5 016 läst ·
98 svar
5k läst
98 svar
Trafikverket ska släcka ner vägbelysningen i 100-tals byar
Det är samma sak med VA, fjärrvärme osv där det kan finnas en ventil i gatan, flödesmätare eller annat, lyse som alltid är släckt, en värmefläkt och något vägguttag som aldrig används. Det måste sitta elmätare även på dessa saker. Att betala 5000kr/år i fast kostnad eller någon annan hittepåsumma som räknas upp med något index årligen är inte godkänt.M mate67 skrev:Klart när vi har scabblat med de elpriser vi har idag + avkastning bolagen behöver redovisa för styrelsen, gissar nu. Men vi kan om vi bara vill, ta tillbaka kraften där den hör hemma, d v s tillbaks till glesbygden. Var med sent 80-tal när det gjordes ett försök att "köpa" tillbaks kraften i Jämtland, Persson Invest var inblandad bl a. Har för mig att de kom till strax under 2% efter många försök. 100% är ett betydligt bättre mål för den generation som växer upp idag tycker jag. Rätt skall vara rätt enligt mig.
Om du tror att "de släppte ju inte ut ett nada" behöver du nog läsa på. Förr "släpptes ut" kreosot, asbest, oljor, tungmetaller, arsenik mm.M mate67 skrev:Vadå milljöpåverkan? de släppte ju inte ut ett nada och de moderniteter vi omger oss med idag, spolar skit kilometervis o pumpar vatten likaså, Vari ligger "bekvämligheten" med det. Går att leva otroligt flott, och betydligt bättre, idag med enkla metoder och modern teknik. Att bygga ett stort energikrävande hus idag tror jag nästa generation ser igenom. Ta bara materielet som ska fraktas fram för det (miljöpåverkan). Småskalighet, ta tillbaka energikällorna till lokalbefolkningen, ägandeskap etc så kan nog de urbaniserade storstadsborna sitta där o trängas i köerna, de välavlönade jobben, å fundera på vilket stimuli som skall tillfredsställas idag. Behövs ingen sjukvård då, för folk hade varit friska både i kropp o knopp. Lärande går att sköta småskaligt modernt och skärmbaserat idag.
Vilket vi på många ställen har problem med idag.
Jag pratar inte om kapitalisterna utan folket. Titta på en torpare/självförsörjare för 100 år sedan. Vad gjorde de för påverkan i miljön? Sen att vi blev intvingad i det moderna samhället för att sko några få är ett annat kapitel. Ett experiment de i framtiden kommer genomskåda.TRJBerg skrev:
Klart det fanns okunskap under industrialiseringen. Om hundra år kommer det fasas över elbilsexperimentet (igen), energiomvandlingen, livsmedelstillverkningen, konsumtionen etc.
Fanns ju fler elbilar än petroliumdrivna slutet 1800 å L M Eriksson ringde ju med sin "mobila" telefon i början på 1900-talet. Var ju bara att hänga upp en tråd ute på landet, när som, för att förmedla sig.
Var på ett möte för en herrans massa år sedan där den lokala fjärrvärmeleverantören informerade att de nu släppt nätet fritt, fri konkurrens. Vilket skämt.Purre skrev:
Det är samma sak med VA, fjärrvärme osv där det kan finnas en ventil i gatan, flödesmätare eller annat, lyse som alltid är släckt, en värmefläkt och något vägguttag som aldrig används. Det måste sitta elmätare även på dessa saker. Att betala 5000kr/år i fast kostnad eller någon annan hittepåsumma som räknas upp med något index årligen är inte godkänt.
En tid senare höjdes den fasta avgiften enormt. För att "straffa" de som "snålade med fjärrvärmen". Från en dag till en annan höjde jag uppvärmningskostnaderna med 1/3-del. De som förbrukade/slösade mycket tjänade de ju redan på och de som tilläggs isolerade, bytte fönster etc lyckades de också suga ur i och med den rokaden.
VA ska vi inte prata om, jobbat i den branschen. Där finns det mycket som behöver rättas till både för miljön och kostnad för konsument.
Det behövs ett upprop från folket mot både det ena och andra som har missbrukats och misskötts den senaste tiden. Folk måste öppna ögonen, annars drabbas vi av inkompetensen som sprider sig i det offentliga och statliga där verklighetsfrånvaron får fotfäste ju längre vi håller käften. Kliv upp nu och gör edra röster hörda gott folk. Acceptera inte vilken dumhet som helst.
Då avslutar jag mina insektsteorier och hänvisar till en annan publikation, med mer vetenskaplig bakgrund än vad tidigare publikation Länstyrelsen lyckades åstadkomma. Sen är det bara att sätta sig i en flygfarkost och ta ett varv runt klotet, så ser ni vad otroligt mycket artificiellt ljus vi skapar på planeten idag nattetid, till vilken nytta? Ok, jag köper "säkerhet", men till vilken kostnad, för våra insekter? Hugg i er.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-samlas-insekter-runt-starka-ljuskallor-de-blir-lurade
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-samlas-insekter-runt-starka-ljuskallor-de-blir-lurade
Tyvärr sprider SVT delvis desinformation här kring den vetenskapliga studien. Vi har diskuterat denna studie och vetenskapliga publikation och den visar motsatsen. Den visar att insekter inte reagerar på LED-belysning. De kan inte detektera den. Här är förklaringen:M mate67 skrev:Då avslutar jag mina insektsteorier och hänvisar till en annan publikation, med mer vetenskaplig bakgrund än vad tidigare publikation Länstyrelsen lyckades åstadkomma. Sen är det bara att sätta sig i en flygfarkost och ta ett varv runt klotet, så ser ni vad otroligt mycket artificiellt ljus vi skapar på planeten idag nattetid, till vilken nytta? Ok, jag köper "säkerhet", men till vilken kostnad, för våra insekter? Hugg i er.
[länk]
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-miljoproblem-slu.464915/page-2#post-5616167
Man måste vara mycket vaksam på SVTs och SRs vetenskapsbevakning eftersom de saknar redaktionell kompetens att förstå studierna. De kan helt enkelt inte läsa och förstå vetenskapliga publikationer in house och går då på press-releaser skrivna av kommunikatörer (som heller inte förstår naturvetenskap).
Ja, man får väl hoppas att det sitter en liten vetenskaplig delegation på VV som inte gör ngt annat än utreder vägbelysningars fara eller ej.Claes Sörmland skrev:
Tyvärr sprider SVT delvis desinformation här kring den vetenskapliga studien. Vi har diskuterat denna studie och vetenskapliga publikation och den visar motsatsen. Den visar att insekter inte reagerar på LED-belysning. De kan inte detektera den. Här är förklaringen:
[länk]
Man måste vara mycket vaksam på SVTs och SRs vetenskapsbevakning eftersom de saknar redaktionell kompetens att förstå studierna. De kan helt enkelt inte läsa och förstå vetenskapliga publikationer in house och går då på press-releaser skrivna av kommunikatörer (som heller inte förstår naturvetenskap).
Märker själv att jag saknar förlusten av mörker, mer ju äldre jag blir. Omger mig oftast med levande ljus och eldar för att umgås och verka. Både hemma och i naturen. Denna natur som vi laborerar med, försöker tukta, avlägsnas från, skräms av. Vindars brus, djurens läten, tystnaden (också en förorening, stadslarmet som ökar) och energin naturen ger oss bara vi öppnar famnen. Påfyllning och hopp, för att orka med den utveckling som i mångt och mycket går i rätt riktning, men oj vad mycket som går/görs fel.
Jag hoppas verkligen att vi kommer i samsyn framgent, väg belysning, energi etc, så fler ser fördelarna att lämna den kommersiella smältdegel stadskärnorna håller på att förvandlas till. Landsbygden behövs både för mänskligheten och vårs överlevnad. Värna den, som ni lovat så länge nu, annars klipper vi kablarna som håller cirkusen igång.
Om insekter svärmar runt ljus borde det räcka med att du går ut på kvällen, tänder en ledlampa och väntar en liten stund för att observera fenomenet.M mate67 skrev:Ja, man får väl hoppas att det sitter en liten vetenskaplig delegation på VV som inte gör ngt annat än utreder vägbelysningars fara eller ej.
Märker själv att jag saknar förlusten av mörker, mer ju äldre jag blir. Omger mig oftast med levande ljus och eldar för att umgås och verka. Både hemma och i naturen. Denna natur som vi laborerar med, försöker tukta, avlägsnas från, skräms av. Vindars brus, djurens läten, tystnaden (också en förorening, stadslarmet som ökar) och energin naturen ger oss bara vi öppnar famnen. Påfyllning och hopp, för att orka med den utveckling som i mångt och mycket går i rätt riktning, men oj vad mycket som går/görs fel.
Jag hoppas verkligen att vi kommer i samsyn framgent, väg belysning, energi etc, så fler ser fördelarna att lämna den kommersiella smältdegel stadskärnorna håller på att förvandlas till. Landsbygden behövs både för mänskligheten och vårs överlevnad. Värna den, som ni lovat så länge nu, annars klipper vi kablarna som håller cirkusen igång.
Fota gärna resultatet och lägg upp det här för allmän beskådan.
På tal om insekter och att de bara ser UV-ljus.
Jag gjorde världens tabbe för kring fem år sen och köpte två nya mygglampor. De hade LED-ljuskälla istället för lysrör. Toppen tänkte jag för de håller länge och är energieffektiva. Det var bara det där att den kinesiska tillverkaren hade satt vanliga blå LED-lampor, troligen standard 450 nm i fällan som myggor inte kan se. Jag lyckades fånga en enda mygga på en hel säsong med två fällor. Myggorna såg inte fällan.
De gick till sopstationen efter det och jag köpte sen nya UV-lysrör till mina gamla högeffektiva myggfällor som skördar mängder av myggoffer varje sommarkväll. Den här modellen som faktiskt fungerar för den strålar UV-ljus:
Jag gjorde världens tabbe för kring fem år sen och köpte två nya mygglampor. De hade LED-ljuskälla istället för lysrör. Toppen tänkte jag för de håller länge och är energieffektiva. Det var bara det där att den kinesiska tillverkaren hade satt vanliga blå LED-lampor, troligen standard 450 nm i fällan som myggor inte kan se. Jag lyckades fånga en enda mygga på en hel säsong med två fällor. Myggorna såg inte fällan.
De gick till sopstationen efter det och jag köpte sen nya UV-lysrör till mina gamla högeffektiva myggfällor som skördar mängder av myggoffer varje sommarkväll. Den här modellen som faktiskt fungerar för den strålar UV-ljus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
glöm inte klippa större hål i gallret så funkar den perfekt till getingar medClaes Sörmland skrev:
På tal om insekter och att de bara ser UV-ljus.
[bild]