Inte ovanligt att tomtgränsen är fel på kartorna, så även på lantmäteriets. Vårat hus låg knappt på tomten enligt lantmäteriets kartor (inget jätteproblem då det är mina föräldrars mark runtomkring). Löste det genom att meddela lantmäteriet så rättade de till det.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
SarB
Hep Hep skrev:
Det behöver inte vara något problem i praktiken. Vårt förra hus låg på en liten kulle med åkrar och fält runt. Vi ägde formellt en mindre del av kullen, men sedan länge hade den använts som både trädgård och vedodling för huset. För att vara säkra kollade vi med de olika ägarna till kullen. En tyckte att det var bra att vi gallrade och gjorde ved av träden och den andra fick vi jobba för att övertyga om att han verkligen ägde mark där. Det kan mycket väl bli så för er också.
Blir ju problem den dagen någon inte tycker det är ok längre eller när nya ägare kommer in i bilden.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Absolut finns risken, men om det handlar om en bit av en större fastighet som ligger i någon avkrok är den risken nog rätt liten.
 
B
Hep Hep skrev:
Absolut finns risken, men om det handlar om en bit av en större fastighet som ligger i någon avkrok är den risken nog rätt liten.
Säg inte det det finns Svenska avundsjukan och det finns okunniga myndigheter....
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
Säg inte det det finns Svenska avundsjukan och det finns okunniga myndigheter....
Det har ju ingenting med okunniga myndigheter eller avundsjuka att göra dock.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Det har ju ingenting med okunniga myndigheter eller avundsjuka att göra dock.
Jo det kan det!
 
SarB
B nord123 skrev:
Jo det kan det!
Att personen har en fastighet där man är medveten om att man hävdar mark utanför sina gränser och att grannarna är ok med det har ingenting med okunniga myndigheter att göra, nej.
 
B
SarB SarB skrev:
Att personen har en fastighet där man är medveten om att man hävdar mark utanför sina gränser och att grannarna är ok med det har ingenting med okunniga myndigheter att göra, nej.
När myndigheter obefogat undanröjer laga kraft vunna fastighetsgränser i Digitala Register Kartan som visas offentligt hos alla myndigheter och hos Eniro, Hitta.s,e gps applikationer mm.
Fastighetsgränser som går mot vattenlinjen i laga kraft vunna förrättningskartor.

Dessutom då den noggrant dokumenterade och nerskrivna arealen skiftesvis i laga kraft vunna fastighetsbildnings aktens textdel plötsligt blir 46005Kvm mindre i Digitala Register Karkartan
 
B nord123 skrev:
När myndigheter obefogat undanröjer laga kraft vunna fastighetsgränser i Digitala Register Kartan som visas offentligt hos alla myndigheter och hos Eniro, Hitta.s,e gps applikationer mm.
Fastighetsgränser som går mot vattenlinjen i laga kraft vunna förrättningskartor.

Dessutom då den noggrant dokumenterade och nerskrivna arealen skiftesvis i laga kraft vunna fastighetsbildnings aktens textdel plötsligt blir 46005Kvm mindre i Digitala Register Karkartan
Så var vi där igen...;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
B
;) Det är sanning!:surprised:
 
B nord123 skrev:
;) Det är sanning!:surprised:
Nu, du hade bara missförstått. Vi har ju förklarar detta för dig flera gånger. :cool:

Du har ju en egen tråd, kan du inte hålla dig där?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att risken att trädgården ligger fel är begränsad då. Hur är det med storleken, verkar den stämma med fastighetens uppgivna area?

Uppgiven storlek verkar vara utan gräsmattan på baksidan, tyvärr.

Missförstå mig rätt, visst kan Hittas karta visa rätt, men den utgår ifrån en ungefärlig uppgift och även om du skulle hitta tio kartkällor som säger samma sak så är det inte starkare bevis, för de hämtar alla sina uppgifter från samma källa, Lantmäteriets registerkarta, som i sig är ungefärlig.

Prata med mäklaren, det här är faktiskt något vederbörande kan förväntas ha lite koll på. Och om inte (eller oavsett) får du väl ta på de grova skorna och gå ut och se om det går att se några gränsmärken i hörnen – i större delen av landet har ju snön nu dragit sig tillbaka så att det kan tänkas gå att se lättare än nyss.
Jag har redan frågat mäklaren via mail, och svaret var att min iakttagelse stämmer, dvs trädgården går utanför tomtgräns, och att det inte finns något avtal. Kanske är andra inte lika nogräknade, jag vet inte. För oss är det som synes en viktig fråga, eftersom jag skriver här.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Inte ovanligt att tomtgränsen är fel på kartorna, så även på lantmäteriets. Vårat hus låg knappt på tomten enligt lantmäteriets kartor (inget jätteproblem då det är mina föräldrars mark runtomkring). Löste det genom att meddela lantmäteriet så rättade de till det.
P polarsson skrev:
Ring dansken? Danskar kan vara rätt trevliga
Vi får se vad vi tycker om huset, då kanske det blir aktuellt att försöka leta rätt på danskarnas telefonnummer :)
 
SarB
B nord123 skrev:
När myndigheter obefogat undanröjer laga kraft vunna fastighetsgränser i Digitala Register Kartan som visas offentligt hos alla myndigheter och hos Eniro, Hitta.s,e gps applikationer mm.
Fastighetsgränser som går mot vattenlinjen i laga kraft vunna förrättningskartor.

Dessutom då den noggrant dokumenterade och nerskrivna arealen skiftesvis i laga kraft vunna fastighetsbildnings aktens textdel plötsligt blir 46005Kvm mindre i Digitala Register Karkartan
Registerkartan har inte fått någon juridisk bindning sedan sist vi hade denna diskussion. Du vet ju det.
I vart fall har någon startat denna tråd för svar på sin fråga. Du behöver inte kasta in ditt ärende här när du har så många egna trådar till det, kan du inte bara respektera trådskaparen och hålla dig till ämnet istället.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
"Hej dansken. Vi funderar på att köpa (alternativt har just köpt) ett hus i xxx. Det visar sig att det de som bott i huset använt en liten del av er mark som trädgård. Det är ett par hundra kvadratmeter bortom er åker. Eftersom det verkar ha varit så i åtminstone 50 år kanske ni är ok med att vi också gör det. Vi kommer såklart inte bygga eller förstöra något, utan hålla efter och rensa sly, ha gräsmatta, lite fruktträd, buskar och trädgårdsmöbler. Om ni är ok med det får ni gärna komma och hälsa på och plocka av vad trädgården kan ge. I höst tänkte vi göra cider om skörden blir bra och vi sparar såklart några flaskor till er om ni vill."
 
  • Haha
yalazy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.