93 och 6 till
  • Laddar…
Varför kan man inte ligga mitt över körfältslinje
Om du tycker att det är så svårt att placera och planera din körning så kanske du istället ska åka kommunalt?

• Gilla
  • Älska
orutti och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.