Ej uppsåtligt.

Fast det var väl inte PBs avsikt heller? Iaf inte uppsåtligen.

Jo, de uppmuntrade till olaglig fildelning i marknadsföring och hävdade aldrig något annat i rätten heller. Har jag för mig...

Jag tror det räcker med att man inte aktivt motverkar olaglig användning, och det gjorde PB aldrig iaf!

Ok, skulle iaf va intressant vad en process mot Tradera/Blocket skulle ge. Har för mig att advokater å dylikt i PB rättegången jämförde PB med en anslagstavla å att ägaren till anslagstavlan skulle kunna hållas ansvarig om någon satte upp en annons med en stulen katt som va till salu.

Noseone skrev:
Varför åker inte Tradera dit i denna dom?

[länk]

Alltså att jämföra med Pirate Bay dommen. Det är ju trots allt Tradera som "förmedlat" de stulna varorna precis som PB (iaf enligt domstolen) förmedlat länkarna till upphovsskyddat material.
Det är mycket enkelt. Det finns ingen samlad front från en industri som tjänar miljarder och har råd att lägga hur mycket som helst på att sprida lögner och muta politiker på olika sätt.

Så fort det handlar om något i den digitala världen försvinner allt vett ut genom fönstret. Jag gillar att jämföra Piratebay med en telefonkatalog. I den senare finns ju telefonnummer till mördare, så enligt samma logik som användes när man dömde PB, bör de som ger ut telefonkataloger dömmas för medhjälp till mord.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Hmm, hittar inte Mördare i Gula Sidorna här. Kanske bara finns på fastlandet? ;)

• Gilla
sallad
  • Laddar…
stew skrev:
Har nu provat att lägga ut en bosch gdr skruvdragare som jag inte har behov av. Får se vad vi får sålt den för. Kommer hålla de flesta i denna tråden ansvariga om jag inte får sålt den för mer än vad jag köpte den för :) ;)

Antar att det är din annons med både "res pris" och "köp nu 850kr"
Förmodligen kommer det gå rätt trögt med buden eftersom du valt att göra på detta vis.
Väljer man istället ett utgångs pris på 1kr så ser kunderna en större chans till att kunna fynda, samt att du verkar mindre "åpen". Vilket kan resultera i ett större intresse och ett högre pris.

Detta gäller de flesta annonser och är lätt att följa upp.

Göran.W
Det kan även vara en nakdel att inte ha egen tagen bild utan en lånad från en hemsida.
Jag drar iaf öronen åt mig lite när bilden kommer från en hemsida för i dag kan alla ta en bild med mobilen i värsta fall.

Om ni tror att det är unikt att maskiner och verktyg går för över nypris på Tradera så borde ni titta på barnkläder och annat som har med barn att göra.
Många åker till Ullared och shoppar ofantliga mängder kläder som de sedan lägger ut på Tradera och säljer långt över nypris. Skitsmart affärsidé och jag är den första att gratulera!

Göran.W
Tittar man lite noggrannare på en del säljare får man lätt uppfattningen av att de varje vecka tar med sig en påse hem med grejer från jobbet, för att sen kränga på nätet. Ex.vis från Harald-nyborg.

Ps. Jag var visst inte ensam om min iaktagelse. Göran hann före

Men de skattar säkert för vinsten. ;)

Har lyckats sälja en 10 år gammal skruvdragare för strax under 1000 kr på tradera trots att jag skrev att batterierna var kassa, ibland kan man fundera på hur folk tänker men jag klagar inte :rolleyes:

Göran.W skrev:
Andra ställen folk handlar på är Lidhl och Harald nyborg ta tex denna.
[länk]
Såldes på Lidhl för 179kr
Samma säljare har fler verktyg som sålts billigt nya som han säljer med bra vinst sen.
[länk] 499 kr
[länk] Harald 399kr

Listan kan göras hur lång som helst.
0 bud och bara timmar kvar....

Kan vara för att märket är Mitsutomo..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.