BirgitS
K karlmb skrev:
Att du tror inköp i offentlighet är "buy and forget" förklarar ju lite dina naiva inlägg om ansvar mm.
Inte konstigt vi har höga skatter för ingenting.
Nej, det tror jag verkligen inte. Du har missförstått igen.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det tror jag verkligen inte. Du har missförstått igen.
Sluta svamla då.

BirgitS
K karlmb skrev:
Sluta svamla då.
Det är ju du som svamlar stup i kvarten!
Det vore ju jättetrevligt om du slutade med det.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sluta svamla då.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju du som svamlar stup i kvarten!
Nu borde verkligen hyra ett rum!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu borde verkligen hyra ett rum!
Nej tack...

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom den här tråden handlar om tjänstemannaansvar, undrar jag vem som du (som TS) tycker borde åtalas. Artikeln handlar ju om att en politiker avgått efter att ha köpt en fastighet.

Om han begått ett fel vid köpet är det ju inte under ett tjänsteuttövande. Det är ju han som privatperson som får åtalas i så fall. Eller tycker du att det ska finnas nån form av generella krav på vandel, eller allmänt hederligt beteende, som man ska kräva av kommunalråd?

Är det någon som begått tjänstefel så är det ju förmyndare/nämnden ifråga.

Edit; jag tycker ingenting, jag vill veta vad du tycker, alltså ställer jag en fråga.
Du har så rätt i dina synpunkter. Det är fortfarande uppenbart att alla som skriker TJÄNSTEMANAANSVAR inte har en aning om vad de pratar om.

Olämpligt för vem som helst att utnyttja en demensjuk? Ja.
Olämpligt för en politiker att göra det? Ännu mer ja.
Något som gör att politikern i fråga borde dömas enligt någon sorts tänkt lag om tjänstemannaansvar: Nej.

Detta eftersom det med högsta sannolikhet inte har något att göra med hans roll som politiker. Eventuellt straff ska utdömas på exakt samma sätt som för icke-politiker. Dock kommer ju händelsen att ligga honom i fatet under stundande valkampanjer. Om det trots allt gjordes inom uppdraget som politiker så hamnar det ju inom reglerna om muta eller jäv, vilket redan är olagligt, det behövs alltså ingen utökat lag om tjänstemannaansvar för denna typ av händelser.

Tanken med lag om tjänstemannaansvar är ju INTE att politiker eller tjänstemän ska dömas hårdare än vanliga medborgare, det tror jag alla förstår. Däremot finns det en tro bland många medborgare att politiker och tjänstemän kan komma undan med en massa saker bara för att den lagen togs bort. Så var det inte, den togs bort för att den var redundant.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men kan ju ha fel där.
Oavsett så kommer inget ansvar att utkrävas, som vanligt.
Jäv och mutor är givetvis inte tillåtet besluten blir i bästa fall ogiltiga, i värsta fall kan fängelsestraff utdömas. Men det har inget med tjänstemannaansvar att göra och avsaknad av lag om tjänstemannaansvar gör inte att politiker och tjänstemän kan hålla på med jäv eller mutor ostraffat.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har så rätt i dina synpunkter. Det är fortfarande uppenbart att alla som skriker TJÄNSTEMANAANSVAR inte har en aning om vad de pratar om.

Olämpligt för vem som helst att utnyttja en demensjuk? Ja.
Olämpligt för en politiker att göra det? Ännu mer ja.
Något som gör att politikern i fråga borde dömas enligt någon sorts tänkt lag om tjänstemannaansvar: Nej.

Detta eftersom det med högsta sannolikhet inte har något att göra med hans roll som politiker. Eventuellt straff ska utdömas på exakt samma sätt som för icke-politiker. Dock kommer ju händelsen att ligga honom i fatet under stundande valkampanjer. Om det trots allt gjordes inom uppdraget som politiker så hamnar det ju inom reglerna om muta eller jäv, vilket redan är olagligt, det behövs alltså ingen utökat lag om tjänstemannaansvar för denna typ av händelser.

Tanken med lag om tjänstemannaansvar är ju INTE att politiker eller tjänstemän ska dömas hårdare än vanliga medborgare, det tror jag alla förstår. Däremot finns det en tro bland många medborgare att politiker och tjänstemän kan komma undan med en massa saker bara för att den lagen togs bort. Så var det inte, den togs bort för att den var redundant.
Jag vet inte vem du menar har skrivit att politikern (köparen) borde lyda under tjänstemannaansvar, det är iaf inte jag.
Kan du berätta för oss obildade vad som var redundant med Tjänstemannaansvaret när det togs bort?

Anna_H Anna_H skrev:
Jäv och mutor är givetvis inte tillåtet besluten blir i bästa fall ogiltiga, i värsta fall kan fängelsestraff utdömas. Men det har inget med tjänstemannaansvar att göra och avsaknad av lag om tjänstemannaansvar gör inte att politiker och tjänstemän kan hålla på med jäv eller mutor ostraffat.
Det har jag aldrig påstått.

K karlmb skrev:
Jag vet inte vem du menar har skrivit att politikern (köparen) borde lyda under tjänstemannaansvar, det är iaf inte jag.
Nej, men det var ju någon *host* som påstod i den andra tråden att politikerna i överförmyndarnämnden för södra Lappland var tjänstepersoner. Dessutom korrupta sådana (eller vilket nedsättande tillmäle som användes vid det aktuella tillfället).

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, men det var ju någon *host* som påstod i den andra tråden att politikerna i överförmyndarnämnden för södra Lappland var tjänstepersoner. Dessutom korrupta sådana (eller vilket nedsättande tillmäle som användes vid det aktuella tillfället).
Det är möjligt jag pratat om tjänstemän i nämnden. Jag vet inte om politiker räknas som tjänstepersoner när de sitter i en nämnd som har hand om tjänsteutövande mot medborgare, men det sitter vad jag vet också ickepolitiker i ÖFN. Det var i första hand dem jag tänkte på.

K karlmb skrev:
Det är möjligt jag pratat om tjänstemän i nämnden. Jag vet inte om politiker räknas som tjänstepersoner när de sitter i en nämnd som har hand om tjänsteutövande mot medborgare, men det sitter vad jag vet också ickepolitiker i ÖFN. Det var i första hand dem jag tänkte på.
Ja, du, vad du vet... Har du funderat på att kolla innan du skriver?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ja, du, vad du vet... Har du funderat på att kolla innan du skriver?
Om det ska vara ngn mening att ha en dialog med er offentliganställda så får ni komma med ngn faktisk info. Och inte bara "jag tycker ingenting, jag vill bara veta fakta". Man förstår ju varför skatterna är höga som sagt.

BirgitS
K karlmb skrev:
Om det ska vara ngn mening att ha en dialog med er offentliganställda så får ni komma med ngn faktisk info. Och inte bara "jag tycker ingenting, jag vill bara veta fakta". Man förstår ju varför skatterna är höga som sagt.
Det har väl i den andra tråden om överförmyndarnämnden antingen skrivits eller länkats till vilka som sitter i nämnden. Varför ska någon, som inte är offentliganställd, komma med fakta som du i alla fall inte kan/vill komma ihåg?

Hur vore det om du kom med fakta i stället för egna påhitt?
Det blir så meningslöst att ha en dialog med dig annars.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du antar felaktiga saker som är lätt att kolla upp, anför att det är fel på systemet, trots att det inte funkar som du gissar och det är med oss det är svårt att ha en dialog?

Alltså.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.