15 140 läst ·
101 svar
15k läst
101 svar
Snöröjaren skadade samfällighetsmedlems plank, vems ansvar?
Sida 1 av 7
I samfälligheten lejer vi varje vinter in en firma för snöröjning. De plogar carport-området och andra gemensamma ytor.
I går fick jag (som är samfällighetens kassör) en faktura från en av medlemmarna. Tydligen har deras plank som ligger längs med infarten skadats i samband med snöröjningen nu i vintras. Utan att höra med styrelsen har medlemmen anlitat hantverkare för att fixa planket. Beloppet ligger på närmare 14 000 kr, för ett plank på ungefär 6 meter.
Till saken hör att planket var gammalt och slitet och skitigt. Nu ser det som nytt ut.
Vore det inte så att medlemmen i fråga dessutom är ordförande i föreningen vore allt enklare. Nu känner jag mig lite tveksam till hur jag ska gå tillväga.
För det första, ifall en inhyrd plogare skadar ett plank, vem bör stå för reparationen? Jag vet inte ifall lilla traktorn har trafikskadeförsäkring, brukar mintraktorer ha det?
Tips och råd mottages gärna. Rätt ska vara rätt, men styrelse- och grannsämja måste beaktas.
I går fick jag (som är samfällighetens kassör) en faktura från en av medlemmarna. Tydligen har deras plank som ligger längs med infarten skadats i samband med snöröjningen nu i vintras. Utan att höra med styrelsen har medlemmen anlitat hantverkare för att fixa planket. Beloppet ligger på närmare 14 000 kr, för ett plank på ungefär 6 meter.
Till saken hör att planket var gammalt och slitet och skitigt. Nu ser det som nytt ut.
Vore det inte så att medlemmen i fråga dessutom är ordförande i föreningen vore allt enklare. Nu känner jag mig lite tveksam till hur jag ska gå tillväga.
För det första, ifall en inhyrd plogare skadar ett plank, vem bör stå för reparationen? Jag vet inte ifall lilla traktorn har trafikskadeförsäkring, brukar mintraktorer ha det?
Tips och råd mottages gärna. Rätt ska vara rätt, men styrelse- och grannsämja måste beaktas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
I Umeå är det så att kommunen eller om det är entreprenören ersätter skador efter snöröjningen.
Även jag har hållit på med snöröjning och det har väl varit ett 50-50 där då många staket varit murkna.
Vad står det i avtalet med snöröjaren?
IOM att det är ordförande så blir det lite knepigt. Den som får en faktura ska normalt FÖRE fått vetskap om att den "kommer", i detta fall skulle det väl kommit hela styrelsen till kännedom för att kunna värdera och finna ett lämpligt pris. 14000 för 6 m skulle väl betyda bortemot en vecka för att LAGA staketet, inte bygga nytt. På den faktureringen måtte det vara så att den lilla traktor kört omkull staketet och fullständigt mosat det.
Jag TYCKER du ska ta det med övrig styrelse (först utan ordf, sedan med) backar han inte så utlys ett extra medlemsmöte och lägg fram fakturan.
Som företagare så blir man ordentlig putt när det kommer obeställda fakturor (telefonkataloger)
Amatörjurist Protte
Även jag har hållit på med snöröjning och det har väl varit ett 50-50 där då många staket varit murkna.
Vad står det i avtalet med snöröjaren?
IOM att det är ordförande så blir det lite knepigt. Den som får en faktura ska normalt FÖRE fått vetskap om att den "kommer", i detta fall skulle det väl kommit hela styrelsen till kännedom för att kunna värdera och finna ett lämpligt pris. 14000 för 6 m skulle väl betyda bortemot en vecka för att LAGA staketet, inte bygga nytt. På den faktureringen måtte det vara så att den lilla traktor kört omkull staketet och fullständigt mosat det.
Jag TYCKER du ska ta det med övrig styrelse (först utan ordf, sedan med) backar han inte så utlys ett extra medlemsmöte och lägg fram fakturan.
Som företagare så blir man ordentlig putt när det kommer obeställda fakturor (telefonkataloger)
Amatörjurist Protte
Ingen aning om vad avtalet säger. Ordföranden har det troligen.prototypen skrev:
Två dagars arbete verkar det som, enligt fakturan. Hur skadat planket var vet jag inte, det stod dock helt klart på plats, jag har väl noterat någon trasig planka då jag kört förbi. Om "stommen" var skadad eller ej vet jag inte. Planket var dock i skriande behov av målning innan skadan, nu är det vackert ommålat.
Skicka tillbaks fakturan till ordföranden. Han kan väl inte ensam bestämma över föreningens pengar.
Fakturan låter otroligt dyr...
Nån försäkring måste gälla från entreprenad firman!? Vad händer om de kör in i en dyr bil?
Fakturan låter otroligt dyr...
Nån försäkring måste gälla från entreprenad firman!? Vad händer om de kör in i en dyr bil?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Totem skrev:
Så BÖR det vara, men nu kanske ordförande anser sig vara hela styrelsen.
Är det i det läget man väcker misstroende votum?
Nej föreningen/styrelsen skulle varit informerad och någon/några medlemmar kunde ställt upp med sina skruvdragare och sänksågar ( de flesta i en grönsvart nyans) så kanske de 14000 hade blivit 140 för 2 nya brädor.
Nä, dålig stil. Har han skött sig i övrigt? Bullrig typ som skiter i andra?
Amatörjurist Protte
Instämmer. Entreprenadfirmans försäkring borde täcka detta, men jag tror inte att försäkringsbolaget tar fakturan utan att det har gjorts en skadebesiktning. Sedan är det frågan om det ens kommer upp i självriskbeloppet.Tiger79 skrev:
...och när ärendet behandlades i styrelsen skulle inte ordföranden fått närvara p.g.a. jäv.Totem skrev:
Om föreningen har en "riktig" revisor, typ revisionsbyrå, så tycker jag att du ska ta upp frågan med dem och höra hur du ska göra. Om du betalar fakturan så borde det synas i det kommande revisionsberättelsen och då ryker grannsämjan så det visslar om det. Med lite tur så kan revisorn förklara för ordföranden vad som kan hända om samfälligheten betalar hela fakturan. Bara för att häva ur mig lite juridiska benämningar som kan komma på tal: trolöshet mo huvudman, jäv, otillbörlig ersättning till styrelseledamot.
Självklart ska entreprenören inte stå för ruttna plankor...cem77 skrev:
Svårt att avgöra i efterhand, då ingen blev tillfrågad innan reparationen.
Som sagt skicka tillbaka fakturan till ordföranden. Vägrar han betala så utlys ett extra medlemsmöte, det lär sluta med att han avgår...
Jag hade resonerat som att det var en "vanlig" medlem.
Sedan så hade jag skickat tillbaka fakturan och hänvisat till att en anmälan har inte gjort gällande skadan så vägföreningen har inte fått en rimlig chans att trycka på entreprenören.
( bestrid fakturan )
Tycker att det verkar mer som ordförande ser föreningens pengar som sina egna, han om någon borde gjort en anmälan till vägföreningen - entreprenören i god tid.
Håll dig undan sakfrågan ( det är inte din att ta ställning till ) och ta upp det på nästa eller utlys extra medlemsmöte för omröstning.
Sedan så hade jag skickat tillbaka fakturan och hänvisat till att en anmälan har inte gjort gällande skadan så vägföreningen har inte fått en rimlig chans att trycka på entreprenören.
( bestrid fakturan )
Tycker att det verkar mer som ordförande ser föreningens pengar som sina egna, han om någon borde gjort en anmälan till vägföreningen - entreprenören i god tid.
Håll dig undan sakfrågan ( det är inte din att ta ställning till ) och ta upp det på nästa eller utlys extra medlemsmöte för omröstning.
Från en som varit ordförande i en brf i fem år kan jag bara säga att er ordförande gjort bort sig. Han kan inte få fakturan betald av föreningen utan att föreningen gör något fel. Den måste således bestridas.
När vi tog in snöröjning gjordes alltid en besiktning av staket och kantsten i förväg just för att det sen inte skulle bli tjafs om eventuella skador som uppkommit. Det var alltid snöröjaren som fixade till eventuella skador.
När vi tog in snöröjning gjordes alltid en besiktning av staket och kantsten i förväg just för att det sen inte skulle bli tjafs om eventuella skador som uppkommit. Det var alltid snöröjaren som fixade till eventuella skador.
Om det var jag som var snöröjare där skulle det bli väldigt smala vägar till slut, skulle inte våga trycka ut snön tillräckligt för att få undan snön...timmelstad skrev:
För övrigt hade inte jag heller betalt fakturan utan att snacka med övrig styelse i alla fall.
Och som styrelsemedlem hade jag inte godkänt fakturan utan en besiktning av skadan eller att jag själv sett skadan innan reparation.
Jag hade ansett att ordföranden skulle batala själv...
Redigerat: