2 115 läst ·
65 svar
2k läst
65 svar
Hur drar jag nätverkskabel från tvättstugan nere till kontor uppe?
Hej! Har routern och nätverk i tvättstugan på nedervåningen och vill dra nätverkskabel upp till kontoret på övervåningen.
Huset har rör för centraldammsugare. Telefonjack och antennuttag finns även i kontoret jag vill dra till. Kan jag på något sätt nyttja något av detta för att dra en kabel dit?
Ska jag ta nytta av vinden på något sätt och dra där över och sedan ned till rummet?
Detta är uttag som finns i kontoret på övervåningen:
Jag hittade dessa kablar bakom en lucka i tvättstugan: (Vad är det?)
Här är en annan bild i tvättstugan:
Här är precis utanför tvättstugan på andra sidan väggen från föregående bild:
Här är övervåning precis ovanför tvättstugan:
Har ni några bra tips, råd eller kloka idéer kring hur jag bäst drar nätverk till kontoret?
Huset har rör för centraldammsugare. Telefonjack och antennuttag finns även i kontoret jag vill dra till. Kan jag på något sätt nyttja något av detta för att dra en kabel dit?
Ska jag ta nytta av vinden på något sätt och dra där över och sedan ned till rummet?
Detta är uttag som finns i kontoret på övervåningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade dessa kablar bakom en lucka i tvättstugan: (Vad är det?)
Logga in
Skapa konto
Här är en annan bild i tvättstugan:
Logga in
Skapa konto
Här är precis utanför tvättstugan på andra sidan väggen från föregående bild:
Logga in
Skapa konto
Här är övervåning precis ovanför tvättstugan:
Logga in
Skapa konto
Har ni några bra tips, råd eller kloka idéer kring hur jag bäst drar nätverk till kontoret?
Det man ser där är huvudjordningsskena som är till för att ha en enda punkt för all elektrisk potential i huset.P Phill3 skrev:
Sen misstänker jag att det svarta grova kan vara en kabel som matar husets elcentral, eller så kan det vara en matning till en annan central (till garage, friggebod osv)
Oavsett, så tror jag inte att detta är något ställe som du hittar lösningen på ditt problem.
De övriga bilderna har jag lite svårt att 'tolka', dvs är man inte på plats så är det svårt att förstå exakt hur det ser ut.
Troligtvis är det ingen jättesvår sak att få fram nätverk som du vill, då det ligger så nära varandra, bara ett våningsplan mellan.
Självklart!Mikael_L skrev:
Nedervåning
Logga in
Skapa konto
Övervåning
Logga in
Skapa konto
Övervåning. Vill typ dra kabel genom dammsugaruttaget märkt (O). Tips för att dra den till X?
Logga in
Skapa konto
Ja. Jag drog ut mina för att dra nätverkskabel. Men du måste ta reda på vart de går (och telefon går ofta seriekopplat så man behöver en massa switchar mellan om man vill att alla gamla uttag ska få nätverk). Bäst vore om alla uttag är parallelkopplade till samma punkt. Antennkabel är ofta det, men typ till vinden (och där vill man inte ha en switch stående permanent, så det blev i mitt fall att dra kabeln från vardagsrummet nedre plan till vinden och sedan till vardagsrummet övre plan för att koppla ihop de två punkterna).P Phill3 skrev:
Men finns telefon eller antenn nära tvättstugan?
Aha, jag trodde att det skulle till sovrummet närmast, efter bilderna i ditt första inlägg.P Phill3 skrev:
Jag undrar om jag inte först skulle undersöka var telefonuttagen är och hur de är hopkopplade...
För ni använder väl inte dessa idag!?
Det brukar ju vara draget en ledning mellan uttagen i en slinga, och de trådarna använder man ju dessutom gärna som dragtråd.
Börja med att kolla om det finns ett telefonuttag på någon lämplig plats på nedervåningen, som det går att börja med att gå in med nätverkskabeln.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Ser väldigt mycket ut som en inkommande antennkabel med koaxial T-koppling (rött). Typisk flätad skärm under manteln (grönt). Dessa matar sedan ut till två antennuttag i huset. Det går nog att knô i en en tunn Cat5e nätverkskabel i samma rör. Om TS inte vill avveckla antennuttaget helt och använda enbart för nätverk.Mikael_L skrev:
Logga in
Skapa konto
Mmm, jag började själv fundera i de banorna, för jag tyckte att jag skymtade samma sak.Johan Gunverth skrev:
Ser väldigt mycket ut som en inkommande antennkabel med koaxial T-koppling (rött). Typisk flätad skärm under manteln (grönt). Dessa matar sedan ut till två antennuttag i huset. Det går nog att knô i en en tunn Cat5e nätverkskabel i samma rör. Om TS inte vill avveckla antennuttaget helt och använda enbart för nätverk.
[bild]
Jag trodde först (igår natt) att den svarta var en jordkabel, som antingen drog iväg till en friggebod, garage el dyl, eller möjligen inkommande matning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Kanske t.o.m. är kabel-TV med tanke på det lämnade svarta dragsnöret. Då bör man sätta en terminering där istället för T-koppling (?) för att inte störa anläggningen uppströms. Om man kopplar ur vill säga.
Redigerat:
Är det träpanel på huset? Min erfarenhet är att det enklaste sättet att ta sig mellan våningar är under träpanelen. Jag börjar ha några kablar under den numera: Elmatningen till gäststugan, elmatningen till laddbox 1, elmatningen till laddbox 2, nätverkskabel till tre olika ställen mm.
Men jag har även nätverkskabel i telefonrören. Där kan jag tipsa om att det finns korta platta patch kablar som man kan använda för att bygla in och ut till dess att man behöver en switch på platsen i framtiden. Klart värt att beställa en bunt sådana. Förresten, jag har även nätverkskabel i rören där koax gick. Jag har nätverk till de flesta rummen i huset.
Ett annat tips, det är väldigt smidigt att borra hål genom botten på en dosa för TV eller telefon och då hitta vart man kommer ut på andra sidan väggen. Sedan sätter man en Rotdosa där och drar vidare ledningen. På med ett täcklock på den första dosan och man har en helt ny placering.
Den som tar över huset efter mig i framtiden måste ju fundera över varför jag har Ethernet i alla rum och ibland i två uttag i samma rum...
Men jag kan lova att jag har inga frysningar när jag streamar TV. Eller när jag har teammöten, inte pga trådlös teknik i min ände i alla fall.
Men jag har även nätverkskabel i telefonrören. Där kan jag tipsa om att det finns korta platta patch kablar som man kan använda för att bygla in och ut till dess att man behöver en switch på platsen i framtiden. Klart värt att beställa en bunt sådana. Förresten, jag har även nätverkskabel i rören där koax gick. Jag har nätverk till de flesta rummen i huset.
Ett annat tips, det är väldigt smidigt att borra hål genom botten på en dosa för TV eller telefon och då hitta vart man kommer ut på andra sidan väggen. Sedan sätter man en Rotdosa där och drar vidare ledningen. På med ett täcklock på den första dosan och man har en helt ny placering.
Den som tar över huset efter mig i framtiden måste ju fundera över varför jag har Ethernet i alla rum och ibland i två uttag i samma rum...
Men jag kan lova att jag har inga frysningar när jag streamar TV. Eller när jag har teammöten, inte pga trådlös teknik i min ände i alla fall.
Jag drog ur antenn och telefon ledning ur Jack och ersatte med nätverk, ändå inget som kommer användas och det håller på avvecklas. Man får i 2 st slimmade cat6 i 16mm rör, ha på lite glidmedel.
https://www.elbutik.se/product.html...Zfvbjmt0xN9U1jrHGq79QxzpfCzUrdIMaAmCqEALw_wcB
Och eftersom min fiber kommer in i hallen på nedervåningen och tv, och all utrustning är på övervåningen så satte jag ett uttag vid fiber box, kopplade där emellan med patch kabel, sedan drog jag kabel till övervåningen till uttag och patch kabel till router
https://www.elbutik.se/product.html...Zfvbjmt0xN9U1jrHGq79QxzpfCzUrdIMaAmCqEALw_wcB
Och eftersom min fiber kommer in i hallen på nedervåningen och tv, och all utrustning är på övervåningen så satte jag ett uttag vid fiber box, kopplade där emellan med patch kabel, sedan drog jag kabel till övervåningen till uttag och patch kabel till router
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 720 inlägg
Samma här, gick delvis via telefonrören, och på några ställen via antennrören (dessa gick från vinden.)
Kunde på ett ställe gå ner från vind till ett hyfsat centralt telerör och ta mig vidare därifrån.
Kunde på ett ställe gå ner från vind till ett hyfsat centralt telerör och ta mig vidare därifrån.
Ja, det finns ett telefonuttag utanför tvättstugan i vardagsrummet. Antenn finns på motsatt sida i vardagsrummet på nedervåning. Det är alltså under kontoret som jag vill dra till.S sjoelund skrev:Ja. Jag drog ut mina för att dra nätverkskabel. Men du måste ta reda på vart de går (och telefon går ofta seriekopplat så man behöver en massa switchar mellan om man vill att alla gamla uttag ska få nätverk). Bäst vore om alla uttag är parallelkopplade till samma punkt. Antennkabel är ofta det, men typ till vinden (och där vill man inte ha en switch stående permanent, så det blev i mitt fall att dra kabeln från vardagsrummet nedre plan till vinden och sedan till vardagsrummet övre plan för att koppla ihop de två punkterna).
Men finns telefon eller antenn nära tvättstugan?
I antenndosan på kontoret så skruvade jag upp och då går ena kabeln nedåt och ena uppåt. Ruckar jag på den så kan jag höra att det rasslar till höger.
Drömmen hade ju varit att dra genom antennröret, men fattar inte hur jag ska lyckas hitta var den går.
Tips hur jag ska hitta var antennkabeln leder?J J-banan skrev:Jag drog ur antenn och telefon ledning ur Jack och ersatte med nätverk, ändå inget som kommer användas och det håller på avvecklas. Man får i 2 st slimmade cat6 i 16mm rör, ha på lite glidmedel.
[länk]