Vår fastighet har en ganska obekväm trekantig form så vi fick be vara grannar om servitut för att kunna bygga en carport. Det finns inget annat alternativ än att bygga nära gränsen mot grannen. Vår granne kom på besök och vi beskrev och diskuterade allting och hen lovade servitutet.
Vi har nu fått ett skriftligt servitut men är förvirrade.
>> Ger er härmed tillstånd till byggnation, enligt ritning på röd markering max 3 m från tomtgränsen under förutsättning att ni tillse att befintliga träd i anslutning till bäcken är stadgade så att ingen risk finns att de falla ner på min tomt och egendom.<<
(Den så kallade röda markering är endast en skiss av oss där vi tänkte bygga)
Vad menas de med det maximala avståndet till gränsen på 3 m?
Betyder det att vi kan gå närmare än 3 meter från gränsen, eller att vi ska hålla ett avstånd på 3 meter från gränsen?
När vi diskuterade allt var det ganska tydligt att vi var tvungna att gå närmare än 3 meter till gränsen (som markeras av en bäck). Det kommer att bli ca. 1,5 m avstånd. Vi måste bygga så nära deras tomt eftersom vi måste hålla ett avståndet 4,5 meter från allmän vägen. Annars kan man inte bygga en tillräcklig stor carport.

Jag skulle vilja fråga här i förväg, innan jag diskuterar detta igen med grannen. För hen är inte så lätt hanterbart och kanske jag missuppfattar texten helt enkelt.

Men annars, om hen kräva 3 m avstånd från gränsen, hur kan vi gå vidare? Bakom gränsen, alltså bäcken finns deras hästhage. Vi bor på landet utanför detalj. Behöver vi isf verkligen involvera kommunen?
Den enda andra möjlighet är att bygga på en arrenderat del av dessa grannens tomt där vi ha var egen infiltrationen/markbädd. Detta skulle de acceptera men de häva att isf. vi kommer att bygga på deras mark kommer att allt bebyggelse där bli deras egendom - stämmer det verkligen?
Vi försökte att övertyga de att sälja denna lilla bit mark till oss men det vill de inte även om de aldrig har nytta av den. Vi arrendera och betala regelbunden sedan 2006 men de vägra skriftligt kontrakt angående arrende, tyvärr. Om vi hade nåt skriftlig och därmed säkerheten att kunna arrendera typ 20 år framåt vore det inget problem för oss att bygga där. Men det vägra de. Den arrenderade tomtdelen finns förresten sen urtider enligt f.d. ägaren här och där.

Tack på förhand för all hjälp!

Är det inte grannmedgivande ni behöver eller skall ni bygga på grannens mark?

K Kane skrev:
Är det inte grannmedgivande ni behöver eller skall ni bygga på grannens mark?
ja medgivande kallas det väl när vi bygga nära grensen.
Bygga vi på deras tomt, delen där vi arrendera, kallas det servitut?

H HenrikeT skrev:
ja medgivande kallas det väl, inte servitut?
Ja, om det är på er mark.

K Kane skrev:
Ja, om det är på er mark.
Men min fråga är hur jag ska tolka texten jag fick nu av de.

H HenrikeT skrev:
Men min fråga är hur jag ska tolka texten jag fick nu av de.
Svårt att få hjälp utan att dela ritning/kartor/text.

K Kane skrev:
Texten är den jag har citerat! Inget mera!
Behövs ritning när jag påstår att carport behöver byggas närmare än tre meter (gränsen hen sätter eller inte?) avstånd till tomtgränsen? Jag förstår helt enkelt inte vad menas i texten.

H HenrikeT skrev:
Texten är den jag har citerat! Inget mera!
Behövs ritning när jag påstår att carport behöver byggas närmare än tre meter (gränsen hen sätter eller inte?) avstånd till tomtgränsen? Jag förstår helt enkelt inte vad menas i texten.
H HenrikeT skrev:
enligt ritning på röd markering max 3 m

K Kane skrev:
>> Ger er härmed tillstånd till byggnation, enligt ritning på röd markering max 3 m från tomtgränsen under förutsättning att ni tillse att befintliga träd i anslutning till bäcken är stadgade så att ingen risk finns att de falla ner på min tomt och egendom.<<

Detta ska vi skriva under och lämna över ett ex. till de.

• Karta med röd markering som anger plats för byggnation nära tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta grannen och fråga.
Jag tycker texten är nonsense.

Maximalt 3 meter från gränsen = Från gränsen, tom 3m från gräns, dvs, maximalt 3m bred och på er tomt men inte gränsen.

Det snurras rätt mycket om arrende, din tomt, grannens tomt, servitut, grannmedgivande etc.

Tror det hade varit bra om delar en karta, prickar ut din och grannens fastighet. Sedan rita vart gränsen är och vart ni tänkt er bygga. Sedan kan vi snacka vad texten betyder. Det mest oklara är om ni ska bygga på er tomt eller grannens tomt. Kan du inte vara tydlig här så lär det inte vara så lätt att tolka texten åt dig.

D Dkvist skrev:

Maximalt 3 meter från gränsen = Från gränsen, tom 3m från gräns, dvs, maximalt 3m bred och på er tomt men inte gränsen.

Det snurras rätt mycket om arrende, din tomt, grannens tomt, servitut, grannmedgivande etc.

Tror det hade varit bra om delar en karta, prickar ut din och grannens fastighet. Sedan rita vart gränsen är och vart ni tänkt er bygga. Sedan kan vi snacka vad texten betyder. Det mest oklara är om ni ska bygga på er tomt eller grannens tomt. Kan du inte vara tydlig här så lär det inte vara så lätt att tolka texten åt dig.
ok!

Det gäller ju texten de skrev. Ok, om du anser att den är nonsens, jag fattar ju inte vad menade! 😆Gränsen på ritningen ovan är bäcken som börjar i vänstra spetsen.

Arranderande delen är på en hel annan sida - höger- av var tomt och det hade kanske varit bättre om jag hade delat frågan. Mest gällde det nu texten de formulerade. Kanske jag gör ett inlägg till som handlar om hur det ska gå till om man bygga på en arrenderat tomt.
Tack!

D Dkvist skrev:

bifogar ny skiss till förtydligande

• Skiss av tomtplan med markerade byggnader som hus, carport och ladugård, samt gränser mot grannfastighet och allmän väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara " minst 3 m från tomtgränsen", eller om ni vill ha carporten närmare, så borde det väl stå, typ

" minst 1 m från tomtgränsen"?

///

A
Kan du inte bygga ut ladan med en carport?

• Gilla
HenrikeT
  • Laddar…
A Anonym____ skrev:
Kan du inte bygga ut ladan med en carport?
tyvärr inte, 4,5 m från allmän väg skulle carporten stå nästan mitt i trädgården och det finns en del träd och buskar. Tror inte att vi kan bygga närmare väg, hittar i alla fall inte att man få undantag även om den jättegamla ladan stå så nära vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.