16 382 läst ·
147 svar
16k läst
147 svar
Trädfällning i samfällighet, vems beslut?
Har inte sagt att de är oviktiga, jag har snarare en balanserad syn på träd. Objektiv skulle man nog kunna kalla det.Pellegnillot71 skrev:
Nja, lövträd fäller sina löv på hösten, tallar har sin krona högt upp… återstår gran då…Pellegnillot71 skrev:
Ser väl mest ut som att du borde skaffa ett boende närmare naturen och längre från grannar?Pellegnillot71 skrev:
Idag bor jag sedan 20 år 400 meter från E4an. Under dessa år har ett stort antal träd försvunnit, flest inför bygget av förbifarten. Självklart påverkar detta. Som kuriosa kan jag säga att jag bor 5,5 km från Heron City men ser sedan några år deras skylt hemifrån, vilket beror på alla träd som fällts.
Sen kan vi ju ta det här med fåglar mm. När träden försvinner så minskar även antalet fåglar. Om man tycker det är trevligt med den delen av naturen, så är det ju lite tråkigt.
Sen vet jag att vi är lite efter i Sverige men det finns en rörelse som jag varmt rekommenderar de flesta stora kommuner att läsa på om. Den heter 3-30-300 och innebär att alla människor bör kunna se 3 träd från sitt fönster, 30% av skuggan bör komma från träd och det bör vara högst 300 meter till närmsta park/grönområde. Kan säga att det det inte stämmer för någon i det området jag bor.
Svensken har i blodet att han letar sol och värme, men vi ser ju redan idag med klimatförändringarna att vi kommer att behöva mer skugga för att kyla ner oss.
Så varför är träd viktiga för mig? Därför!
Det där är ju ett ganska dumt svar. Så du menar att det står mellan att bo med grannar utan några dekorerande eller nyttiga träd eller att flytta ut i skogen. Man blir ju lite nyfiken på hur du bor faktiskt!Nissens skrev:
Du fick tydligen inget svar på din fråga. Ja, jag tycker att det ska införas nya dimensioner i detaljplanen eller var det nu ska regleras. Lika väl som du måste ha marklov för att höja marken mer än 50 cm, så borde det krävas någon form av lov att ta ner träd över en viss omkrets. Det finns det redan idag men det gäller ju bara träd som var gamla förr i tiden, inte gamla nu.Pellegnillot71 skrev:
Allteftersom det bara blir varmare av klimatförändringarna och att fler ytor hårdgörs, så kommer träd att få större betydelse. Det är min teori. Du behöver inte hålla med.
Nej, det menar jag inte, så det är väl din egna tolkning som din bedömning avser…Pellegnillot71 skrev:
Om man (som TS) har ont av att en samfällighets styrelse tar ned ett par storvuxna träd på marken de förvaltar, så kanske man skulle flytta till någonstans där det inte händer. Typ en stor naturtomt på landet med egna storvuxna träd.
Dock lutar jag åt att TS mest är missunsam gentemot en medlem i samfälligheten som fick bättre kvällssol på sin tomt när träden försvann. Men det är mest en känsla byggd på att TS själv tog upp det.
Redigerat:
Kommunen har den möjligheten om den finner sakliga skäl att införa utökat marklovskrav för fällning av träd i detaljplaner. Men bara att allmänt gilla träd och ospecifikt vevande om klimat är inga sakskäl för ett sådana beslut.Pellegnillot71 skrev:
Du fick tydligen inget svar på din fråga. Ja, jag tycker att det ska införas nya dimensioner i detaljplanen eller var det nu ska regleras. Lika väl som du måste ha marklov för att höja marken mer än 50 cm, så borde det krävas någon form av lov att ta ner träd över en viss omkrets. Det finns det redan idag men det gäller ju bara träd som var gamla förr i tiden, inte gamla nu.
Troligen inte eftersom uppvärmningen av Sverige inte ens ger ett nordligt kontinentalt klimat som i sig är rätt bistert. I sommarvarma länder i Europa gäller annat. Sverige är i stort en vinnare på uppvärmningen, vi får ett mildare klimat med alla dess fördelar. Träden växer t ex bättre och riskerar inte vinterskador på samma sätt. Vi ser redan hur mängder av nya vackra träd från hela världen numera kan planteras i våra stadsmiljöer. Det som är oroande är ju istället scenarier om indirekt negativ påverkan på Sverige av uppvärmningen.Pellegnillot71 skrev:
Fästingar!Claes Sörmland skrev:
Kommunen har den möjligheten om den finner sakliga skäl att införa utökat marklovskrav för fällning av träd i detaljplaner. Men bara att allmänt gilla träd och ospecifikt vevande om klimat är inga sakskäl för ett sådana beslut.
Troligen inte eftersom uppvärmningen av Sverige inte ens ger ett nordligt kontinentalt klimat som i sig är rätt bistert. I sommarvarma länder i Europa gäller annat. Sverige är i stort en vinnare på uppvärmningen, vi får ett mildare klimat med alla dess fördelar. Träden växer t ex bättre och riskerar inte vinterskador på samma sätt. Vi ser redan hur mängder av nya vackra träd från hela världen numera kan planteras i våra stadsmiljöer. Det som är oroande är ju istället scenarier om indirekt negativ påverkan på Sverige av uppvärmningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bilda vägsamfällighet ideell / ekonomisk förening Erfarenheter ?
Juridik -
Vems ansvar, vägförening eller entreprenörs?
Juridik -
Trädfällning inom samfällighet ?
Juridik -
Samfällighets gångväg 0,5m högre än trädgård vid tomtgräns, vems ansvar för gångvägens bärighet?
Juridik -
Snöröjaren skadade samfällighetsmedlems plank, vems ansvar?
Juridik