Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det sitter en hel del miljöengagerade medarbetare på inte minst våra länsstyrelser som utgår i sin världsbild att det finns miljöproblem som de kan lösa genom myndighetens intervention, t ex genom information eller förbud. De arbetar heltid med att sprida det budskapet och att lobba och opinionsbilda för mer makt och resurser till sin verksamhet. Det är handen som föder dem. Inget konstigt med det.

Kravet på saklighet gör att myndigheten ska referera till vetenskapliga publikationer om de vill göra påståenden i den naturvetenskapliga sfären. Vad medarbetarna på någon myndigheten känner eller tror är inte något som alls bör spridas till allmänheten, det kan stanna i fikarummet. Det ligger inte i allmänhetens intresse att myndigheter sprider desinformation.
Klart jag vet att myndigheter fars med inkompetens och agendor över deras kunskapsbank men jag tror, och hoppas, att de verkar för att rätta till det om inte förr så åtminstone snarare. Handlar mångt och mycket om ledningen, som brister som det även gör bland mången andra statliga förvaltningar. Det är vi som medborgare som behöver ställa betydligt högre krav på dessa institut, så våra liv blir lite drägligare.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]

[bild]
Det ser ut som en gammal lysrörslampa. De hade UV-ljus som insekterna kan se.

M mate67 skrev:
Att det sitter ett gäng hittepåare på våra myndigheter, som bara vill hitta på jävelskaper.
Hittepåarna på myndigheterna ser nog inte själva sina påhitt som jävelskaper men i övrigt är du något på spåren...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som en gammal lysrörslampa. De hade UV-ljus som insekterna kan se.
Jag har personligen för ganska kort tid sedan sett liknande svärmar runt det som definitivt har varit en LED-ljuskälla.

Sen håller jag inte med om lysrörslampa för ljuskällan på bilden tycker jag ser ut som en typisk LED-ljuskälla. Bortsett från texten är den väl rätt lik denna exempelvis?

Screenshot_2026-05-08_13-46-20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har personligen för ganska kort tid sedan sett liknande svärmar runt det som definitivt har varit en LED-ljuskälla.
Hur vet du att de ser ljuset och inte värmestrålningen? Typiskt sett ser de långvågigt UV-ljus och IR-strålning men inte ljuset som ligger mellan de våglängderna.

Alfredo Alfredo skrev:
Hittepåarna på myndigheterna ser nog inte själva sina påhitt som jävelskaper men i övrigt är du något på spåren...
Claes och Alfredo, snart över 70000 inlägg, jises. Det här forumet slank jag in på när jag byggde mitt hus själv för en himla massa år sedan. Har jobbat inom de flesta yrkeskategorier under mitt leverne och, det tog nästan 50 år, kommit fram till att det man idag försöker uppfinna, igen, redan har uppfunnits. Idag tror vi att vi vet bättre men lord vad vi har tappat kunskap de sista jordevarven. Backa banden och ni kommer se hur enkelt och självklart man löste livet förr, både vad gäller teknik och effektivitet.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hur vet du att de ser ljuset och inte värmestrålningen?
Det vet jag givetvis inte. Jag har bara beskrivet de svärmar av termiter som jag ofta ser runt LED-ljuskällor. Vad mig anbelangar kan det vara doften eller sockelns färg de gillar...

M mate67 skrev:
Vi har tittat på ledlampor idag och de är fulla med felaktiga ljus, konstiga frekvenser, grundade på billiga och felaktiga komponenter, okunskap bland tillverkare. Jobbar med sånt till vardags. Ska kika på din länkade artikel senare, hinner inte för stunden.
Idag blev jag länkad av Gemini till min egna tråd här på BH... Så visst får man värdera källorna.

Redigerat:
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M mate67 skrev:
Claes och Alfredo, snart över 70000 inlägg, jises. Det här forumet slank jag in på när jag byggde mitt hus själv för en himla massa år sedan. Har jobbat inom de flesta yrkeskategorier under mitt leverne och, det tog nästan 50 år, kommit fram till att det man idag försöker uppfinna, igen, redan har uppfunnits. Idag tror vi att vi vet bättre men lord vad vi har tappat kunskap de sista jordevarven. Backa banden och ni kommer se hur enkelt och självklart man löste livet förr, både vad gäller teknik och effektivitet.
Man ska nog inte skönmåla gamla levnadssätt och lösningar. På den tiden var de flesta otrevligt fattiga och miljön var inte något man prioriterade. Man kan nog leva delvis miljövänligt på gammalt vis, var något reportage nyligen om en familj som valde att inte ha el, indraget vatten och någonsomhelst modern värme - de eldade i spisen. Men alla sådana boenden/levnadssätt är ju omgivna av det moderna samhället. Tänker på hälsovård, skolor, vägnät etc. Och det samhället är byggt på höga skatteinkomster från en överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen. O s v.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M mate67 skrev:
Se senare svar
Jag syftade på en vetenskaplig källa, inte en powepoint full av känslor och bilder från shutterstock.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man ska nog inte skönmåla gamla levnadssätt och lösningar. På den tiden var de flesta otrevligt fattiga och miljön var inte något man prioriterade. Man kan nog leva delvis miljövänligt på gammalt vis, var något reportage nyligen om en familj som valde att inte ha el, indraget vatten och någonsomhelst modern värme - de eldade i spisen. Men alla sådana boenden/levnadssätt är ju omgivna av det moderna samhället. Tänker på hälsovård, skolor, vägnät etc. Och det samhället är byggt på höga skatteinkomster från en överväldigande majoritet av den vuxna befolkningen. O s v.
Vadå milljöpåverkan? de släppte ju inte ut ett nada och de moderniteter vi omger oss med idag, spolar skit kilometervis o pumpar vatten likaså, Vari ligger "bekvämligheten" med det. Går att leva otroligt flott, och betydligt bättre, idag med enkla metoder och modern teknik. Att bygga ett stort energikrävande hus idag tror jag nästa generation ser igenom. Ta bara materielet som ska fraktas fram för det (miljöpåverkan). Småskalighet, ta tillbaka energikällorna till lokalbefolkningen, ägandeskap etc så kan nog de urbaniserade storstadsborna sitta där o trängas i köerna, de välavlönade jobben, å fundera på vilket stimuli som skall tillfredsställas idag. Behövs ingen sjukvård då, för folk hade varit friska både i kropp o knopp. Lärande går att sköta småskaligt modernt och skärmbaserat idag.

M mate67 skrev:
Behövs ingen sjukvård då, för folk hade varit friska både i kropp o knopp.
Medellivslängden var inte precis bättre förr…

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Medellivslängden
Vad har den med saken att göra. Klart vi har pikat (går inte att leva länge, framför en skärm) redan men med modern teknik kommer vi leva hur länge som helst framöver. Men till vilken kostnad, till vilken nytta. Vem blir gladare av det? Få barnbarnbarnbarnsbarn, blir vi "lyckligare" då?

Purre
Inte läst 5 sidor nu men tror detta till viss del hänger ihop med att man inte längre kan betala elbolagen en fast avgift per år som utgår från någon schablon. Samma sak med annan infrastruktur nämligen utan nu måste man registrera ett abonnemang och elmätare ska monteras osv.

• Ledsen
karlmb
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Inte läst 5 sidor nu men tror detta till viss del hänger ihop med att man inte längre kan betala elbolagen en fast avgift per år som utgår från någon schablon. Samma sak med annan infrastruktur nämligen utan nu måste man registrera ett abonnemang och elmätare ska monteras osv.
Klart när vi har scabblat med de elpriser vi har idag + avkastning bolagen behöver redovisa för styrelsen, gissar nu. Men vi kan om vi bara vill, ta tillbaka kraften där den hör hemma, d v s tillbaks till glesbygden. Var med sent 80-tal när det gjordes ett försök att "köpa" tillbaks kraften i Jämtland, Persson Invest var inblandad bl a. Har för mig att de kom till strax under 2% efter många försök. 100% är ett betydligt bättre mål för den generation som växer upp idag tycker jag. Rätt skall vara rätt enligt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.