Purre
§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför undviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvandarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Småskalig energiproduktion och distribution är ineffektivt och blir därmed dyrt, samt troligen mer miljöpåverkande än storskalig dito.
Jag var med när vi sänkte reningsverkens avloppsvatten med ngr grader för att plocka ut energi, plockade rätt på överflödsträck i södra sverige för gastillverkning. Byggt små energieffektiva fossilifria anläggningar för hushållsbehov. Effektiviserat turbiner i kraftverk. Byggde alla lokala värmekraftverk. Tillverkat småskaliga vätgasanläggningar etc etc. Då en vatten kW kostade 1 öre och en kluven atom (fussion) 2. Vilken verklighet lever du i, en "mysig" storstadsmiljö med cykelavstånd till kulturevenemangen (fastän ingen cyklar) el i ett energislukande nutidsexpriment benämnd "villa"

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Tittade på Google Streetview och det verkar vara vägbelysning fäst på gamla elledningsstolpar. Behövs säkert särskild behörighet för att byta lampa på de där.

Känns som att orten skulle vara mer behjälpt av en trottoar eller separat gångväg än statlig vägbelysning. Men om det är Trafikverkets väg brukar det va ett himla mek få till trottoar om inte kommunen kan fixa det.

• Haha
maria01
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl en bra förändring?
En ännu bättre förändring vore förstås att göra alla vägar mötesfria, men det lär ju dö en del människor medan den förändringen pågår.
Fråga de som bor där avstånden är oändliga om de tycker 80 är bättre än 100.
Om du missade det så ställde sig hela Norrland upp och sa ifrån när det kom på förslag för några år sen.

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tycker det är dags att stat och kommuner tillsammans pratar ihop sig om vad som ska göras och vem som ska betala.
Väg utan plats för gående och utan belysning är inte rimligt i samhällen. Dvs antingen gångbanor/trottoarer eller god belysning. Helst bägge men man måste ju börja någonstans.
Jag menar har man en "nollvision" bör man ju leva upp till det.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tycker det är dags att stat och kommuner tillsammans pratar ihop sig om vad som ska göras och vem som ska betala.
Väg utan plats för gående och utan belysning är inte rimligt i samhällen. Dvs antingen gångbanor/trottoarer eller god belysning. Helst bägge men man måste ju börja någonstans.
gångbanor måste bli biligast om man räknar på hur mycket elen skullle kosta på 20 år

Purre
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nollvisionen gäller bara bilförare dock. Det visar trafikverket gång på gång med tanke på sina prioriteringar.

https://klimatgranskaren.se/sa-mycket-pengar-satsas-pa-cykel-i-nya-infraplanen/

• Wow
  • Ledsen
mate67 och 1 till
  • Laddar…
P
M mate67 skrev:
Jag var med när vi sänkte reningsverkens avloppsvatten med ngr grader för att plocka ut energi, plockade rätt på överflödsträck i södra sverige för gastillverkning. Byggt små energieffektiva fossilifria anläggningar för hushållsbehov. Effektiviserat turbiner i kraftverk. Byggde alla lokala värmekraftverk. Tillverkat småskaliga vätgasanläggningar etc etc. Då en vatten kW kostade 1 öre och en kluven atom (fussion) 2.
Jaha? Hur är det relevant?
M mate67 skrev:
Vilken verklighet lever du i, en "mysig" storstadsmiljö med cykelavstånd till kulturevenemangen (fastän ingen cyklar) el i ett energislukande nutidsexpriment benämnd "villa"
Jag bor på landet, mitt i "spenaten". Cyklar gör jag bara inomhus utan att komma nånvart.

• Gilla
mate67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.