Pellegnillot71
Jag tycker dina motfrågor var ganska okänsliga och tydde på dina bestämda åsikter. Du kan läsa mitt svar jag skrev nyss.
Men jag blev antagligen lika ledsen över det du skrev till mig.

Pellegnillot71
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur kommer E4an in?
Som jag skrev bor jag 400 meter ifrån den och som du vet kör det rätt mycket bilar på den vägen. Tala om för mig varför vissa boende i Segeltorp hör bruset från vägen hela tiden och andra inte, fast de bor på samna avstånd från vägen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pellegnillot71
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du här egentligen? Anser du att en kommun bör införa restriktioner som hindrar en markägare att fritt förfoga över sin egendom? På vilken grund tänker du att detta ska vila? Eller menar du något annat? Lite svårt att förstå dig när du blandar in begrepp som "eldningskåta medlemmar"...
Det är väldigt många som sågar ner alla träd på tomten och asfalterar för att få plats med sina bilar. Samtidigt som alla har ett ansvar att hantera sitt eget dagvatten. Det går inte heller ihop.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Claes Sörmland
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Som jag skrev bor jag 400 meter ifrån den och som du vet kör det rätt mycket bilar på den vägen.
Då förstår jag. Ja, det är ju minst sagt knepigt med trafikbuller vid Sveriges mest trafikerade motorväg och typ landets mest omfattande och långvariga byggarbetsplats. Lite krasst har ju ni enskilda som bor där offrats för allmänhetens behov.

Jag antar att man kommer att plantera mängder med träd när den enorma motorvägen är färdig, det brukar ingå i dessa anläggningar.

Tala om för mig varför vissa boende i Segeltorp hör bruset från vägen hela tiden och andra inte, fast de bor på samna avstånd från vägen.
Ingen aning., Jag har ingen relation till Segeltorp förutom att jag har för mig att Zetas ligger där.

Claes Sörmland
Det är väldigt många som sågar ner alla träd på tomten och asfalterar för att få plats med sina bilar. Samtidigt som alla har ett ansvar att hantera sitt eget dagvatten. Det går inte heller ihop.
Alla har inte ansvar för att hantera sitt eget dagvatten inom fastigheten, det vanliga är snarare i tätbebyggt område att man har en allmän VA-anläggning som leder bort dagvattnet från fastigheten. Sen finns det en stadsplaneringsmässig trend att i utökad grad lösa dagvattenhanteringen lokalt, alltså på fastigheten eller i närheten av den.

Till detta så är träds roll i vattenkonsumtion överskattad av många. Titta ut genom fönstret, det är så här års nästan allt regn kommer och som du själv kan se med egna ögon finns inga löv på träden. De är nu i vila och konsumerar inte vatten. D v s träd konsumerar vatten fel tid på året i vårt klimat, den korta varma delen av året när det inte regnar så mycket.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Även om din lunch inte var en större grej så är det ett problem att styrelsearbetet i icke vinstdrivande föreningar ska ersättas med pengar.
Nej, det är det inte. Ofta, i exempelvis bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar, gör styrelsen ett tråkigt jobb som kallas ideellt bara för att organisationsformen är vad den är. Medan övriga, oengagerade, medlemmar skulle få gratistjänster om de inte tvingades betala alls.
L lbgu skrev:
Börjar ofta i liten 'oskyldig' skala, men tyvärr går sen ofta utvecklingen bara åt ett håll
Det är övriga medlemmars jobb att hålla efter. Är det kö för att få vara med i styrelsen är den för välbetald, men jag har aldrig hört talas om en sådan förening i den här typen av fall.
L lbgu skrev:
se bara på Röda Korset som tyckte att styrelsearbetet skulle ersättas med miljonbelopp.
Välgörenhetsorganisationer och idrottsföreningar med stora supporterskaror är något annat än den ideella sektorn i stort. De följer en annan logik då det finns pengar som folk ”vill” ge till föreningen.

Liknande problem finns iofs. om det finns en skattepengakran att öppna, så frågan är lite större än vad jag beskrev, men träffar sannolikt inte TS fall alls.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Då förstår jag. Ja, det är ju minst sagt knepigt med trafikbuller vid Sveriges mest trafikerade motorväg och typ landets mest omfattande och långvariga byggarbetsplats. Lite krasst har ju ni enskilda som bor där offrats för allmänhetens behov.

Jag antar att man kommer att plantera mängder med träd när den enorma motorvägen är färdig, det brukar ingå i dessa anläggningar.

Ingen aning., Jag har ingen relation till Segeltorp förutom att jag har för mig att Zetas ligger där.
You wish! Om det ska bli träd av de patetiska bussarna man precis planterat så blir det varken under din eller min livstid. Man skulle kunna tycka att de i den totala kostnaden hade råd att köpa lite mer uppvuxna träd.

Zetas är snart ett minne blott då ägaren bildat ett bolag med avsikt att bygga bostäder där. Så då vet vi vad som händer med alla träden på den marken också! 🙄

Pellegnillot71
Alla har inte ansvar för att hantera sitt eget dagvatten inom fastigheten, det vanliga är snarare i tätbebyggt område att man har en allmän VA-anläggning som leder bort dagvattnet från fastigheten. Sen finns det en stadsplaneringsmässig trend att i utökad grad lösa dagvattenhanteringen lokalt, alltså på fastigheten eller i närheten av den.

Till detta så är träds roll i vattenkonsumtion överskattad av många. Titta ut genom fönstret, det är så här års nästan allt regn kommer och som du själv kan se med egna ögon finns inga löv på träden. De är nu i vila och konsumerar inte vatten. D v s träd konsumerar vatten fel tid på året i vårt klimat, den korta varma delen av året när det inte regnar så mycket.
Fast där håller jag inte alls med. Eftersom vårt områdes dagvattenhantering består i att vattnet rinner på gatan ner till den gata som har brunnar så ser jag när dagvattnet rinner, och det gör det under vår, sommar och höst. Inte vintern.

Claes Sörmland
Fast där håller jag inte alls med. Eftersom vårt områdes dagvattenhantering består i att vattnet rinner på gatan ner till den gata som har brunnar så ser jag när dagvattnet rinner, och det gör det under vår, sommar och höst. Inte vintern.
Vänta några dagar, då kommer mildväder in, snön smälter och regnar. Om du tittar så kommer du se att vattnet även rinner på vintern.

Pellegnillot71
Vänta några dagar, då kommer mildväder in, snön smälter och regnar. Om du tittar så kommer du se att vattnet även rinner på vintern.
Absolut. Det roliga är bara sen när det fryser på gatan. Jätteroligt att titta på genom fönstret eftersom sandning inte är prioriterat här.
Men dagvattnet som inte rinner på gatan stannar ju vanligtvis på tomtens yta pga tjälen, eller hur?

Claes Sörmland
Absolut. Det roliga är bara sen när det fryser på gatan. Jätteroligt att titta på genom fönstret eftersom sandning inte är prioriterat här.
Men dagvattnet som inte rinner på gatan stannar ju vanligtvis på tomtens yta pga tjälen, eller hur?
Nu har vi ju sällan någon tjäle att tala om i Stockholmsområdet. Har vi t ex snötäcke och vattenbemängd jord som t ex lera är det ofta inte fryst under snön. Så marken tar emot vatten under vintern. Annat gäller ju för t ex plogade gator, där finns inget isolerande snötäcke när det blir kallt och de är anlagda med genomsläppligt grus. Sådan mark fryser lätt på djupet. Så det varierar skulle jag säga.

Det får du förstås tycka men det var inget svar på min fråga...

Sen kan vi ju ta det här med fåglar mm. När träden försvinner så minskar även antalet fåglar. Om man tycker det är trevligt med den delen av naturen, så är det ju lite tråkigt.
Skatparet som bodde i den ena av de nedtagna trädet hade vi följt i några år. (Skatorna bodde i trädet innan de som ville ha kvälssol flyttade in...)

• Gilla
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Skatparet som bodde i den ena av de nedtagna trädet hade vi följt i några år. (Skatorna bodde i trädet innan de som ville ha kvälssol flyttade in...)
Enligt viss folktro betyder det otur att ta ner skatbon, så missdådaren kanske får sitt straff ;)

• Gilla
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Välgörenhetsorganisationer och idrottsföreningar med stora supporterskaror är något annat än den ideella sektorn i stort. De följer en annan logik då det finns pengar som folk ”vill” ge till föreningen.
Att välgörenhetsorganisationer som tigger pengar av folk under sken att det ska gå till något vällovligt ändamål och sen ger styrelsen miljonersättning är så fel som det bara kan bli. Går enligt mig inte att försvara. Ser det snarare som bedrägeri. Få folk att skänka pengar och själv plocka ut miljonlön.

För idrottsföreningar som får bidrag av stat/kommun för sin verksamhet gäller samma sak. Är det en helt kommersiell organisation så får de givetvis göra vad de vill med sina pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.