64 107 läst ·
250 svar
64k läst
250 svar
Tråden om hetsen på Tradera
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det behöver inte ens vara helt det man säljer.
Sist jag la ut något trasig var det en typ 15 år gamal 18 volt Elu cirkelsåg.
Växel lådan var skrot i den vilket jag även skrev över tydligt i auktionen.
Den lyckliga vinnaren till den fick den för 360 kr
Folk köper ta mig tusan allt.
Sist jag la ut något trasig var det en typ 15 år gamal 18 volt Elu cirkelsåg.
Växel lådan var skrot i den vilket jag även skrev över tydligt i auktionen.
Den lyckliga vinnaren till den fick den för 360 kr
Folk köper ta mig tusan allt.
Visst är onlineauktioner ofta säljarens marknad. På 90-talet finansierade jag mina nya datorer genom att stycka den gamla och sälja i delar. Fick som ni anmärkt ofta mer för grejerna än när jag köpte det nytt.
Sen kan man göra fynd också, köpte en bra bil på KVD under marknadspris- Gäller bara att kolla vad grejerna är värda innan man budar.
Föredelen som köpare på tradera är att du kan få tag i en hel del ovanliga saker som inte kommer ut på blocket och liknande.
Auktionshets kan du även se på vanliga auktioner där priserna kan sticka iväg till löjliga nivåer.
Sen kan man göra fynd också, köpte en bra bil på KVD under marknadspris- Gäller bara att kolla vad grejerna är värda innan man budar.
Föredelen som köpare på tradera är att du kan få tag i en hel del ovanliga saker som inte kommer ut på blocket och liknande.
Auktionshets kan du även se på vanliga auktioner där priserna kan sticka iväg till löjliga nivåer.
Var bara tvungen att lägga till en kommentar här... köpte en sats Q&B-frässtål på K-rauta härom dagen...15-set för 59kr. Antar att det var så billigt eftersom det var 1/4-skaft... fick sen en ingivelse att söka frässtål på Tradera...och mycket riktigt,där var det:
http://www.tradera.com/15st-B-Q-frasstal-6-35mm-axel-Nya-auktion_301794_129267541
Fast till det facila priset 259kr...
Säljaren verkar också ha handlat på senaste Kampanjvarorna på Harald Nyborg...en Led-magnetlampa för 56 kr som Tradera-killen vill ha lägst 139kr för
http://www.tradera.com/Mitsutomo-sokmagnet-med-LED-lampa-82cm-Ny-auktion_302429_129112133
Säkert ett bra sätt att få in lite extrapengar på.... men tycker generellt att det är synd att Tradera blivit ett sånt tillhåll för sånt här att det är snart när omöjligt att göra några fynd, eller ens köpa saker till normalpris...
http://www.tradera.com/15st-B-Q-frasstal-6-35mm-axel-Nya-auktion_301794_129267541
Fast till det facila priset 259kr...
Säljaren verkar också ha handlat på senaste Kampanjvarorna på Harald Nyborg...en Led-magnetlampa för 56 kr som Tradera-killen vill ha lägst 139kr för
http://www.tradera.com/Mitsutomo-sokmagnet-med-LED-lampa-82cm-Ny-auktion_302429_129112133
Säkert ett bra sätt att få in lite extrapengar på.... men tycker generellt att det är synd att Tradera blivit ett sånt tillhåll för sånt här att det är snart när omöjligt att göra några fynd, eller ens köpa saker till normalpris...
Håller med om att många grejer (ffa Festool) säljs på tok för dyrt. Tycker ändå att man kan göra en hel del fynd, det handlar bara om att ha tålamod. Brukar gå in och scanna av sidan några gånger per vecka, det som är intressant läggs i intresselistan. I minst 9 fall av 10 blir priset för högt, och jag lägger inget bud. Men rätt som det är hittar man riktigt bra grejer där få/inga lägger bud. Gäller särskilt auktioner med kort tid eller som slutar mitt i natten, eller i semestertider. Även sådant som är mindre vanligt för hemmapularen (bultpistoler, gipsskruvdragare mm) brukar gå att få till vettiga priser, samt proffsmärken som är mindre vanliga i Sverige (Metabo, Collomix etc).
Har senaste året köpt bl a:
överhandsfräs: helt ny Festool OF 1010 med tillbehör för ca 2k (nypris kring 6k)
spikpicka: helt ny Senco Framepro 601 för ca 1k (nypris kring 3k)
bultpistol: nästan ny Hilti DX460 för ca 2k (nypris kring 16k)
gipsdragare: beggad Hilti SD 5000 (inkl magasin) för ca 900kr (nypris kring 5k)
omrörare: beggad Collomix för ca 400kr (nypris kring 3k)
Lite OT men en sak som stör mig något oerhört är att vissa försäljare verkar ha satt i system att ta oskäligt mycket för frakten. T ex smågrejer kring 1 kg som dom vill ha 129 kr för frakt, ändå budar folk friskt på dessa utan att ens verka ha läst vad som står i kolumnen "frakt".
Har senaste året köpt bl a:
överhandsfräs: helt ny Festool OF 1010 med tillbehör för ca 2k (nypris kring 6k)
spikpicka: helt ny Senco Framepro 601 för ca 1k (nypris kring 3k)
bultpistol: nästan ny Hilti DX460 för ca 2k (nypris kring 16k)
gipsdragare: beggad Hilti SD 5000 (inkl magasin) för ca 900kr (nypris kring 5k)
omrörare: beggad Collomix för ca 400kr (nypris kring 3k)
Lite OT men en sak som stör mig något oerhört är att vissa försäljare verkar ha satt i system att ta oskäligt mycket för frakten. T ex smågrejer kring 1 kg som dom vill ha 129 kr för frakt, ändå budar folk friskt på dessa utan att ens verka ha läst vad som står i kolumnen "frakt".
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
På tal om frakt så finns det en kille som säljer dvd skivor för 1 krona och tar 199 kr i frakt.
Han sam fraktar inte heller.
Kommer inte ihåg vad han heter men jag tror han varit på tapeten i forumet innan.
Han sam fraktar inte heller.
Kommer inte ihåg vad han heter men jag tror han varit på tapeten i forumet innan.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
En liten OT-fråga.
Den butik som nämns i trådens första inlägg... Har någon erfarenhet av den? Funderar på att beställa en del Festool men vill ju inte förlora massa pengar genom att betala in men inte få några verktyg. Den som har beställt, vad blev frakten och hur många verktyg beställde du då?
Den butik som nämns i trådens första inlägg... Har någon erfarenhet av den? Funderar på att beställa en del Festool men vill ju inte förlora massa pengar genom att betala in men inte få några verktyg. Den som har beställt, vad blev frakten och hur många verktyg beställde du då?
Jag har köpt där, diverse tillbehör till min sänksåg. Frakten blev ca 150:- och det gick fort att få hem.fredrik.an skrev:
Redigerat:
Men å andra sidan är det ju bara vissa märken som priserna trissas upp på på tradera. Jag var på jakt efter en större kombihammare för ett tag sedan. Priserna på Hilti, även rejält gamla, blev ju löjligt höga. DeWalt drog i väg de med. Men märken som Milwaukee, blå Bosch, Kangoo mfl var det riktiga fyndpriser på...
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Har köpt mycket på Tradera och är nöjd. Men det gäller ju att kunna priserna samt att inte vara desperat. Ser man till att ha lite framförhållning och köpa när tillfället dyker upp kan man göra fynd även på Tradera.
/Anders
/Anders
Har man inte koll på nypriset är man körd på tradera. Jag har gjort några festool-fynd där, men det är på lite mer udda prylar, som tex VAC-SYS. Försöker man bjuda på lite mer vanliga festoolverktyg så går priset snabbt upp långt över mitt egna maxpris.
Jag kan bara hålla med folk här om att det är jättekonstigt att fler inte har koll på på nypriset på saker de köper. Jag har alltid stenkoll på vad saker kostar och var jag kan köpa dem billigast (prisjakt.nu ftw!) men det verkar ju vara rätt få som har det...
Jag kan bara hålla med folk här om att det är jättekonstigt att fler inte har koll på på nypriset på saker de köper. Jag har alltid stenkoll på vad saker kostar och var jag kan köpa dem billigast (prisjakt.nu ftw!) men det verkar ju vara rätt få som har det...
Varför åker inte Tradera dit i denna dom?
http://www.dn.se/ledare/signerat/eget-ansvar-trots-lockpris
Alltså att jämföra med Pirate Bay dommen. Det är ju trots allt Tradera som "förmedlat" de stulna varorna precis som PB (iaf enligt domstolen) förmedlat länkarna till upphovsskyddat material.
http://www.dn.se/ledare/signerat/eget-ansvar-trots-lockpris
Alltså att jämföra med Pirate Bay dommen. Det är ju trots allt Tradera som "förmedlat" de stulna varorna precis som PB (iaf enligt domstolen) förmedlat länkarna till upphovsskyddat material.