[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ledsen, det är inte din tråd. Skriver man på ett öppet forum får alla skriva
Inte om man bara kommer med skräp.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Bara för att kolla, när skrev du senast ett regelverk som inte går att fultolka?
Ifall jag gjort det så hade jag samtidigt gjort uppföljningar och förbättrat.
Det har ju gått flera år här utan några åtgärder.

K karlmb skrev:
Inte om man bara kommer med skräp.
Då får du anmäla till admin, så bestämmer de. Du har ingen bestämmanderätt.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tydligen är du helt tom i huvet.
Klassas detta som skräp?

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ifall jag gjort det så hade jag samtidigt gjort uppföljningar och förbättrat.
Det har ju gått flera år här utan några åtgärder.
Så, aldrig?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hela pressmeddelandet från SKR finns här: https://skr.se/pressrum/aktuellt/ny...radvardgerersattningfordigitalvard.10652.html

Ett citat därifrån:
"– Det är bra att vi nu har uppdaterat rekommendationerna med exempel på när en digital vårdkontakt inte ger ersättning. Samtidigt är det frustrerande att det ska behöva definieras för nätläkarbolagen vad som är kvalificerad vård."

Just uttrycket "kvalificerad vård" finns med i ett meddelande gällande utomlänsersättningar för digitala vårdtjänster från SKR 2019:
"att rekommendera regionerna att tillämpa följande kriterier för att en digital kontakt
ska vara ersättningsberättigad
- Kontakten ska utgöra kvalificerad sjukvård
..."
Där framgår det också att det är regionerna som har beslutanderätten och SKR endast har rekommenderat något.
https://skr.se/download/18.51441ade19980413abcae7eb/1759066060404/Digitala-vardtjanster.pdf
https://skr.se/digitaliseringivalfa...oochsjukvarden/digitalavardtjanster.9086.html

Så uppenbarligen avsåg SKR att t.ex. enkla medicinsk råd typ 1177 inte skulle vara ersättningsbara.

I vanlig ordning är det ju inte några tjänstemän som har beslutat om vare sig dokumentet 2019 eller den nya förändringen utan styrelsen, dvs. en samling politiker.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Ja, de skriver tydligen regelverket.
Det är nog vanligen inte den som skriver regelverket som är tillsynsmyndighet. Var finns regelverket att läsa?

Tillägg: BirgitS besvarade min fråga i inlägget ovan här.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klassas detta som skräp?
Inte som svar på skräp.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är nog vanligen inte den som skriver regelverket som är tillsynsmyndighet. Var finns regelverket att läsa?

Tillägg: BirgitS besvarade min fråga i inlägget ovan här.
Tack för frågan. Vem som gör vad och hur, det är till stora delar höljt i dunkel när det gäller SKR.

BirgitS BirgitS skrev:
Hela pressmeddelandet från SKR finns här: [länk]

Ett citat därifrån:
"– Det är bra att vi nu har uppdaterat rekommendationerna med exempel på när en digital vårdkontakt inte ger ersättning. Samtidigt är det frustrerande att det ska behöva definieras för nätläkarbolagen vad som är kvalificerad vård."

Just uttrycket "kvalificerad vård" finns med i ett meddelande gällande utomlänsersättningar för digitala vårdtjänster från SKR 2019:
"att rekommendera regionerna att tillämpa följande kriterier för att en digital kontakt
ska vara ersättningsberättigad
- Kontakten ska utgöra kvalificerad sjukvård
..."
Där framgår det också att det är regionerna som har beslutanderätten och SKR endast har rekommenderat något.
[länk]
[länk]

Så uppenbarligen avsåg SKR att t.ex. enkla medicinsk råd typ 1177 inte skulle vara ersättningsbara.

I vanlig ordning är det ju inte några tjänstemän som har beslutat om vare sig dokumentet 2019 eller den nya förändringen utan styrelsen, dvs. en samling politiker.
Visst, ingen tjänsteman på SKR har något ansvar alls. De varnade tvärtom politikerna i styrelsen för att detta skulle hända. Men politikerna tyckte det var bra att privata vårdföretag kunde få lite pengar..

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte som svar på skräp.
Nä, helt rätt. Det klassas nog mer som förolämpning eller påhopp

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nä, helt rätt. Det klassas nog mer som förolämpning eller påhopp
Vad var det svar på?

K karlmb skrev:
Vad var det svar på?
Gissa vad jag citerade?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tack för frågan. Vem som gör vad och hur, det är till stora delar höljt i dunkel när det gäller SKR.
En ledtråd är att eftersom SKR inte är en myndighet så kan den inte heller vara tillsynsmyndighet. (Det borde jag ha tänkt på innan jag frågade).

• Gilla
TedM och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En ledtråd är att eftersom SKR inte är en myndighet så kan den inte heller vara tillsynsmyndighet. (Det borde jag ha tänkt på innan jag frågade).
Men den är defacto tillsynsmyndighet tydligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.