33 084 läst ·
66 svar
33k läst
66 svar
Trädstam över tomtgräns
Enkelt fall, om vi bildligt rätar upp staketet och drar en lodrät linje från det så har grannen ca 3 meter stam med långt diagonalt kapsnitt och TS resten
Det där är ett solklart fall av att ta bort det som hänger över, eftersom jag förstått att TS påpekat det tidigare är det väl bara att kapa.
Det där är ett solklart fall av att ta bort det som hänger över, eftersom jag förstått att TS påpekat det tidigare är det väl bara att kapa.
Grannen är ägare till hela trädet eftersom det står rotat på hans fastighet och är en del av den. Så det handlar mer om vad TS har rätt att göra med grannens träd.mikethebik skrev:
Jag är som sagt osäker på om lagstiftaren menade att det var tillåtet att man kapar stammen på ett träd och inte bara gren eller rot i dess smala bemärkelse. Jag tror det är tanken med lagen efter att ha läst propositionen, den växtlighet som tränger in över gränsen får kapas om den orsakar olägenhet och grannen har beretts möjlighet att göra det själv.
Det där trädet hade jag inte heller velat ha kvar. Att det dessutom är en tall gör inte beslutet svårare.
Ett tips på hur du har ihjäl trädet är att lägga en presenning på din sida av staketet, stor nog att täcka kanske 10 m2. Vänta ett år, så kommer trädet att dö.
Vi gjorde så av misstag med en tall på vår tomt. Framför den på gräsmattan lade vi en presenning och en massa byggmaterial på den. Bygget drog ut på tiden ca 12 månader och sen efter ca 1 år var tallen helt gul. Uppenbarligen hade den törstat ihjäl och de rötter som låg utanför presenningen var inte tillräckliga för att ge den vatten.
Enklaste sättet är nog ändå motorsågen. Nu har ni ju uppenbarligen en konflikt då grannen inte vill medverka till en nedtagning varje normalt funtad människa inte hade haft några problem med.
/S
Ett tips på hur du har ihjäl trädet är att lägga en presenning på din sida av staketet, stor nog att täcka kanske 10 m2. Vänta ett år, så kommer trädet att dö.
Vi gjorde så av misstag med en tall på vår tomt. Framför den på gräsmattan lade vi en presenning och en massa byggmaterial på den. Bygget drog ut på tiden ca 12 månader och sen efter ca 1 år var tallen helt gul. Uppenbarligen hade den törstat ihjäl och de rötter som låg utanför presenningen var inte tillräckliga för att ge den vatten.
Enklaste sättet är nog ändå motorsågen. Nu har ni ju uppenbarligen en konflikt då grannen inte vill medverka till en nedtagning varje normalt funtad människa inte hade haft några problem med.
/S
Så du tror inte att trädet kan ta skada av att man tar bort en rot?Nötegårdsgubben skrev:
Jag tillhör dem som inte tror det, men jag tror inte heller att det spelar någon större roll.
Jag tror att det är begränsat till rot och gren för att inte den ekonomiskt värdefulla huvudstammen ska få förstöras av en granne (TS i det här fallet). Men man kan också argumentera för att ägarens rätt att själv åtgärda en gränsöverträdelse ju löser samma sak – det är också ett rimligt argument.
Nåväl, om vi utgår från virkesvärdet åsamkar man grannen ingen ekonomisk skada om man tar ner vi trädet och kapar upp det i timmerlängder åt grannen. Inget finns att stämma för då ingen ekonomisk skada skett.
Mot det kan man ställa den lite nyare villaområdesinställningen att även träd som tallar har ett högre värde än timmervärdet. En period dömde vissa domstolar så, extremast enligt Alnarpsmodellen. Det är nu korrigerat till en rimligare modell. Den utgår från fastighetsvärdet och påverkan på det om trädet försvinner. Givet dess lutning och påverkan på staketet skulle jag bedöma det som närmast positivt…
Så med reservation för att jag inte tycker att man ska förstöra andras egendom tror jag att TS rättsligt skulle komma relativt väl ut ur även en sådan sak.
Det är till och med så att även om det inte skulle dö av att ta bort en större rot så kan det få sämre fäste i marken och då lättare fällas i starkare vindar. Om det faller så blir det mest sannolikt på trädägarens mark…
Att ta bort rötter påverkar men just tall har pålrot, självklart kan det skilja sig beroende av växtplats. Men det är därför tallar oftare bryts av än granar.Nissens skrev:
Om det sedan påverkar i ts fall, det vet ingen av oss.
Och finns det inget kvar av den tallens topp, lär den gå över ts fastighet utifrån hur den lutar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Det gäller inte inom ett normalt villaområde, för det är alltid grannar inom fem meter på de flesta normala villatomter inom kvarter.T Taxture skrev:
Sex månader??? En månad sedan kapas tallen. Varför skulle man vänta ett halvår?A AndersS skrev:Om vi utgår från att staketet är fastighetsgräns är merparten av tallen på er fastighet.
Utifrån bilden förstår jag inte grannens krav på att behålla tallen.
Vad har grannen för åsikt om trädet? Har grannen någon nytta av tallens krona, t.ex. skugga?
Men lämna in en dokumenterad begärelse att ta bort de delar av tallen som är på er fastighet, avvakta sex månader. Sedan hade åtminstone jag rensat bort alla grenar på er fastighetssida, bör bli samtliga, med hjälp av arborist.
Hade även informerat grannen om att tallen var en risk för er fastighet.
Det är en vanligt förekommande rekommendation utifrån att ägaren ska kunna göra det, ev. lämplig årstid, etc.Patrik V. skrev:
Skulle det bli ett rättsfall så kan det vara skönt att man gjort det under rimliga förhållanden.
Men du väljer ju självklart själv, men ger man råd bör de ha någon bakgrundsfakta.
Ja skulle detta bli ett rättsfall för att man gett grannen en månad på sig att kapa en tall som är till 90 % på min mark, skulle jag gladeligen infinna mig i den rättssalen.A AndersS skrev:
De där 6 mån låter för mig orimligt mycket. I det här fallet ska ju tallen dödas och det finns ingen åtgärd grannen kan genomföra som räddar tallen. Därmed är det ju mer en formsak om grannen vill fälla den själv eller inte. Så två veckor är väl då en rimlig tid att bereda grannen möjlighet att göra det?
Jag har för mig att lagstiftaren inte tänkte sig brevväxling utan ett samråd, att grannen är med när åtgärden utförs. På så sätt kan grannen få vene i rätt längder och slippa annan skada på sin fastighet vid åtgärden.
Men nu tar jag det ur minnet. Det var ett tag sedan jag läste propositionen. Förra tråden om detta ämne.
Jag har för mig att lagstiftaren inte tänkte sig brevväxling utan ett samråd, att grannen är med när åtgärden utförs. På så sätt kan grannen få vene i rätt längder och slippa annan skada på sin fastighet vid åtgärden.
Men nu tar jag det ur minnet. Det var ett tag sedan jag läste propositionen. Förra tråden om detta ämne.
Du kan inte ta ned trädet enligt jordabalken 3:2. Ansök om föreläggande i byggnadsnämnden för att få grannen att ta ned trädet:A Anders Vicki skrev:Min granne har på sin tomt ett stort lövtråd vars stam har växt så att en stor del lutar över staketet in på min tomt. Lutningen är så kraftig att stammen sticker in cirka 1,5 meter. Därutöver sticker grenarna in ännu mer. Detta är till start bekymmer för mig, för jag har andra planerar för denna del av tomten.
Min granne vägrar att medverka tiill någon åtgärd. Istället hotar han med rättsliga åtgärder om jag kapar någon del på trädet.
Jag vet att man kan kapa grenar som sticker över tomtgränsen, men hur är det med en trädstam? Finns det någon bestämmelse eller praxis?
https://zeijersborger.se/fraga-advokaten/far-grannens-trad-skugga-min-tomt/