P pmd skrev:
Varför åtalades inte avdelningschefen? Påbörjades en förundersökning?
Jag vet inte. Men han kan kanske skylla på oklara beslutsvägar eller att han brukar bestämma sånt.
Inom vården i Sverige så blir det väl nästan alltid som mest att IVO "riktar kritik" mot någon.
I andra länder kan man åtalas.

K karlmb skrev:
...
Med ett TA så skulle tjänstemän inte utföra alla tokigheter utan att blinka.
...
Precis: Och därmed skulle trögheten gå upp och kostnaderna skjuta i höjden. Så man stoppar kanske ett antal fall, men trögar troligen ned hela systemet, i värsta fall till mer eller mindre stillastående.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag får intrycket att många som ropar efter "tjänstemannaansvar" är rriterade på tröghet och inkompetens som ibland uppvisas, men inte förstår att allt det som det INTE skrivs om är oändligt mycket mer, och skulle bli otroligt mycket dyrare och ganska troligt skulle leda till mer tröghet och kanske tom mer inkompetens, inte mindre...
Ropet brukar vara "återinför tjänstemannaansvar". Jag undrar därför hur tjänstemannaansvaret såg ut innan det "avskaffades".
Hur trögt gick det på den tiden?

• Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Precis: Och därmed skulle trögheten gå upp och kostnaderna skjuta i höjden. Så man stoppar kanske ett antal fall, men trögar troligen ned hela systemet, i värsta fall till mer eller mindre stillastående.
Så du tror att det offentliga går snabbare än det privata idag?

P pmd skrev:
Ropet brukar vara "återinför tjänstemannaansvar". Jag undrar därför hur tjänstemannaansvaret såg ut innan det "avskaffades".
Inte trögare.

P pmd skrev:
Så här läser jag mig till den sammanfattningen:
  • En lagreform 1976 innebar en betydande avkriminalisering av tjänstemannaansvaret (ämbetsmannaansvar).
  • Syftet var att minska rädslan för att fatta beslut och att ge tjänstemän större handlingsfrihet
Minskad rädsla ger ju rimligen mer aktion, om man säger så. Sen var iofs "sosseriet" på topp under 60-70 talet, så det fanns säkert många förklaringar till ännu mer tröghet då.

Sen är det ju inte avskaffat som så, bara inte uttalat som ett ämbetsmannaansvar.

Reglerna säger:
"Den som ”uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom en handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften” kan dömas till böter eller fängelse i upp till två år för tjänstefel. Vid grovt tjänstefel blir det fängelse i minst sex månader och högst sex år. Alla myndigheter har ett disciplinförfarande med interna beslut om löneavdrag och varningar."

Dvs med dagens regler kan man dömas för brott. Frågan är om man ytterligare skall skärpa detta...

Nedan finns ett bra inlägg i debatten (om än från fackligt håll):
https://www.st.org/press-och-opinion/opinionsbloggen/utvidgat-tjanstemannaansvar-en-dalig-ide

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte trögare.
Har du exempel på saker som gick mycket snabbare då (med hänsyn tagen till att regler och regleringar var mindre komplexa) ?

K karlmb skrev:
Så du tror att det offentliga går snabbare än det privata idag?
Defintiivt inte, var skrev jag det ?
Jag skrev att jag tror att ett uttökat tjänstemannaansvar kan få tjänstemän att bli än mer tröga.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Har du exempel på saker som gick mycket snabbare då (med hänsyn tagen till att regler och regleringar var mindre komplexa) ?
Jag tror det går lika trögt nu som då. Att tro att folk helt saknar moralisk kompass och blir närmast paralyserade bara för att de måste tänka nån gång på ifall de följer regler o lagar är ju löjeväckande. Som sagt gör vi det i den privata sektorn hela tiden, så varför skulle man inte klara det i den offentliga sektorn?

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Klarar vad ?
Att driva stora projekt utan att lagföra individer i organisationen ? :)

Oftast ganska bra skulle jag säga, men såklart att projekt drar över på tid/budget osv - det är inte lätt att i förväg (när man vet som minst) uppskatta vad ett flerårigt projekt i slutändan kommer kosta.
Men många gånger är det upphandlingen från externa leverantörer som blir dyrare än beräknat. Om den som upphandlar måste garantera att det inte blir dyrare än beräknat så kommer leverantören inte att kunna ”dra ut på processen och därmed inte kunna ta hem en större vinst.
Det är ju inte okänt att offentliga sektorn är en bra kund för privata leverantörer.
Ansvar i början av kedjan resulterar i svårigheter för den som är i slutet av kedjan att ”dra ut på uppgiften ” .
Vi har väl alla sett människor arbeta överdrivet långsamt, eller hur? Och om det är offentliga pengar så blir den som ska betala inte vansinnig utan bara lite irriterad eller lite frustrerad men inget mer händer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tror det går lika trögt nu som då. Att tro att folk helt saknar moralisk kompass och blir närmast paralyserade bara för att de måste tänka nån gång på ifall de följer regler o lagar är ju löjeväckande. Som sagt gör vi det i den privata sektorn hela tiden, så varför skulle man inte klara det i den offentliga sektorn?
Fast att följa lagar och regler gör väl folk i allmänhet både i det privata och det offentliga ?
I nuläget jobbar vi ju alla under samma regler i princip, även om det redan finns speciella regler kring "oaktsamhet vid myndighetsutövning" som sagt.

Frågan var ju nu om du jobbar under ett särskilt "skarpt hot" om att bli lagförd om du gör det minsta fel som offentllig tjänsteman: Skulle du inte bli mer försiktig?

Jag kan ta ett exempel från finansbrancshen: I storbrittannien så finns det en lag som gör högre chefer personligt straffansvariga vid vissa situationer (FSMA), om dom tex inte gjort en tillräcklig riskbedömning vid lansering av nya tjänster eller inköp av ny teknikstack osv.
Det innebär att seriösa chefer, dvs dom som försöker göra ett bra jobb och faktiskt inte är korrupta eller medvetet "jobbar i gråzonen", hellre tar ett antal extra månader för ett projekt och hyr in konsulter för ett par miljoner, än riskerar att opersonligen bli bötfällda på ett par miljoner.

Nu är det banker; Och om dessa spenderar ett antal miljoner extra och dubblar tiden för vissa projekt så spelar det inte så stor roll för oss vanliga, men om myndigheter gör detat med skattepengar så hävdar iaf jag att det är negativt. Och jag tror personligen inte att en skärpt tjänstemannalag skulle ge en nettovinst; Vi har redan lagarna på plats: Utnyttja dessa om det behövs!

Det handlar som så mycket annat numer om det som syns (tas upp på "nätet" och drivs på av ngt slags grupptryck) vs allt annat som inte syns, men som egentligen spelar mkt större roll. Och där vi egentligen bör systematiskt och vetenskapligt jobba framåt för att få till förbättringar. Sen finns det fenomen som kräver akuta åtgärder ibland också, så missförstå inte det, det svåra är att se skillnad.

Exempel på hur dyrt det kan bli om man är nyfiken:
https://www.fca.org.uk/news/news-stories/2024-fines

Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Fast att följa lagar och regler gör väl folk i allmänhet både i det privata och det offentliga ?
I nuläget jobbar vi ju alla under samma regler i princip, även om det redan finns speciella regler kring "oaktsamhet vid myndighetsutövning" som sagt.

Frågan var ju nu om du jobbar under ett särskilt "skarpt hot" om att bli lagförd om du gör det minsta fel som offentllig tjänsteman: Skulle du inte bli mer försiktig?

Jag kan ta ett exempel från finansbrancshen: I storbrittannien så finns det en lag som gör högre chefer personligt straffansvariga vid vissa situationer (FSMA), om dom tex inte gjort en tillräcklig riskbedömning vid lansering av nya tjänster eller inköp av ny teknikstack osv.
Det innebär att seriösa chefer, dvs dom som försöker göra ett bra jobb och faktiskt inte är korrupta eller medvetet "jobbar i gråzonen", hellre tar ett antal extra månader för ett projekt och hyr in konsulter för ett par miljoner, än riskerar att opersonligen bli bötfällda på ett par miljoner.

Nu är det banker; Och om dessa spenderar ett antal miljoner extra och dubblar tiden för vissa projekt så spelar det inte så stor roll för oss vanliga, men om myndigheter gör detat med skattepengar så hävdar iaf jag att det är negativt. Och jag tror personligen inte att en skärpt tjänstemannalag skulle ge en nettovinst; Vi har redan lagarna på plats: Utnyttja dessa om det behövs!

Det handlar som så mycket annat numer om det som syns (tas upp på "nätet" och drivs på av ngt slags grupptryck) vs allt annat som inte syns, men som egentligen spelar mkt större roll. Och där vi egentligen bör systematiskt och vetenskapligt jobba framåt för att få till förbättringar. Sen finns det fenomen som kräver akuta åtgärder ibland också, så missförstå inte det, det svåra är att se skillnad.

Exempel på hur dyrt det kan bli om man är nyfiken:
[länk]
Det är inte omöjlgit att du har rätt i att det kan ta ngt extra tid i vissa fall. De allra flesta fall är ju dock väldigt rutinmässiga och där vet den aktuella tjänstemannen precis vilka lagar som gäller.
I övriga är det nog inte alls fel att aktuell lag blir känd.
Oavsett så är Grundlagen överställd detta så vi behöver inte diskutera ifall vi ska bryta mot den eller ej.

tveksamt tveksamt skrev:
Hur vet du det?
Har du kompetensen och insikten i frågan för att avgöra om det är rätt eller fel beslut?
Enligt det du citerade togs beslutet av en avdelningschef i ledningsgruppen, vad säger att han var ensam om det? Den personen har kanske skrivit under beslutet, men vad säger att han/hon inte har resten av ledningsgruppen med sig?
@karlmb hade du något svar på det här eller ville du bara skrika av dig lite och inte vet vad du pratar om?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
@karlmb hade du något svar på det här eller ville du bara skrika av dig lite och inte vet vad du pratar om?
Svaret står i artikeln. Jag litar på Gissle'ns uppgifter. Har du mer info?

K karlmb skrev:
Svaret står i artikeln. Jag litar på Gissle'ns uppgifter. Har du mer info?
Jasså? Står det i artikeln varför du tycker att personen i ledningsgruppen ska åtalas? Och vad som är fel med beslutet? Och hur många andra som varit inblandade och rådfrågade i ärendet? Du kanske kan återge det för oss som inte läser svd då.

Ja, jag råkar ha det.
Jag vet exempelvis att Läkemedelsverket står bakom det beslut som nu fattats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.